ايسكانيوز ، سرپرست اداره پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتا ناجا براي خريد اينترنتي نيازي به ارسال تصاوير اسکن شده مدارک نمي باشد،اظهار داشت : شهروندان مي توانند در صورت مشاهده چنين فروشگاههايي موضوع تخلف آنها را از طريق سايت پليس فتا بخش ارتباط مردمي به پليس سايبري اعلام کنند.
به گزارش خبرنگار حوادث ايسكانيوز، سرگرد حميد کياني سرپرست اداره پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتا ناجا با اشاره به روند رو به رشد جرائم در حوزه کلاهبرداري هاي مالي و به خصوص فروشگاه هاي اينترنتي گفت: آمار بالاي وقوع چنين جرائمي باعث شده پليس فتا اين موضوع را در صدر اقدامات پيشگيرانه و اطلاع رساني هاي خود قرار داده و به صورت مداوم نسبت به ارسال هشدار هاي امنيتي و تهيه کليپ هاي آموزشي و مصاحبه هاي صوتي و تصويري اقدام نمايد.
وي افزود: رشد روز افزون فعاليت هاي اقتصادي در فضاي مجازي و برپايي فروشگاه هاي اينترنتي بي شمار، تا حدودي باعث سردرگمي کاربران جهت انتخاب فروشگاه مطمئن شده است؛ هرچند سازمان هاي مرتبط، نظارت خود را برروند کاري اين فروشگاه ها بيشتر کردند و با وضع برخي از قوانين مثل اعطاي نماد اعتماد الکترونيکي توسط وزارت صنعت و معدن- مرکز توسعه تجارت الکترونيک به دنبال هدفمند کردن اين فروشگاه ها هستند.
اين مقام مسوول در ادامه اخذ نماد الکترونيک را بسيار مهم دانست و دريافت نماد اعتماد را براي کسب و کارهاي اينترنتي از وزارت صنعت و معدن را طبق الحاقيه آيين نامه اجرايي ضوابط لازم براي صدور پروانه کسب فروشگاه هاي الکترونيک قانون نظام صنفي ماده 12- تبصره 1 و برنامه جامع توسعه تجارت الکترونيکي مصوب 84 ضروري دانست و به کاربران توصيه کرد: بهتر است در جهت افزايش امنيت خود از فروشگاه هاي اينترنتي که فاقد اين نماد مي باشند خريد نکنند؛ ليست تمامي کسب و کارهاي اينترنتي که داراي نماد اعتماد الکترونيکي هستند در سايت www.enamad.ir قابل دريافت مي باشد.
سرگرد کياني با اشاره به برخي از جرائم در حوزه فروشگاه هاي اينترنتي از جمله، عدم تحويل کالا، مغايرت کالاي درخواستي با کالاي دريافتي، مبالغ غير واقعي و... اشاره کرد و گفت: براي خريد اينترنتي نيازي به ارسال تصاوير اسکن شده مدارک نمي باشد.
وي بيان كرد: تصاوير مدارک هويتي و کپي آنها براي خريد اينترنتي و تحويل کالا ضرورتي ندارد و فروشگاههاي اينترنتي براي افزايش ضريب امنيت تحويل کالاي خود بايد از ساز و کارهاي قانوني ديگر استفاده نمايند.
اين مقام مسئول از کاربران خواست: در صورت مشاهده چنين فروشگاههايي به هيچ عنوان مدارک هويتي خود را براي آنها ارسال نکنند و مي توانند گزارش اين قبيل فروشگاههاي اينترنتي را از طريق سايت پليس فتا بخش ارتباط مردمي به پليس فتا اعلام کنند.
سرپرست اداره پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتا ناجا ايجاد مراكز تقلبي فروش اينترنتي، شبكه‌هاي فروش زنجيره‌اي تقلبي را نتيجه کم اطلاعي برخي از شهروندان و کاربران فضاي سايبر دانست و گفت: مؤسسات تبليغاتي دروغين و سايت‌هاي سرمايه‌گذاري مجهول‌الهويه و... همه در پي بي اطلاعي هستند که ايجاد مي گردد و گردانندگان چنين سايت‌ها و شبكه‌هايي از بي‌اطلاعي كاربران سو‌ءاستفاده مي‌كنند.
وي در خاتمه اذعان كرد: کاربران در صورت مواجه با موارد مشکوک مي توانند آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ثبت گزارش مردمي گزارش نمايند.
کد خبر: 183910

وب گردی

وب گردی