تهران ـ‌ ایسکانیوز: رئیس جمهور خرداد سال جاری در دیدار با رئیس، معاونان و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بسیاری از هتل‌های شهرهای شیراز، اصفهان، یزد و کاشان تا پایان ماههای آبان و آذر توسط تورهای اروپایی رزرو شده که این امر روند رو به رشد گردشگری در کشور را نشان می‌دهد.

نمی دانم چه کسی این آمار را به رئیس جمهور داده است. در 2 هفته ی گذشته ی به هر کدام از هتل های این چند شهر که زنگ زدم، نه تنها اتاق خالی داشتند، حتا از قیمت اتاق هایشان کاسته بودند تا بتوانند مسافر بیشتری جذب کنند تا اتاق های خالی کم تر شود. از سوی دیگر رئیس جامعه هتلداران کشور با اشاره به خالی ماندن ظرفیت هتل‌ها در ایام غیرشلوغ گفت:‌ بعد از حذف یارانه‌ها قرار بود تا سبد حمایتی به هتلداران کشور ارائه کنند اما تا به امروز سبد حمایتی ارائه نشده است.

همچنین سلطاني‌فر رئيس سازمان ميراث فرهنگي، با اشاره به وجود ظرفيت‌ها و امکانات گردشگري، تاريخي، طبيعي، ورزشي و توريسم سلامت در ايران،اعلام کرد: درآمدي که در سالهاي گذشته از محل گردشگري نصيب کشور مي‌شده است در شان و جايگاه کشور نيست و بايد بين ۳ تا ۵ درصد از درآمد ارزي حاصل از اين صنعت با توجه به وجود جاذبه‌ها و پتانسيل‌هاي موجود به کشور ما اختصاص يابد.

وي گفت: با توجه به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور در حوزه گردشگري که جذب ۲۰ ميليون گردشگر با کسب درآمد ارزي معادل ۳۰ ميليارد دلار را پيش‌بيني کرده است، با توجه به وجود جاذبه‌ها و امکانات، اين مهم با عزم و اراده جدي و عمومي در بين دست‌اندرکاران اين بخش، قابل حصول است.


رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي تصريح کرد: سال گذشته نيمي از گردشگران ورودي به کشور، گردشگران مذهبي و زيارتي بودند که به مشهد، قم و شاهچراغ سفر کرده‌اند، همچنين گردشگري تاريخي و فرهنگي در ماه‌هاي اخير با رشد قابل توجهي همراه بوده به ويژه شهرهاي اصفهان، شيراز، يزد  و کاشان مورد توجه بسياري از گردشگران قرار گرفته است.


معاون رئيس‌جمهور با اشاره به کمبود هتل در شهرهاي تاريخي و فرهنگي يادآور شد: با ساماندهي ورود تورها به کشور بخشي از مشکل کمبود هتل رفع شده است.


از سوی دیگر در آخرين گزارشي که مجمع جهاني اقتصاد از وضعيت گردشگري ۱۴۰ کشور دنيا از جهت ۴۰ شاخص رقابت‌پذيري سفر ارائه داده است، جمهوري اسلامي ايران با ارتقاء ۱۶ پله از رتبه ۱۱۴ در سال ۲۰۱۲ ميلادي به رتبه ۹۸ در سال ۲۰۱۳ رسيد و اين اميدواري وجود دارد که با توجه به روند رو به رشد ورود گردشگران در سال ۲۰۱۴ رتبه کشور در سال آينده در شاخص رقابت پذيري سفر به پله ۸۰ و پايين‌تر از آن برسد.


با وجود این گفته ها و آماری که رئیس جمهور اعلام کرده است، خالی بودن اتاق های هتل ها در شهرهای مختلف نشان از اطلاعاتی نادرست می دهد. اطلاعاتی که معلوم نیست از چه منبعی به گوش رئیس جمهور رسیده است. در حال حاضر با توجه به ارتقا سطح کیفی، امنیتی و تمایل گردشگران خارجی به سفر به کشور ما، به نظر می رسد که باید مدیریت زمان یافته ای در این مساله وارد عمل شود تا بتوانیم از این فرصت درآمد زا برای کشور نهایت استفاده را بکنیم.


کد خبر: 170320

وب گردی

وب گردی