تهران-ایسکانیوز/ خبر در علم رسانه یک کالای فاسد شدنی است؛ برای همین روزنامه‌ی دیروز هیچ ارزشی ندارد و تنها به درد سبزی پاک کردن و یا پاک کردن شیشه‌ها می‌خورد! این قضیه در مورد رادیو و تلویزیون هم صدق می‌کند؛ زیرا خبرنگاران در خبر فقط «امروز» را مد نظر دارند. اما تلاش ما در مطالب «پارسال همین امروز» این است که این زاویه نگاه را تغییر دهیم و خبر را با دید «فرایند محور» مورد بررسی قرار دهیم. به همین دلیل هر روز سراغ خبرهای پارسال می‌رویم تا دریابیم چقدر از وعده‌های مسئولین، قول‌های داده شده و خبرهای منتشر شده تا امسال تحقق یافته است. برخی از خبرها در روز انتشار، بسیار دور از ذهن بود اما امروز دست یافتنی است؛ برخی از اخبار پارسال در تاریک خانه‌ی ادارات و اذهان حاک می‌خورد و برخی دیگر در حال طی کردن روند اجرایی هستند. ما در صفحه‌ی گزارش‌های «پارسال همین امروز» تلاش داریم به پرونده‌های پارسال سرک بکشیم تا دریابیم در طول یک سال گذشته دنیا چقدر تغییر کرده است. برای بررسی تحقق خبرهای پارسال با مسئولین و کسانی که خبر به آنها مربوط بوده تماس خواهیم گرفت تا تحقق یافتن وعده‌ها و دستورهای سال گذشته را مورد سئوال قرار دهیم.

بودجه امور زنان افزایش یافته است

پارسال همین امروز بود که شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان رئیس جمهوری پیرامون نگاه جنسیت به بدجه کشور گفته بود: قدر مسلم آن است که حل مسائل عمومی جامعه بر بهبود وضعیت زنان نیز تأثیر گذاشته و آن را متأثر می‌سازد، لذا نباید با خط کشی‌های رایج، بودجه را زنانه و مردانه کرده و فقط هشت میلیارد آن را به زنان و خانواده و بقیه را متعلق به مردان دانست. او همچنین ادامه داده بود: کی از ایراداتی که این روزها به لایحه تقدیمی دولت در خصوص بودجه 1393 گرفته می‌شود، آن است که اعتباری برای اجرای مواد 230 و 227 قانون برنامه پنجم توسعه - که در حال نزدیک شدن به سال پایانی است - در نظر گرفته نشده است و بر این اساس به ضعف این معاونت در جذب بودجه اشاره می‌شود و به این موضوع نیز اشاره می‌شود که با اندکی رشد بودجه این معاونت از هفت میلیارد و چهارصد میلیون به هشت میلیارد رسیده است.

IMG21260928

حالا یکsال از این سخنان مولاوردی معاون امور زنان رئیس جمهوری گشذته است به نظر می رسد دولت در بودجه سال 94 نگاه ویژه ای را به زنان و خانواده نیز داشته به طوری که بودجه این معاونت با 88 درصد رشد روبرو بوده است. بودجه ای که دولت یازدهم برای معاونت امور زنان و خانواده درسال 93 نظر گرفته بود 79.919 میلیارد ریال بود که این بودجه در سال 94 با نزدیک به 88 درصد افزایش به 150.150 زیال رسیده است. همچنین دولت تمام بودجه های تمامی امرو مربوط به زنان را افزایش داده است. به نظر می رسد دولت تدبیر و امید مگاه ویژه ای به امور زنان دارد که با دید آیا این نگاه ویژه و اهتمام دولت در مسائل زنان در حل موضوعات چالش برانگیز از جمله بیمه زنان خانه دارد که لایحه ی آن در بودجه سال 94 هم دیده نشده است، می توان مشاهده کرد یا خیر؟

 درآمدهای معدنی جایگزین درآمدهای نفتی شده است


پارسال همین امروز بود که، در خبرها آمده بود در بودجه سال 93 افزایش چشم گیر درآمدهای دولت از معادن را شاهد خواهیم بود. مجموع درآمد دولت از معادن در سال 92 معادل 1200 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که در لایحه بودجه سال 1393 این درآمد برای امسال حدود 2600 میلیارد تومان برآورد شده بود که رشد 116 درصدی را نشان می‌دهد. در همین راستا معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ابراز امیدواری کرده بود که تا پایان سال 92 درآمد حاصل از حق انتفاع معادن به 800 میلیارد تومان برسد.

حالا یکسال از این خبرها و پیش بینی ها گذشته است در همین هفته  مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت از اخذ 340 میلیارد تومان حقوق دولتی معادن در 9 ماهه ابتدای سال‌جاری خبر داد و گفت: درآمدهای معدنی می‌تواند جایگزین کاهش درآمد نفت شود. محمدرضا بهرامن ادامه داده داد: بخش معدن الزاماتی دارد که در کنار یک استراتژی قوی می‌تواند در سال آینده شرایطی را مهیا کند که در کنار کاهش درآمدهای نفتی بتوان به درآمدزایی کشور کمک کرد. او افزود: با توجه به اینکه بخش معدن دارای قانون است، باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که با شفاف‌سازی از رانت جلوگیری شود.

معدن

به نظر می رسد دولت قصد دارد وابستگی اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی را کاهش دهد لذا بهترین گزنیه برای جانشین کردن درآمدهای نفتی را، استفاده بهینه از معادن دانسته است البته افزایش حقوق دولتی از معادن در بودجه سال 93 صدای معدنداران را درآورده بود این در حالی است که به گفته صادقی‌پناه عضو هیئت مدیره خانه معدن، در 7 ماهه ابتدای سال 92 میزان حقوق دریافتی دولتی معادن 340 میلیارد تومان بوده که در 7 ماهه ابتدای امسال به 230 میلیارد تومان رسیده است.

حال باید دید آیا دولت می تواند با تعامل با معدنداران وضعیت را به گونه ای پیش ببرد که بتواند درآمدهای معدنی را جانشین درآمده های نفتی کند به نظر می رسد با پایین آمدن روز افزون قیمت نفت، دولت ناچار است که وابستگی اقتصاد ایران را به این طلای سیاه کمتر کند، برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها باید منتظر سال آینده ماند و دید دولت چگونه می تواند درآمدهای معدنی را جایگزین درآمدها نفتی کند .

 

 

 

 

 

 
کد خبر: 169510

وب گردی

وب گردی