تهران- ایسکانیوز:رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهری اهتمام ویژه ای به موضوع کتاب و کتابخوانی دارد گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب فرصتی مغتنم برای تجلی فرهنگ ملی و دینی ما است و همه دستگاه و ها و سازمان ها باید برای هر چه با شکوه تر برگزار شدنم این نمایشگاه تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز, در جلسه ای که با هماهنگی کمیسیون فرهنگی و به ریاست حجت الاسلام ناصحی و با حضور مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران ، سید عباس صالحی معاون وزیر ارشاد ،معاون امور شهری شهردار تهران ،شهردار منطقه 7 ،مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی ، نمایندگان پلیس راهور ، نمایندگان سازمان تاکسیرانی و عوامل برگزاری نمایشگاه کتاب برگزار شد تمهیدات لازم برای برپایی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب مورد بررسی قرار گرفت.

بنابراین گزارش تامین پارکینگ برای مراجعین ، تسهیل حمل و نقل در داخل نمایشگاه ، تسهیل ترافیک مسیر های منتهی به نمایشگاه ، ساماندهی تبلیغات محیطی ، مدیریت ایمنی و بحران ، نظافت و خدمات شهری از جمله مواردی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

براساس این گزارش حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی در این جلسه با بیان اینکه برای دومین بار جلسه ی با اهمیت و با ارزش در جهت هماهنگی برای برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران برگزار می شود گفت:  فرهنگ یکی از ارکان و پایه های نظام جمهوری اسلامی است و حال آنکه تمدن ما نیز بر همین مبنا بنا نهاده شده است.

او ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در فرازی از سخنان خود فرمودند" تمدن از کتاب ریشه و جان می گیرد" لذا وظیفه ما است تا برای برپایی هر چه با شکوهتر نمایشگاه بین المللی کتاب که در منظر و مرای جهانیان قرار می گیرد تلاش کنیم.

 

ناصحی افزود: حضور ناشران از کشورهای مختلف و نیز ناشران گرانقدر خودمان سبب شده که این نمایشگاه فرصتی  به رخ کشاندن فرهنگ ملی و دینی خودمان به جهانیان است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح کرد: مشی شورای اسلامی شهر تهران نیز این بوده که همچون دوره های گذشته شرایطی را فراهم آورد تا هم به لحاظ کیفی (محتوایی) و هم به لحاظ اجرایی برگزاری نمایشگاه با موفقیت همراه باشد و برای نیل به این هدف اسباب لازم برای همکاری مدیریت شهری با مجموعه مدیریت نمایشگاه و عوامل وزارت ارشاد را به وجود آورد.

ناصحی با اشاره به اینکه امروزه شورای اسلامی شهر تهران همواره حامی فرهنگ کتاب و کتاب خوانی بوده است گفت: حمایت از برگزاری رویداد ها و نمایشگاه های تخصصی حوزه کتاب ، کمک و حمایت های مالی برابر قانون از نهاد  انجمن  کتابخانه های عمومی که حتی یکی از تبصره های بودجه شهرداری  را به این امر اختصاص گرفته ، درج احکام و بند هایی در برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران به منظور توسعه فرهنگ کتابخوانی و کتابخانه های در مقیاس محله ای به گونه ای که در 22 منطقه 22 کتابخانه جامع ، در 130 ناحیه ،کمتابخانه های عمومی و در 374 محله کتابخانه محله ای ایجاد شود و در اختیار مردم قرار گیرد ،تنها بخشی از مصوباتی است که ما،  شهرداری تهران را موظف به اجرای آن کردیم. این موارد متبولر آن است که امروزه شهرداری تهران به یک نهاد فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران همچنین افزود: در راستای حمایت از فرهنگ کتاب و کتاب خوانی بخش مهمی از اراضی عباس آباد را مختص برگزاری نمایشگا های دائمی و تخصصی کتاب موسوم به باغ کتاب در نظر گرفتیم که در اینده ای نزدیک افتتاح خواهد شد.

