تهران- ایسکانیوز: ظرفیت جزیره آشوراده برای ورود گردشگر 20 الی 30 نفر آن هم توریست های خاص است.

آرش خیر اندیش کارشناش اکو توریسم در گفتگو با خبرنگار محیط زیست ایسکانیوز گفت: در انتهای شرقی شبه جزیره میانکاله جزیره آشوراده بوسیله یک کانال از آن جدا می شود اما آیا این کانال توسط انسان ساخته شده یا طبیعی است جای بحث دارد؟

مجموعه میانکاله و جزیره آشوراده یک واحد اکولوژیک محسوب می شود و اولین تالابی است که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

وی افزود: شبه جزیره میانکاله دارای دو شاخه شمالی و جنوبی است که شاخه شمالی آن 70 کیلومتر طول دارد. در تالاب میانکاله سه منطقه آبی آب شیرین، آب شور و آب لب شور داریم که هر کدام از آنها آبزیان خاص خود را دارد و باعث می شود پرندگان به این تالاب مهاجرت کرده و بخشی از تالاب را برای زیست و تغذیه انتخاب کنند. حدود 240 تا 250 گونه پرنده مهاجر به تالاب میانکاله مهاجرت می کنند.

او با اشاره به اینکه اطراف آب های جزیره آشوراده بهترین منطقه برای تخم ریزی ماهیان خاویاری است تصریح کرد: فک های خزری که در راس هرم غذایی آبزیان دریای خزر است در زمان های خاصی به این تالاب می آیند. آنها در زمستان به سمت شمال و در تابستان به سمت جنوب دریای خزر می روند. در این میان تعداد زیادی هم به سمت جزیره آشوراده و تالاب میانکاله می آیند.

خیراندیش ادامه داد: در چهار و پنج دهه گذشته ساخت نیروگاه نکا در جزیره آشوراده بدلیل دودی که از این نیروگاه متصاعد می شود موجب تولید باران های اسیدی در این منطقه شده است.

ساخت بندر امیرآباد در نزدیکی میانکاله نیز حدود 20 سال پیش موجب آلودگی نوری، صوتی و ازدحام رفت و آمد کشتی ها شده است.

همچنین تاسیس پالایشگاه محصولات نفتی در مجاورت تالاب نیز از دیگر عواملی است که آشوراده را تهدید می کند.

** خطر در کمین آشوراده است

او با اظهار نگرانی از جاده ای که برای اتصال بهشهر به بندر امیرآباد از وسط تالاب میانکاله رد می شود و با مقاومت مردم فعلا متوقف شده است گفت: در اتصال بندر امیرآباد به بهشهر بدلیل ساخت جاده در داخل تالاب میانکاله، توجهی به ملاحظات زیست محیطی نشده است. این جاده حیات وحش و اکوسیستم تالاب را تهدید می کند.

او افزود: خطر دیگری که به تازگی متوجه میانکاله شده است طرح گردشگری انبوه یا تجاری است. سرمایه گذاری که بخش خصوصی است با حمایت دولت اقدام به ساخت هتل در جزیره آشوراده کرده است. این اقدام به اکوسیستم شکننده منطقه آسیب می زند. از طرفی قایق هایی که از بندر ترکمن تا جزیره اشوراده تردد می کنند برای پرندگان و آبزیان منطقه ایجاد مزاحمت می کند، ورود گردشگران انبوه به منطقه بدلیل ایجاد آلودگی صوتی، فاضلاب، زباله و آلودگی نوری در شب همچنین تاسیس هتل بدلیل تولید پساب و فاضلاب و همینطور بازارچه و زمین های بازی باعث آلودگی و مشکلاتی برای جزیره آشوراده می شود.

خیراندیش با بیان اینکه این اقدامات پوشش گیاهی منطقه را از بین می برد. پوشش گیاهی ای که بسیار شکننده است و برای پرندگان و سایر جانوران ساکن در جزیره ضروری است، تصریح کرد: طرح گردشگری انبوه یا تجاری در آشوراده با هدف اشتغالزایی در منطقه، آسیب جدی به جزیره آشوراده وارد می کند.

این کارشناس اکوتوریسم خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری که اقدام به ساخت هتل در جزیره آشوراده کرده است ظرفیت ورود گردشگر به منطقه را 500 هزار نفر اعلام کرده در حالیکه ظرفیت منطقه برای ورود به گردشگر در نهایت 20 الی 30 نفر آن هم توریست های خاص است و در سال حدود 7 هزار نفر برآورد شده است.

بنابراین با ورود این تعداد گردشگر فشار زیادی به منطقه وارد خواهد شد.
کد خبر: 197309

وب گردی

وب گردی