ایسکانیوز؛پلاس: این روزها حال و احوال کردن، خبر دار شدن از زندگی‌ و خلاصه ابراز دوستی و دشمنی‌هایمان محدود شده است به فضای مجازی، حتی برخی در این فضا کسب و کار هم می‌کنند و به همین دلیل است که جهان مجازی جزو لاینفک زندگی بسیاری از افراد جامعه شده است. اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های مجازی است که در بین جوانان ایرانی هم طرفداران بسیاری پیدا کرده است؛ شبکه اجتماعی که امکان آپلودکردن تصویر را برای کاربران فراهم می‌کند. اینستاگرام در مدت 4 سال توانست بیش از 100 میلیون کاربر فعال به خود جذب کند و پیش بینی‌ها حاکی از این است که اگر اینستاگرام همین رشد را حفظ کند در مدت کوتاهی تعداد کاربرانش از فیس بوک پیشی خواهند گرفت. قصد داریم در این گزارش همه نکات مهم اینستاگرام را برایتان شرح دهیم؛ از بایدها و نبایدهای این شبکه اجتماعی گرفته تا معروفترین و پر طرفدارترین آن.
داستان پیدایش اینستاگرام
اینستاگرام در سان فرانسیسکوی آمریکا شکل گرفت؛ زمانی که کوین سیستروم و مایک کریگر تصمیم گرفتند پروژه عکاسی تلفن همراه را با اچ تی ام ای 5 همراه کنند. نام اینستاگرام از تلفیق دو کلمه instant camera به معنای عکاسی در لحظه و telegram به معنای تلگراف تشکیل شده است. داستان شکل گیری اینستاگرام هم در نوع خود جالب است. در سال 2010 که استفاده از آیفون رواج پیدا کرده بود بسیاری از نرم افزارهای گوشی همراه مورد توجه مردم قرار گرفت یکی از این نرم افزارهای محبوب FourSquare بود که امکان مشخص کردن مکان و بارگذاری عکس را برای کاربر فراهم می‌کرد. سیستروم و کریگر تصمیم گرفتند یک نسخه پیشرفته از این نرم افزار را به بازار ارائه کنند و حاصل کار آنها Burbn بود، اما این دو مهندس کامپیوتر در مدت کوتاهی دریافتند که در این نرم افزار آپلود کردن عکس است که برای کاربران جذاب است و همین ایده‌ای شد برای شکل گیری اینستاگرام. سیستروم و کریگر پس از اینکه شرکتی که در آن مشغول به کار بودند را رها کردند تمام تلاش خود را به کار بستند تا اینستاگرام همانی باشد که کاربران از آن انتظار دارند. آنها به مرور فیلترهای مختلف عکاسی را به این اپ اضافه کردند و همین شد رمز موفقیت آنها. کاربران این شبکه مجازی با استفاده از چند فیلتر ساده می‌توانند عکس‌های خود را حرفه‌ای تر کنند و از سوی دیگر در اینستاگرام همه چیز شسته و رفته و در یک کلام ساده است. شما برای کار با این شبکه اجتماعی نیاز به دانستن اصول پیچیده ندارید و در سه مرحله می‌توانید عکس خود را منتشر کنید.
پیشنهادی که نمی‌شد رد کرد!