ناصحی همچنین اظهار داشت: طبق روال هر ساله  جلسات مقدماتی برای برپایی نمایشگاه کتاب برگزار می شود تا بین سازمان ها هماهنگی های لازم ایجاد شود. در طول  27 دوره برگزاری نمایشگاه ما شاهد بودیم که سال به سال به سوی رشد و ترقی گام هایی برداشته ایم و در آستانه بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب امیدواری ما به این موضوع بیش از پیش می باشد.

او خاطر نشان کرد: در این دوره از نمایشگاه افزایش قابل ملاحظه ناشران خارجی و داخلی قابل توجه خواهد بود و امیدواریم در این دوره از نمایشگاه بتوانیم با کتاب های پر محتوا و با ارزش چه در حوزه کتب خارجی و داخلی آنچه مطلوب شهروندان است را به آنان  ارائه دهیم.

بنابر این گزارش در ادامه جلسه سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز گفت: نمایشگاه کتاب یک اتفاق بی مانند فرهنگی در کشور است که هیچ مورد مشابهی در سطح کشور برای آن نمی توان یافت.

او ادامه داد اهتمام مقام معظم رهبری  و ریاست جمهوری به برگزاری با شکوه این نمایشگاه خود بیان گر اهمیت این موضوع است.

صالحی افزود: نمایشگاه کتاب جشنواره فرهنگی مردم است و از اینرو می طلبد تمام سازمان ها و نهاد ها مشارکت همه جانبه خود را برای برپایی آن داشته باشند.

او در ادامه به بیان مشخصات این دوره نمایشگاه پرداخت و اظهار داشت: از لحاظ مکانی نمایشگاه کتاب در مصلی برگزار خواهد شد . بودجه این دوره از نمایشگاه با تلاش هایی که شد افزایش قابل ملاحظه ای داشته و از لحاظ اجرایی نیز باید گفت تجربه جدیدی  با محوریت نشر در نمایشگاه کتاب آغاز خواهد شد.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: امیدواریم در این دوره نمایشگاه در زمینه های استاندارد های محیطی ، تبلیغات مورد نظر ، ارائه محتوا و تسهیلات برای مراجعین گام های رو به جلویی برداشته شود تا مراجعین احساس رضایت بیشتری نسبت به سال های گذشته از نمایشگاه داشته باشند.

حجت الاسلام ناصحی در ادامه اظهار داشت: در این جلسه مقرر شد که با هماهنگی ستاد اجرایی نمایشگاه در 10 روز آینده کمیته هایی در قالب موضوعات حمل و نقل و ترافیک، خدماتی و عمرانی ، ایمنی و بحران و نیز اطلاع رسانی و اصحاب رسانه تشکیل شود و کارگروه های مورد نیاز نیز به فراخور اهمیت ایجاد و جمع بندی نهایی به کمیسیون فرهنگی  گزارش شود.

 

رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد تا قبل از پایان سال جاری ستاد اجرایی نمایشگاه نحوه جانمایی سالن ها ، غرف و محیط ها  را تعیین کند. همچنین در این جلسه مقرر شد ستاد اجرایی نمایشگاه با مسئولان مصلی تهران نسبت به رعیات مباحث مطروحه در جلسه از قبیل ساماندهی اغذیه فروشی ها ،غرف تبلیغات  و تردد خوردوهای سنگین برای عملیات ساختمانی توصیه های لازم را داشته باشند.

ناصحی همچنین عنوان کرد: در این جلسه مقرر شد برای هماهنگی بیشتر نماینده تام الاختیار  وزارت ارشاد ، شهرداری و کمیسیون فرهنگی برای هماهنگی ستاد های اجرایی معرفی شوند .در پایان نیز مقرر شد پس از تشکیل جلسات در فروردین 94 به جمع بندی نهایی ارائه شود.

گفتنی است در پایان جلسه جمع بندی نهایی توسط رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفت و مقرر شد هر یک از سازمان ها ، نهاد ها و دستگاه های اجرایی دخیل در برپایی نمایشگاه نماینده تام الاختیار را خود را معرفی کنند.
کد خبر: 234764

وب گردی

وب گردی