تهران – ایسکانیوز:رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه شورای شهر می تواند به صورت مستقیم اعضای شورایاری ها را انتخاب کند گفت: برای نزدیک شدن به مردم سالاری، شورای اسلامی شهر تهران ترجیح داده است که اعضای این شوراها از سوی خود مردم محله انتخاب شود.

به گزارش خبرنگاراجتماعی ایسکا نیوز مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه انتخابات ملی با عنوان شورایاری ها وجود ندارد، اظهر داشت: با توجه به اینکه شورایاری ها از معتمدین محلات تشکیل می شوند وانتخاب به صورت ذاتی در محله صورت می گیرد دیگرنیازی به برگزاری انتخابات به صورت ملی و سراسری وجود ندارد.

وی ادامه داد: این انتخابات به گونه ای است که حتی در دوره های گذشته در طی دو یا سه هفته در روزهای متفاوت بر اساس شرایط محلات برگزار شد و این دیدگاه که انتخاباتی سراسری برای آن انجام نشود کاملا درست است.

چمران ادامه داد: هر چند شورای شهر می تواند نیروهای خود در محلات را به صورت مستقیم انتخاب کند ولی ترجیح داده است که این کار به وسیله برگزاری انتخابات محلی انجام شود.

رییس شورا ی شهر تهران  با بیان اینکه برگزاری این انتخابات گاهی به صورت یک تضاد بیان می شود، گفت: نه چنین انتخاباتی که به صورت سراسری بوده و وزارت کشور و سایر نهاد ها و دستگاهها در آن دخیل باشند وجود دارد و نه شورای اسلامی شهر تهران چنین خواسته و ادعایی را دارد؛ بلکه هر محله ای برای خود معتمدین محلی را انتخاب می کند.

چمران به قانون اساسی اشاره کرد و افزود: در قانون اساسی تشکیل شورای محل ذکر شده است بنابراین به استناد قانون میتوان  شورای محل را تشکیل داد ضمن اینکه مجلس شورای اسلامی نیز در ذیل بند 7 وظایف شوراها به شوراهای شهر اجازه تشکیل انجمن های محلی یا همان شورای محلی را داده است.

وی ادامه داد: با توجه به این قوانین از طرفی و عدم ارائه سازو کار تشکیل آنها، شورای اسلامی شهر تهران در دوره های گذشته آئین نامه ای به همین منظور تدوین و تصویب کرد و شورایاری ها بر همین اساس تشکیل شدند.

چمران از اصلاح این آئین نامه و تصویب آن در شورای شهر تهران خبر داد و گفت: اصلاحات انجام شده مربوط به جزئیات کار است و مشکلی را به همراه نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ایجاد شورایاری ها کاملا قانونی است و تا کنون 3 دوره انتخابات شورایاری ها در شهر تهران و همزمان با دوره های اول و دوم و سوم شورای شهر انجام و این شوراها تشکیل شده است.

رییس شورای اسلامی شهرتهران تصریح کرد: ایجاد چنین شوراهایی در 12 شهر دیگر نیز رخ داده است که اشکال و حتی نام گذاری  آن بر اساس شرایط شهرها متفاوت است.

چمران مباحث بوجود آمده را ناشی از وجود آئین نامه و دستورالعمل خاص در وزارت کشور دانست و اظهار داشت: در ماده قانونی مرتبط با تشکیل شورایاری ها موضوع همکاری با سایر دستگاهها آمده است و بنابر این باید این انتخابات با همکاری آنها برگزار شود که به صورت طبیعی شورای شهر از نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، فرمانداری و سایر دستگاههای مرتبط برای انجام این کار کمک می گیرد و این دستگاهها نیز به شورای شهر در برگزاری این انتخابات کمک می کنند ولی با توجه به نبود چنین موضوعی در دستور کار وزارت کشور آنها به درستی می گویند که چنین چیزی در دستور کار ما نیست.

 

وی اظهار داشت: قاعدتا باید سازوکاری برای این موضوع در وزارت کشور تدوین شود و بر همین اساس توافقی با وزارت کشور در دوره پیشین صورت گرفت که متاسفانه پس از گذشت چندین سال این اتفاق رخ نداد.

چمران درزمینه نظارت بر انتخابات شورایاری ها نیزتصریح کرد: در دوره پیشین شورای شهر از فرمانداری خواسته بود که این کار را انجام دهد و در این دوره نیز از فرمانداری برای انجام این کار دعوت شد؛ با این وجو اعضای شورای شهر تهران باید به صورت ذاتی ناظر بر انتخابات باشند.

چمران اظهار داشت: به همین دلیل وزیر کشور طی نامه ای پیشنهاد داده بود که شهرداری مجری انتخابات و شورای شهر تهران ناظر بر این انتخابات باشد که مورد پذیرش شورای شهر قرار گرفته و مصوبه قبلی بر همین اساس اصلاح شد.

وی تاکید کرد: با این وجود سایر دستگاههای مرتبط همچون وزارت کشور، فرمانداری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می توانند با توجه به وظایف ذاتی خود بر این انتخابات نظارت کنند و شورای اسلامی شهر تهران نیز پذیرای این موضوع است.همچنین موضوع رسیدگی به تخلفات توسط هیئت نظارت بر انتخابات و یا ستاد شورایاری های شهر تهران انجام می شود.

چمران ابراز امیدواری کرد تا انتخابات این دوره شورایاری ها پرشور و با حضور خوب مردم به ویژه نخبگان در جایگاه معتمدین محل به خوبی برگزار شود.
کد خبر: 205977

وب گردی

وب گردی