تهران- ایسکانیوز: کتاب های آیین زندگی در عصر مدرن و طرحی نو در عقاید دینی بر اساس مدل مدیریت راهبردی برای تدریس در دروس آیین زندگی و اندیشه اسلامی1 در دانشگاه آزاد توسط حاتم مهدوی نور عضو هیات علمی دانشگاه آزاد علی آباد کتول به چاپ رسید.


مهدوی نور در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص نیاز به انتشار این کتب درسی گفت: کتاب اندیشه اسلامی  شامل یک پیش‌گفتار و پنج بخش است. در پیش‌گفتار لزوم برنامه‌ریزی در زندگی و مدل مدیریت راهبردی توضیح داده می‌شود. در بخش نخست رسالت و مأموریت انسان در دنیا بررسی می‌شود. برای این کار به پرسش‌های زیر مبتنی بر قرآن و روایات پاسخ داده می‌شود.


وی افزود: در بخش دوم چشم‌انداز حرکت انسان بررسی می‌شود و در نهایت به بعضی شبهات مطرح پاسخ داده می‌شود. در بخش سوم عوامل درونی یعنی نقاط قوت و ضعف انسان برای رسیدن به هدف خلقتش بررسی شده و در بخش چهارم عوامل بیرونی یعنی فرصت‌ها و تهدیدهایی که انسان را از رسیدن به هدفش باز می‌دارد بررسی می‌شود. در بخش پنجم راهبردهایی که برای رسیدن انسان به هدفش باید به کار گرفته شود مرور می‌شود.


مهدوی در خصوص لزوم مطالعه در این مباحث گفت: نسل نخست مسلمانان با شنیدن کلام خدا و پیامبر و دیدن رفتار آخرین فرستاده‌اش به خداوند ایمان آوردند و تقریباً  شناخت مناسبی از اسلام پیدا کردند. اما نسل‌های بعدی مسلمانان، اسلام را از پدرانشان آموختند و مطالعۀ تاریخ نشان می‌دهد که آموخته‌های این مسلمانان با آموزه‌های پیامبر بسیار متفاوت است. عده‌ای از مسلمانان فهم سطحی از دین دارند و به بسیاری از دستورات دین عمل نمی‌کنند. علت آن هم ناآشنایی با آموزه‌های دینی است.


عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه در خصوص چاپ کتاب آیین زندگی گفت: علمای گذشته اخلاق را بیشتر در قالب فضیلت‌ها و رذیلت‌ها ذكر می‌كردند و با بیان كلیات، تطبیق آن بر مصداق‌ها را بر عهدۀ مردم می‌گذاشتند، اما این كار برای مردم چندان آسان نیست. به این منظور كتاب آیین زندگی در عصر مدرن با رویكردی نو به موضوع پرداخته و در دو بخش اخلاق فردی و اخلاق اجتماعی به بررسی چارچوب اخلاق دینی متناسب با نیاز امروز پرداخته است.


او در خصوص مباحث مطرح شده در این کتاب گفت: بخش نخست كه به اخلاق فردی می‌پردازد و بخش دوم به بررسی اخلاق اجتماعی خواهد پرداخت.


او در پایان گفت: این کتب آموزشی را مرکز انتشارات دانشگاه ازاد اسلامی واحد علی آباد کتول به چاپ رسانده است.


کد خبر: 225644

وب گردی

وب گردی