ایسکانیوز،پلاس+/ مصونیت پارلمانی، عبارت از مجموعه ای تدابیر قانونی است که نماینده پارلمان را زیر پوشش حمایت خود می گیرد و از تعقیب قضایی یا اعمال پلیسی حفاظتش می کند. اما مرز این مصونیت برای یک نماینده مجلس کجاست ؟ موسی الرضا ثروتی با بیان اینکه، نمایندگان و مردم در رابطه با قوانین جامعه هیچ تفاوتی با هم ندارند، عنوان کرد: هر اقدامی قانون را زیر پا بگذارد قطعا مورد بررسی قرار می گیرد. در حقیت تمامی احاد جامعه تحت نظر قانون هستند. مسائل شخصی نمایندگان هم مثل افراد عادی جامعه است. خرید، فروش،املاک و زندگی در چارچوب قوانین جامعه شکل می گیرد. نمایندگان هیچ تفاوتی با دیگر افراد جامعه ندارند به جز شغل نمایندگی که وظایف نمایندگی و قانون گذاری را به همراه دارد.

ثروتی، هیات نظاره را برای رسیدگی به خلاف های نمایندگان دانست و در این باره گفت: اختیاری ویژه به نمایندگان داده اند که آنها می توانند پیگیر مسائل جامعه باشند و در باره ی آن قضاوت و قانون تصویب کنند. نمایندگان می توانند پیشنهاد دهند و صحبت کنند البته تمامی این موارد باید در چارچوب قانون باشد. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، که قوانینی باید شکل بگیرد تا بر روی خود نمایندگان هم نظارتی صورت بگیرد. این نظارت به معنی چگونگی عملکرد نماینده است. اگر نماینده ای خلاف اجتماعی انجام دهد، قطعا در چارچوب وظایفش است. اما در این میان ممکن است، یک نماینده که نظارتی به برخی از دستگاه ها دارد بیاید و خواسته ای غیر عقلانی را مطح کندکه طبعا با واکنش هایی روبرو می شود.
او در ادامه تصریح کرد : نمایندگان باید در چارچوب قانون اظهار نظر کنند نه اینکه به بهانه داشتن مصونیت پارلمانی هر سخنی را در هر مکانی به زبان برانند .

او در ادامه افزود: خلاف هایی بین نمایندگان رخ می هد مثلا برخی از نمایندگان از سازمان هایی حمایت می کنند در جهت منافع شخصی خودشان و همین مسئله موجب آسیب هایی می شود. در حقیقت هیات نظارت بر روی چنین مسائلی رصد را انجام می دهد.

ثروتی برخی از اقدامات غیر قانونی نماینده ها را مطرح کرد و در این باره گفت: فرض کنید نماینده ای تعدادی از بستگانش را در دستگاهی وارد کند و آن ها مشغول به کار شوند و یا به طور مثال با پول دستگاه ها سفرهای خارجی برود و یا حتی امتیازات ویژه ای را از سازمانی بگیرد نه برای مردم بلکه برای اطرافیان خودش، تمامی این موارد خارج از چارچوب قوانین است و مردم و نمایندگان اگر با چنین مسائلی روبرو شدن قطعا باید گزارش بدهند.

او در ادامه افزود: بنده خودم مسئله ای این چنینی را دیدم و سریعا گزارش دادم، نامه نوشتم و از هیات نظارت تقاضا کردم که این ماجرا را مورد بررسی قرار دهند. هیات نظارت دلایلی را می خواهند و بعد از آن که به قانون رسالت برای نمایندگان قرر گرفت به مقامات قضایی می رود.
کد خبر: 153671

وب گردی

وب گردی