تهران- ایسکانیوز: در ایران روند اشتباهی باب شده است و آن مصرف خودسرانه دارو است. و همین امر باعث شد که سرانه مصرف دارو در کشور افزایش پیدا کند و این امر عوارض بسیاری را در پی دارد که مردم عموما از آن بی اطلاع هستند.

دکتر حمید خیری، مدیر روابط عمومی انجمن دارو سازان ایران در گفت و گو با ایسکانیوز اعلام کرد: ایران از نظر سرانه مصرف دارو بعد از چین رتبه دوم را در آسیا دارد و  در جایگاه جهانی رتبه بیستم را دارد. در ایران  هم مصرف سرانه دارو بطور میانگین 340 قرص است.

او افزود: داروخانه ها مختار هستند داروهای OTC را بدون نسخه در اختیار مردم بگذارند. این دارو ها داروهایی است که عوارض ندارد و اگر هم داشته باشد عوارض آن محدود و تعریف شده است. این دارو ها شامل: مسکن های خفیف، داروهای ویتامین و تقویتی است. به جز این دارو ها داروخانه بدون تجویز پزشک و نسخه دارو را تحویل نمی دهد و اگر خلاف قانون در اجرا بعضی از داروخانه ها بی توجه کنند با ان ها طبق قانون برخورد می شود.

دکترخیری تصریح کرد: مصرف بالای دارو در کشور ما دو علت اصلی دارد؛ علت اول آن فرهنگ است چرا که در این زمینه فرهنگ سازی صورت نمی گیرد و علت دوم هم ارزان بودن دارو ها است. ما در این مسیر احتیاج به فرهنگ سازی داریم که یکی از وظایف رسانه ها است.
کد خبر: 205664

وب گردی

وب گردی