سیستروم و کریگر تنها چند ماه بر روی این نرم افزار صرف کردند و بر خلاف انتظار آنها در روز اول عرضه اینستاگرام 25 هزار نفر این اپ را دانلود کردند و این موج کاربران برای مدتی در کارکرد اینستاگرام اختلال ایجاد کرد اما این مشکلات به زودی حل شد. در حقیقت هر چه کیفیت دوربین گوشی‌ها ارتقا پیدا می‌کرد کاربران اینستاگرام هم افزایش می‌یافتند. در تاریخ 3 آوریل 2012 اینستاگرام برای گوشی‌های اندروید نسخه 2.2 خود را عرضه کرد و در کمتر از یک روز این نسخه بیش از یک میلیون بار دانلود شد و همان هفته این شرکت 50 میلیون دلار افزایش سرمایه داد و روند رشد این شرکت به قدری بود که 500 میلیون دلار در بازار بورس قیمت گذاری شد. در طول چند ماه آینده اینستاگرام بیش از یک میلیون بار در گوگل جست و جو شد و جزو 5 نرم افزاری است که بیش از یک میلیون رای مثبت در گوگل به آن داده شده است. فیس بوک که شاهد افزایش محبوبیت اینستاگرام بود تصمیم گرفت به هر قیمتی که شده این شرکت را خریداری کند و این معامله در تاریخ تکنولوژی دنیا برای همیشه جاودانه شد. فیس بوک پیشنهاد خرید اینستاگرام را به همراه 13 کارمند آن به ارزش 1 میلیارد دلار پول نقد و سهام در ماه آوریل سال 2012 مطرح کرد. یکی از شرط‌های این معامله این بود که مدیریت اینستاگرام همچنان مستقل از فیس بوک عمل کند. این معامله در دفتر تجارت بریتانیا در 14 اوت 2012 رسمی شد و قرار داد رسمی در 6 سپتامبر 2012 منعقد شد. یک میلیارد دلاری که فیس بوک برای خرید اینستاگرام خرج کرد در حقیقت یک چهارم سرمایه نقدی این شرکت بود و همین نشان دهنده اهمیت اینستاگرام برای بزرگترین شبکه مجازی دنیاست. مارک زوکربرگ مدیر فیس بوک در مورد مالکیت اینستاگرام گفت:« ما متعهد می‌شویم که اینستاگرام به عنوان یک شرکت مستقل به رشد خود ادامه دهد». به هر حال چیزی که در مورد اینستاگرام مشخص است این است که یک ایده ناب توانست در زمان مناسب کاربران تلفن همراه و فضای مجازی را به خود جذب کند و در مدت بسیار کوتاهی برای صاحبان ایده پول و شهرت فراوانی به ارمغان آورد.
راه اندازی اینستاگرام
1. برای استفاده از نرم افزار اینستاگرام شما به یک گوشی، تبلت اندرویدی، آیفون، آیپاد و یا یک کامپیوتر نیاز دارید.
2. آخرین نسخه اپلییکشن اینستاگرام برای اندورید را می‌توانید از بازار تهیه کنید و برای محصولات اپل هم به صورت رایگان این برنامه در اپ استور به اشتراک گذاشته شده است.
نکته: اگر از لپ تاپ یا کامپیوتر برای ورود به اینستاگرام استفاده می‌کنید نمی‌توانید عکس جدید در این شبکه بگذارید بلکه فقط می‌توانید عکس‌های دیگران را لایک و یا کامنت بگذارید.
3. عضویت در اینستاگرام بسیار ساده است شما یک تصویر را برای پروفایتان انتخاب کرده و یک توضیح کوتاه تا 150 کلمه در مورد خودتان می‌نویسید و یا وب سایتتان را در آن معرفی می‌کنید.
4. پس از بازکردن اکانت باید به نکات امنیتی توجه کنید. پروفایل اینستاگرام به صورت پیش فرض در حالت قابل مشاهده برای عموم قرار دارد یعنی هر کسی که اسم شما را جست و جو کند می‌تواند عکس‌های شما را ببیند. البته جای نگرانی نیست زیرا تولید کنندگان این نرم افزار به حریم خصوصی کاربران توجه کرده‌اند و شما می‌توانید در قسمت تنظیمات پروفایل عکس‌های خود را خصوصی کنید. به این ترتیب تنها کسانی که با اجازه شما به صفحه اینستاگرام دسترسی دارند می‌توانند عکس‌هایتان را مشاهده کنند. علاوه بر این شما می‌توانید در قسمت گزینه‌ها بقیه تنظیمات اینستاگرام خود را از قبیل صدای پیغام‌ها، اشتراک گذاری و امکان ذخیره کردن و غیره را تنظیم کنید.
