تهران-ایسکانیوز: سفرهای مسئولان به کشورهای خارجی برای ایجاد تعامل با دنیا و زمینه سازی در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... امریست که در هر دوره ای از دولت ها و ادوار مجالس به وفور دیده می شود. اما این اتفاق زمانی که کشور وارد مشکلات اقتصادی و تحریم های جدی شد شکل دیگری به خود گرفت. به نظر می رسید از آنجایی که مسئولان در راستای منافع ملی این سفرها را در برنامه های خود الویت بخشیدند، در شرایط خاص اقتصادی کشور از تعداد سفرها بکاهند. اما نه تنها ملاحظه ای در این عرصه نشد، بلکه تعداد سفرها در هر دوره با افزایش چشمگیری همراه بود.

به طوری که در مجلس هشتم، رکورد بیش از هزار و 500 سفر به ثبت رسيد. همچنین هزار و 149 سفر براي مجلس ششم، و هزارو 118 سفر نيز براي مجلس هفتم به ثبت رسيده است.

حسن كامران مدعی حضور 20 ساله در مجلس بدون حتی یک سفر خارجی با هزینه بیت المال ، یکی از مخالفان سرسخت تخصیص بودجه به سفرهای خارجی است.

او معتقد است: فقط 10 درصد سفرهای خارجی مسئولان ضروری است و مابقی هیچ اهمیتی برای صرف این هزینه های گزاف ندارد.

صرفه جویی 7 میلیاردی در دو ماه

به گفته ی کامران، سفرهای خارجی در هر سه قوه به راه است و هر مسئول علاوه بر اینکه به یک سفر خارجی می رود، هزینه بلیت، غذا و هتل را دریافت می کند و تعجب برانگیزتر اینکه حق ماموریت هم به دلار می گیرند.

این در حالیست که گفته می شود کشور با مشکلات اقتصادی و تحریم های سخت مواجه است، لذا انجام چنین سفرهای غیر ضروری بی انصافی است. حداقل سه قوه می توانند بخشنامه کنند که هر مسئول برای سفر به خارج ارز نگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین می گوید: من در هیات نظارت بر سفرهای خارجی، طی 2 ماه از پرداخت 7 میلیارد تومان به سفرهای غیر ضروری جلوگیری کردم. ضمن اینکه شرایط خاصی برای انجام سفرهای خارجی گذاشته شده که باید مسئول مربوطه گزارش و توضیحات کافی و لازم را از سفر خود به هیات نظارت بدهد.

می گویند اگر به سفر نرویم اسلام به خطر می افتد

او معتقد است: سفرهاي خارجي‌اي كه ضروري نباشد مي‌شود كيلويي. آنهم با اين وضعيت اقتصادي كه كشور ما دارد. خارجي‌ها كه تازه وضع ماليشان خوب هم هست وقتي به تهران مي‌‌آيند و سؤال مي‌كنيم چرا گروه دوستي با ساير كشورها نداريد مي‌گويند پول نداريم؛ ولي در كشور ما انگار همه جا گل و بلبل است. كساني كه به سفر خارج مي‌روند هم بليت و هم هتلشان رايگان است و حق ماموريت روزانه 540هزار توماني دريافت مي‌كنند؛ اين در حالي است كه به سربازي كه در مرزهاي كشور خدمت مي‌كند هرچند‌ماه يك‌بار حق مامويت ناچيزي داده مي‌شود.

نکته جالبی که در صحبت های کامران وجود دارد، انگیزه بسیار زیاد مسئولان برای رفتن به سفرهای خارجی است که به تعبیر او : همه بال بال مي‌زنند براي سفر خارجي و استدلال همه اين است اگر ما نرويم اسلام در خطر است.

یک سرباز در مرز در عرض چند ماه چه مقدار حق ماموریت می‌گیرد، این حق ماموریت‌ها را با هم مقایسه کنید ما به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که انگار همه چیز گل و بلبل است.

با صعود شاخص سفرهای خارجی مسئولان، کمیته های برای سفرهای خارجی مسئولان در دو قوه مقننه و مجریه تشکیل شد.

کمیته سفرهای خارجی مجلس با عضویت عبدالرضا مصری، حسن سبحانی نیا و محمد آشوری تشکیل شد و در این راستا هر نماینده‌ای که بخواهد به سفری اعزام شود درخواستش در این کمیته بررسی می‌شود.

کاهش 50 درصدی حق ماموریت ها

مصری در خصوص سفرهای خارجی نمایندگان در مجلس نهم توضیح داد: از اول دوره مجلس نهم تعداد زیادی از سفرها که قرار بود نمایندگان انجام دهند، انجام نشده است؛ به‌طور مثال اگر قرار بوده چهار نفر در یک اجلاس شرکت کنند هیأت رئیسه تنها با اعزام یک یا دو نفر از آنها موافقت کرده است.

حق مأموریتی که هر نماینده در مجلس هشتم از سفرهای خارجی می‌گرفت چیزی معادل 130یورو بود یعنی به پول امروز روزانه در حدود 430هزار تومان. چندی قبل برخی نمایندگان طرحی را به مجلس آوردند که معطوف به همین حق مأموریت سفرهای خارجی نمایندگان بود.

با این طرح حق مأموریت 100درصدی مسئولان و کارکنان دولت و مجلس که به سفرهای خارجی می‌روند به 50 درصد تقلیل پیدا می‌کند، مثلا کسی که روزانه حق مأموریتش 150یورو می‌شود به 75یورو و کسی که 200یورو حق مأموریت می‌گیرد به 100یورو تقلیل می‌یابد. با وجود اینکه موافقان طرح استدلال کردند که کاهش حق فوق‌العاده مأموریت سفرهای خارجی برای مقامات و کارکنان یک کار نمادین و زیباست و به نوعی همدردی با بیمارانی است که به‌علت کمبود ارز و مشکلات اقتصادی داروهای خود را به سختی تهیه می‌کنند اما مجلس نه به دوفوریت این طرح رأی داد و نه به یک فوریتش.

سفر پر جنجال احمدی نژاد به نیویورک

سفر محمود احمدی نژاد با همراهان متعددش به نیویورک جار و جنجال زیادی به راه انداخت. تعداد بالای مسافران ایرانی در نیویورک سوژه رسانه های خارجی شده بود. مثل تعداد بالای مسافران هیات هندی در زمانی که برای حضور در اجلاس عدم تعهد به تهران آمده بودند.

گفته می شد هیات ایرانی متشکل از 160 همراه به نیویورک رفته است که بالاترین رقم هیات های حاضر در اجلاس سالانه سازمان ملل را به خود اختصاص داده بود. این تنها یک نمونه از مسافرت های خارجی کارکنان دولت است که با خود حرف و حدیث های زیادی را همراه می کند. اوایل مجلس هشتم برخی نمایندگان مجلس در سفری که به آمریکا داشتند با برخی اعضای کنگره آمریکا دیداری غیررسمی داشتند که این دیدار خود به باعث جار و جنجال زیادی شد.

 

 
کد خبر: 234091

وب گردی

وب گردی