امروز دور دوم انتخابات در تونس برگزار می شود. روز سرنوشت ساز برای مردم تونس. مردمی که با بیکاری دست و پنجه نرم می کنند و خطر ترور آنها را تهدید می کند. رئیس جمهور جدید در تونس باید از پس مشکلات زیادی برآید. دو نامزد بسیار متفاوت پا پیش گذاشته اند.

"یونس" جوان 24 ساله تونسی می پرسد:" ما بیکار هستیم، چرا باید به این زودی ها تسلیم شویم و در انتخابات شرکت کنیم؟ ما سال 2011 قیام کردیم، سیاستمداران تنها به فکر خود هستند، زندگی ما حتی ذره ای هم بهبود نیافته است". یونس  در انتخابات شرکت نمی کند، اگرچه همین یکشنبه سرنوشت کشورش مشخص می شود و معلوم خواهد شد چه کسی برای پنج سال آینده پست ریاست جمهوری را به عهده می گیرد.

"محمد" جوان تونسی دیگر با صحبت های یونس موافق نیست. او خود را یک شهروند واقعی احساس می کند که می تواند آزادانه نظر خود را بیان کند و رای او شمرده خواهد شد. اما همه بر سر وجود مشکلاتی از قبیل 15% نرخ بالای بیکاری، اقتصاد آسیب دیده، قیمت های سرسام آور و خطر ترور توافق دارند و از رئیس‌جمهور خود می خواهند که با این مشکلات مبارزه کند.

در این میان 3000 جوان تونسی به داعش پیوسته اند و در جبهه ی "دولت اسلامی عراق و شام" مبارزه می کنند. هفته گذشته آنها یک پیام ویدئویی منتشر کردند و در آن به قتل دو سیاستمدار چپ، "شکری بلعید" و "محمد براهمی" اعتراف کردند. یکی از اعضای تونسی داعش مردم کشورش را تهدید کرد و از آنها خواست انتخابات روز یکشنبه را تحریم کنند: " شما زندگی خوبی نخواهید داشت، اگر در تونس شریعت روی کار نیاید".

در نهایت "الباجی قائد السبسی" رهبر 88 ساله حزب سکولار "ندای تونس" و "منصف المرزوقی" دو دهه جوانتر و رئیس جمهور موقت برای انتخابات ریاست جمهوری با هم رقابت می کنند. هر دو نسبت به اهانت های طرف مقابل بی اعتنا هستند. السبسی حتی حاضر به مناظره تلویزیونی با المرزوقی نشد و او را افراط گرا نامید. السبسی در دور اول انتخابات با شش درصد پیش بود، اما هر دو کاندیدا شانس خوبی برای پیروزی دارند.

مرزوقی طرفدار اخوان المسلین است

السبسی خود را یک سیاستمدار با تجربه نشان می دهد که مردم را از این بحران اقتصادی نجات خواهد داد و امنیت را به کشور بر می گرداند. او در زمان" حبیب بورقیبه " پدر جنبش استقلال طلبی تونس ، وزیر کشور و وزیر امور خارجه ، و بعد ها در زمان دیکتاتوری" بن علی" برای مدت کوتاهی رئیس مجلس بود، قبل از اینکه از سیاست بازنشسته شود. پس از سقوط بن علی ، السبسی از مارس تا دسامبر سال 2011 ، سرپرستی دولت را بر عهده گرفت و اولین انتخابات دموکراتیک را برای پارلمان انتخابی و مجلس موسسان سازماندهی کرد.

مرزوقی که سبک رهبری نامنظمش ، بحث برانگیز است، خود را به عنوان " کاندیدای واقعی" نیروی انقلابی و به عنوان مخالف گارد رژیم قدیمی نشان می دهد. این پروفسور مغز و اعصاب، که همیشه با یک پیراهن بدون کراوات در مجامع رسمی حضور می یابد، از سوی اخوان المسلمین حمایت می شود، که با توجه به تجربه مصر هیچ متقاضی دیگری را برای بالاترین مقام منصوب نکرده اند. همچنین رای دهندگان" جبهه مردمی چپ"، که کاندید آنها در دور اول انتخابات حذف شد، نیز احتمالا به او رای دهند.

مزروقی روز جمعه در آخرین تبلیغ انتخاباتی خود اعلام کرد: " ما باید رویاهایمان را به واقعیت تبدیل کنیم و من درست ترین مرد برای این کار هستم. به سرزمین خود افتخار کنید. و به من فرصت دهید، تا با رای شما راه خود را برای رسیدن به یک سرزمین شاد ادامه دهم.

مارتین گهلن

مترجم :ملینا حاجبی

 
کد خبر: 170752

وب گردی

وب گردی