5. در نوار پایین صفحه اینستاگرام دکمه وسط مربوط به شروع عکاسی و یا فیلم برداری است. شما می‌توانید در این قسمت در لحظه عکاسی کنید و یا از عکس‌های موجود خود، یکی را به اشتراک بگذارید.
6. ویرایش تصویر یکی از قابلیت‌های هیجان انگیز این نرم افزار است. پس از انتخاب عکس اینستاگرام خود به خود شما را به صفحه ویرایش راهنمایی می‌کند در این قسمت شما با ابزارک‌های بسیاری برای دستکاری عکس رو به روهستید؛ توصیه ما این است که همه آنها را اعمال کنید تا تغییرات عکس‌تان را به خوبی ببیند. البته عکاس‌های حرفه‌ای به خوبی کارکرد هر کدام از این گزینه‌ها را می‌دانند اما اگر شما یک کاربر ساده هستید همین که بدانید هر کدام از این ابزارها چه تاثیری بر عکس شما می‌گذارد کافی است. دکمه خورشید نور و کنتراست تصویر را به صورت خودکار تنظیم می‌کند. گزینه Straighte برای صاف یا کج کردن تصویر است، همچنین شما در Brightness می‌توانید تنظیمات روشنایی عکس را تغییر دهید. Contrast جهت تنظیم کنتراست یا تضاد است. اگر قصد دارید درجه گرمی رنگ‌ها را تغییر دهید راهش استفاده از ابزار Warmth است و برای اشباع رنگ Saturation کمک بزرگی است. Highlights شدت روشنایی بخش‌های روشن تصویر را تنظیم می‌کند و Shadows مربوط به بخش‌های تاریک است. اگر دوست دارید یک هاله تاریک در اطراف تصویر بدهید Vignette چاره کار است. زوم کردن تصویر به وسیله دوربین‌های پیشرفته امکان پذیر است اما اینستاگرام به وسیله ابزارک Tilt Shift امکان فوکوس کردن تصویر به شکل خطی و یا دایره‌ای را برای شما فراهم کرده است. ابزار Sharpening هم تیز کردن لبه‌های تصویر و اصلاح تار بودن عکس را بر عهده دارد.
نوجوانان کاربران اصلی اینستاگرام
شرکت سرمایه گذاری پیپر با انجام یک نظر سنجی در بین 7200 نوجوان آمریکایی به این نتیجه رسید که اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در بین این گروه سنی است. نتایج این نظر سنجی نشان داد که 73% از نوجوانان در پاسخ به این سئوال که تلفن بعدی آنها چه خواهد بود، گزینه آیفون را انتخاب کردند و 19% هم اندروید را ترجیح دادند. نتایج مطالعات نشان داد که گرچه تمامی این دانش آموزان اکانت شبکه‌های اجتماعی مختلفی از قبیل توییتر و فیس بوک را هم دارند اما فعالیت عمده آنها در شبکه اینستاگرام است. در پاسخ به این سئوال که چرا نوجوانان اینستاگرام را به فیس بوک ترجیح می‌دهند باید گفت این شبکه اجتماعی بسیار ساده‌تر از فیس بوک است و دردسرهای آن را هم ندارد بنابراین گرایش نوجوان‌ها به اشتراک گذاری عکس در اینستاگرام بالاتر است. بیخود نبود که فیس بوک برای خرید اینستاگرام حاضر به پرداخت مبلغی کلان شده بود و رشد کاربران اینستاگرام نشان داد که ارزش سرمایه گذاری را داشت.
