دولت ایالات متحده قصد دارد در راستای استراتژی نبرد با داعش،اجازه حضور بیشتر شرکت های امنیتی خصوصی در عراق را صادر کند.

سوال اینجا است که چه تعداد نیروی خصوصی و غیر دولتی در عراق مستقر خواهند شد،در حال حاضر بیش از 1800 نفر برای وزارت خارجه کار می کنند. تعداد احتمالی این نیروها کاملا وابسته به اوضاع امنیتی عراق خواهد بود.

این پیمانکاران خصوصی وظایف مختلفی را بر عهده خواهند گرفت. وظایفی هم چون محافظت، حمل و نقل، نعمیرات خودرو و آشپزی. حضور هر چه بیشتر آن ها در عراق مسئولیت دولت آمریکا را افزایش خواهد داد. آن ها مسئول انجام کارهایی خواهند شد که زمانی برعهده ارتش بودند.

پس از تصرف موصل و مناطق گسترده ای از اراضی تحت کنترل دولت بغداد توسط گروه تروریستی داعش، اوباما دستور بازگشت قسمتی از نیروهای آمریکایی به عراق را صادر کرد. قرار است بیش از 3100 تفنگدار دریایی آمریکایی در عراق حضور پیدا کنند و از اماکن تحت کنترل واشنگتن حفاظت کرده و آموزش های لازم را به ارتش نسبتاً از هم گسیخته عراق ارائه دهند.

در حال حاضر حدود 1750 سرباز آمریکایی در عراق حضور دارند. وزیر دفاع آمریکا، چاک هیگل، هفته گذشته دستور اعزام هزار و سیصد سرباز دیگر را صادر کرد.

اتکای ایالات متحده به این پیمانکاران خصوصی حتا در سفر اخیر وزیر دفاع این کشور به بغداد نیز کاملا مشهود بود. به طوری که او و هیئت همراه او سوار بر هلیکوپتر های متعلق به پیمانکاران تحت قرار داد با وزارت خارجه به نقاط مختلف بغداد سفر کردند.

براساس گفته های مقامات آمریکایی،با سرازیر شدن تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی به عراق، تعداد فعلی پیمانکاران برای پشتیبانی از نیاز های امنیتی و دیپلماتیک کافی نخواهد بود.

با این که تعداد این پیمانکاران در سال 2011 کاهش چشمگیری داشته بود، اما بحران امنیتی اخیر عراق باعث سرعت بخشیدن به ورود این نیروها شده است. به عنوان مثال تعداد نگهبانان کنسولگری آمریکا در اربیل از زمان حمله داعش در ماه ژوئن از 39 نفر به 57 نفر افزایش یافته است.

حضور نیروهای امنیتی خصوصی در عراق،همواره مسئله ای حساسیت برانگیز بوده است. طوری که حتی در سپتامبر سال 2007 نگهبانان شرکت "بلک واتر" 14 عراقی بی گناه را کشتند.این کشتار موجی از خشم و شورش را در شهرهای عراق به دنبال داشت.

با این که عراقیان نسبت به این پیمانکاران خصوصی حساسیت دارند. با این حال خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از عراق در سال 2011 ،گزینه ای جز گزینه بازگشت این پیمانکاران را رو به روی کاخ سفید قرار نداد. این پیمانکاران همان طور که قبلا گفته شد وظایفی مانند حفاظت و تعمیرات را بر عهده دارند.

پیمانکاران تحت قرار داد با پنتاگون در سال 2008 به 163 هزار نفر می رسیدند که تعداد آنها رقابتی تنگاتنگ با تعداد نیروهای ارتش آمریکا در عراق داشت. با این حال با خروج ارتش آمریکا از عراق، تعداد آن ها نیز تا حد زیادی کاهش یافت.

به گفته سخنگو پنتاگون در حال حاضر 6 هزار پیمانکار در عراق حضور دارند که مستقیما به وزارت خارجه گزارش می دهند.آن ها عموما وظیفه تحویل سلاح های آمریکایی و تعمیرات آن ها را بر عهده دارند.

با وجود کاهش گسترده تعداد پیمانکاران خصوصی در عراق،تهدید های داعش موجب درخواست کمک دولت ایالات متحده از آن ها شده است.به نظر می رسد باید کیف های خود را ببندند و منتظر تماس پنتاگون باشند.
کد خبر: 172650

وب گردی

وب گردی