تهران-ایسکانیوز: امیردریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو چهارشنبه (5 آذر ماه) دستاوردهای جدید نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را برشمرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این برنامه گفت: اگر دشمن در سال های ابتدای جنگ می توانست بندرامام خمینی (ره) را محاصره کند، بزرگترین ضربه را به اقتصاد کشور وارد می‌کرد و اگر به جزیره خارک می‌رسید، می توانست از صادرات نفت ما نیز جلوگیری کند.در صورتی که این اتفاق می‌افتاد کشورمان از بعد اقتصادی نمی‌توانست جنگ را ادامه دهد. نیروی دریایی ایران این هدف را کاملا شناخته بود و برای این موضوع برنامه‌ریزی کرد. عملیات مروارید را انجام داد که این عملیات در روز شصت و هفتم جنگ یعنی 7 آذر 59 به پیروزی رسید.

سیاری با شاره به نتایج عملیات مرواید اضافه کرد: شکست کامل نیروی دریایی دشمن، محاصره دریایی دشمن، صلابت جمهوری اسلامی و...به طور کل نتایج عملیات مروارید است که محور کار «ناو موشک انداز پیکان» بود و شهید دریادار همتی فرمانده ناو بود.

سیاری درباره اهمیت عملیات مروارید، عنوان داشت: ما در ورودی تنگه هرمز مقابل دشمن ایستادیم. در دوران دفاع مقدس، میان دو بلوک شرق و غرب که سال‌ها در تضاد با هم بودند یک پیمان نامبارک علیه ما بسته می‌شود و کشورهای شرقی و غربی دشمن ما را تجهیز کردند. آن‌ها می‌خواستند در سرتاسر خلیج فارس از راه هوا حضور داشته باشند و دو موضوع را دنبال می‌کردند یکی اینکه کشتی‌های تجاری ما را نابود کنند که اقتصاد کشورمان فلج شود و موضوع دیگر این که به جزیره خارک حمله کنند تا نتوانیم نفت را صادر کنیم. در هر دو زمینه مقابل آنان ایستادیم.

او ادامه داد: از آنجای که جمهوری اسلامی ایران دروازه ورود به آب‌های آزاد دنیاست،دریا می‌تواند برای هر کشور امکانات خوبی داشته باشد. مانند انرژی که چه در کف دریا چه انرژی‌های نویی که ما روی آن کار کردیم؛ مانند منابع غذایی، تجارت، گردشگری، پزشکی، دفاعی، توسعه دیپلماسی، ارتباط با کشورهای دنیا که همه این موارد برای هر کشوری می‌تواند از طریق دریا فراهم باشد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: ماموریت نیروی دریایی این است که در شمال دریای هند امنیت ایجاد کند و همه ما باید زیر پرچم امنیت باشیم. اقدامات اصلی که زیرساخت‌ها را کامل می‌کند این است که ما با حضور در دریا این امنیت را برقرار کنیم تا این راه را به جلو ببریم.

وی در ادامه گفت: نیروی دریایی در عملیات اسکورت واردات و صادرات نقش محوری داشته و باید با فرهنگ سازی مشخص شود که ما برای حفاظت از دریا و مرزهای آبی و تجارت دریایی خود چه کارهایی کرده‌ایم. توان بازدارندگی باید به قدری باشد که کسی اجازه تجاوز را به خود ندهد. اگر این توان کم و ضعیف باشد هر کسی به خود اجازه تجاوز می‌دهد. همان گونه که صدام پس از پیروزی انقلاب  احساس کرد نظام نوپای بر روی کار آمده ما ضعیف است و با همین جمع‌بندی به ایران حمله کرد.
کد خبر: 153141

وب گردی

وب گردی