مشهورترین‌های اینستاگرام
در مدت کوتاهی از زمان پیدایش اینستاگرام این شبکه اجتماعی ستاره‌های دنیای سیاست، هنر و تجارت را به خود جذب کرد. بسیاری از ستاره‌ها هر روز در این فضای مجازی عکس‌هایی از زندگی شخصی و یا کاری خود منتشر می‌کنند که برای مخاطبان بسیار جذاب است. لئوناردو دیکاپریو یکی از اولین ستاره‌های سینما بود که به این شبکه‌ی اجتماعی پیوست و او یکی از کاربران فعال این شبکه به شمار می‌آید. دی کاپریو سخنرانی خود در سازمان ملل را برای تغییرات آب و هوایی در این شبکه قرار داد. بارک اوباما رئیس جمهور آمریکا هم در صفحه اینستاگرام عضو است و هر از چندگاهی عکس‌هایی از حضورش در جلسات کاری منتشر می‌کند. در بین مشهورترین‌های فیس بوک خوانندگان پاپ بسیاری هم وجود دارد از جمله کریس بروان، هری استایلز، اسنوپ داگ و جاستین بیبر که طرفداران بسیاری برای خود دست و پا کرده‌اند. شرکت آی مدیا یک شرکت کسب و کار آنلاین است که بیش از 2 میلیون دنبال کننده دارد. آریانا گراند بازیگر آمریکایی هم یکی از محبوب‌ترین‌هاست.
در بین مشهورترین شخصیت‌های عضو در شبکه اینستاگرام می‌توانیم به ستاره‌های سینما اشاره کنیم؛ بهرام رادان، الناز شاکر دوست، مهناز افشار، باران کوثری، محمدرضا گلزار، بهاره رهنما، مهراب قاسم خانی، پگاه آهنگرانی از هنرپیشه‌هایی هستند که به خوبی توانستند در صفحه اینستاگرام بدرخشند. از سیاستمداران هم باید به حسن روحانی رئیس جمهور اشاره کرد که در این صفحه عضو است و آیت الله هاشمی رفسنجانی هم هر از چندگاهی در صفحه شخصی خود به انتشار تصویر می‌پردازد.
چگونه در اینستاگرام معروف شویم؟
اینستاگرام بیش از 100 میلیون کاربر دارد که بسیاری از آنها به دلیل شهرت ذاتی که دارند مورد توجه هستند و برخی هم عکاس‌های حرفه‌ای به شمار می‌آیند. اما در این میان برخی کاربران ساده توانستند با استفاده از چند ترفند ابتدایی خود را به صدر لیست محبوب‌ترین‌ها بکشانند در این قسمت می‌خواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه این کار میسر می‌شود.
1. اولین قدم برای محبوب کردن صفحه اینستاگرام رفتن سراغ اکانتتان است. شما باید برای صفحه اینستاگرام خود یک نام ساده انتخاب کنید که در صورت جست و جو به راحتی پیدا شود. در قسمت درباره بهتر است توضیح کوتاهی بدهید که در صفحه شما چه عکس‌هایی گذاشته می‌شود تا کاربران بتوانند به آسانی به عکس‌های مورد نظر خود دسترسی یابند. از به کار بردن نشانه‌ و خط در اسم خود نترسید گاهی همین علائم کمک می‌کنند نام صفحه بهتر خوانده شود.
2. دومین قدم استفاده از یک عکس هنری برای عکس پروفایل است. بهتر است تلاش کنید عکس پروفایلتان به گونه‌ای هنجار شکن باشد، ضمنا از گذاشتن اشیا برای عکس پروفایل به شدت پرهیز کنید زیرا باعث می‌شود کاربران به شما اعتماد نکنند. همچنین بهتر است در مورد نوشتن علایق شخصی خود در اینستاگرام تردید نکنید زیرا این کار باعث می‌شود کاربران بدانند با چه کسی طرف هستند.
3. یک دسته بندی موضوعی برای عکس‌هایتان انتخاب کنید. اشکالی ندارد که خارج از این دسته بندی هم عکس‌های مختلفی بگذارید اما داشتن موضوع واحد کمک می‌کند دیگر کاربران بدانند با چه صفحه‌ای روبه رو هستند. شما می‌توانید طبقه بندی موضوعی از قبیل ورزش، آشپزی، کتاب، رنگ، لباس، طبیعت و غیره کمک می‌کند عکس‌های شما بهتر دیده شود.
4. در گذاشتن عکس‌ها بهتر است استفاده از ابزارک‌های اینستاگرام را به خوبی بدانید. یک کاربر محبوب در صفحه اینستاگرام کسی است که کار با فیلترهای عکس این شبکه اجتماعی را به خوبی فراگرفته. همچنین می‌توانید برای انعکاس بهتر تصویرتان از نرم افزارهای دستکاری عکس دیگر هم استفاده کنید.
5. دقت کنید که تعداد اشتراک عکس در اینستاگرام اهمیت دارد؛ البته شما نباید روزی 1000 عکس منتشر کنید ولی باید در هر هفته حداقل 3 عکس در صفحه خود بگذارید تا به عنوان یک کاربر فعال شناخته شوید.
6. در مورد عکستان یک خط توضیح بنویسید؛ قرار نیست در این یک خط خیلی رسمی باشید و از سوی دیگر قرار نیست بی ادب باشید! بهتر است یک جمله نیمه رسمی را که به جذب مخاطب کمک می‌کند انتخاب کنید و انتشار دهید.
7. شما می‌توانید صفحه اینستاگرام خود را به دیگر شبکه‌های اجتماعی متصل کنید و از این طریق دوستان بیشتری برای خود دست و پا کنید. از سوی دیگر باید در صفحه اینستاگرام فعال باشید اگر عکس‌های دیگران را لایک نکیند آنها هم شما را لایک نخواهند کرد! پس بهتر است تعداد لیست صفحه‌های محبوبتان را افزایش دهید. همچنین می‌توانید از دفتر تلفن گوشی برای افزایش تعداد دنبال کننده‌های صفحه خود استفاده کنید.
8. از هشتگ استفاده کنید. از مزایای به کار بردن هشتگ در صفحه اینستاگرام هر چقدر که بگوییم باز هم کم است، زیرا این راهکار ساده کمک می‌کند عکس‌های شما بیشتر دیده شود. بهتر است در مورد موضوع عکستان از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید. همچنین استفاده از هشتگ‌های محبوب هم به دشت توصیه می‌شود مانند #instagood, #picoftheday, #likeitup
صفحه‌های پر حاشیه
ایسنتاگرام به مرور تبدیل به یک صفحه اجتماعی برای نمایش زیبایی‌ها شد؛ بسیاری از کاربران این شبکه هر روز عکس‌های متنوعی از مواد غذایی، لباس، مناظر و لحظات خوش زندگی خود را انتشار می‌دهند. اما از سوی دیگر تمایل به انتشار چیزهای پر زرق و برق هم در اینستاگرام بسیار بالاست و به نوعی رقابت برای نمایش لوکس‌ترین‌ها در صفحات اینستاگرام رواج دارد. داستان خبرسازی صفحه پولدارهای تهران هم که این روزها در تمام رسانه‌ها بازتاب داده شد شاید به همین نکته برگردد. صفحه «ریچ کیدز او تهران» در مدت کوتاهی با نمایش تصاویری از ثروتمندان و تفریحات آنها توانست 20 هزار طرفدار پیدا کند و شهرت این صفحه به قدری زیاد شد که گزارش آن به بی بی سی و گاردین هم رسید. صفحه پولدارهای تهرانی به سبک زندگی طبقه مرفه ایرانی، ورزش آنها، کالاهای لوکسشان، اتوموبیل و خانه‌های گران قیمتشان می‌پرداخت اما پس از بازتاب این عکس‌ها اعتراضات مختلفی هم به این سبک زندگی صورت گرفت؛ از جمله تشکیل صفحه سبک زندگی فقرا و گزارش‌های مختلفی که در مطبوعات ایران به چاپ رسید.
کد خبر: 156106

وب گردی

وب گردی