ایسکانیوز: آخرین مرحله رسیدگی به پرونده محمود خاوری، تحت تعقیب قرار گرفتن سران منافقین از سوی پلیس بین‌الملل، وجود 3135 ایرانی در زندان‌های خارج از کشور، تایید خبر دستگیری عبدالستار ریگی، هشدار نسبت به قاچاق انسان، تحت تعقیب قرار گرفتن 248 نفر از اتباع ایرانی در کشورهای خارجی و... از مهم‌ترین مسائل مطرح شده در نشست خبری رییس اینترپل ناجا بود.

سردار مسعود رضوانی در نشست خبری صبح امروز خود با تشریح دستاوردهای پلیس بین‌الملل در سال 2014 میلادی اظهار کرد: در بخش دیپلماسی، پلیس ارتباط خوبی را با کشورهای مختلف در قالب امضای تفاهم‌نامه‌ها داشته است و براین اساس پلیس بین‌الملل در حوزه‌های مختلف از نقاط مرزی تا درون کشور و فعالیت‌هایی چون مبارزه با اشرار و جرایم سایبری را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه در سال 93 با بیش از 16 کشور ارتباط دیپلماسی پلیسی برقرار کردیم گفت: روسیه، فرانسه، هلند، پاکستان، امارات، الجزایر و... از جمله این کشورها هستند.

رییس پلیس اینترپل ناجا با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف با کمک دیگر کشورها اظهار کرد: 190 کشور عضو اینترپل هستند و مرکز پلیس اینترپل نیز در شهر لیون فرانسه قرار دارد.

رضوانی از افتتاح مرکز مقابله با جرایم سایبری اینترپل در فروردین‌ ماه سال 94 خبر داد و گفت: این مرکز در سنگاپور افتتاح خواهد شد.

وی با بیان اینکه پلیس اینترپل در موضوعات مختلف نظیر محیط زیست، حیات‌وحش، مبارزه با ماهی‌گیری غیرمجاز و... پروژه‌هایی را اجرا کرده است، ادامه داد: برای متهمان تحت تعقیب اینترپل اعلان‌های مختلف صادر می‌شود که اعلان قرمز به معنای تعقیب بین‌المللی است.

رییس پلیس اینترپل ناجا با بیان اینکه اینترپل در سال گذشته 13 هزار اعلان صادر کرده است که از این تعداد حدود 8000 اعلان آن از نوع قرمز بوده است، گفت: 248 نفر از اتباع ایرانی نیز تحت تعقیب قرار دارند که از این تعداد برای 135 نفر اعلان قرمز صادر شده است.

به گفته رییس پلیس بین‌الملل ناجا، 97 نفر از اتباع ایرانی نیز از سوی پلیس بین‌الملل دیگر کشورها تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

رضوانی با اشاره به ایرانیانی که اعلان قرمزرنگ برایشان صادر شده، اظهار کرد: بیش از 50 نفر از این افراد در ترکیه، حدود 20 نفر در امارات، 12 نفر در عراق و تعدادی نیز در کشورهای انگلیس، آلمان، آمریکا، آذربایجان، چین، کانادا، افغانستان و... از جمله آنها هستند.

وی همچنین با بیان اینکه بیشترین جرایمی که تحت تعقیب اینترپل قرار گرفته، مربوط به حوزه مالی است، اظهار کرد: از مجموع افرادی که برایشان اعلان قرمز درست شده، 81 نفرشان شناسایی شده که از این تعداد 53 نفر دستگیر شده‌اند و 14 نفر از دستگیرشدگان نیز پرونده‌شان منجر به مصالحه شده است. همچنین پنج نفر نیز از کشورهای امارات، ارمنستان، افغانستان و مالزی استرداد شده‌اند.

رییس پلیس اینترپل ناجا در توضیح بیشتر درخصوص استردادشدگان گفت: یکی از این پنج نفر در ارتباط با پرونده 3000 میلیارد تومانی بوده، یکی دیگر نیز از یک شرکت خصوصی 12 میلیارد تومان اختلاس کرده بود که در کشور امارات دستگیر شد، یکی از این افراد هم متهم به قتل بود که از کشور افغانستان به کشور بازگشت داده شد.

رضوانی با بیان اینکه 4 متهم افغانی نیز تحت تعقیب اینترپل ایران قرار دارند، افزود: ما این افراد را پس از دستگیری به کشور افغانستان تحویل خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه در هیچ جای دنیا اجازه حاشیه امن به مجرمان را نخواهیم داد، اظهار کرد: موارد مختلفی هم بوده که منجر به مصالحه شده از جمله آن می‌توان به کلاهبرداری یک میلیون و 200 هزار دلاری از یک شرکت نیمه خصوصی که متهم آن در اسپانیا دستگیر شد یا کلاهبرداری 5 میلیارد تومانی در روسیه اشاره کرد که این موارد منجر به مصالحه شده‌اند.

رییس پلیس اینترپل ناجا به موضوع انتقال محکومان به داخل کشور نیز اشاره کرد و گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با وزارت امور خارجه در سال گذشته میلادی، زندانیانی از خارج از کشور به داخل منتقل شدند که از جمله آن می‌توان انتقال شش زندانی از قطر، سه نفر از ترکیه، یک نفر از اوکراین و یک نفر از کویت اشاره کرد.

به گفته رضوانی، در زندان‌های خارج از کشور ممکن است مشکلات زیادی برای اتباع ایرانی ایجاد شود.

وی همچنین درخصوص علت مرگ یک ایرانی در فیلیپین نیز گفت: هیاتی به فیلیپین اعزام شده و اقدامات پلیسی در حال انجام است و به محض اینکه به نتیجه قطعی برسیم حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی درباره  شمار ایرانیانی که در کشورهای خارجی به زندان رفته‌اند نیز گفت: آماری که اعلام می‌کنم براساس اعلام وزارت امور خارجه است و براساس آن 3135 ایرانی در کشورهای خارجی بازداشت شده‌اند که از این میان 2684 نفر آنها در کشورهای آسیایی و مابقی در دیگر کشورهای جهان هستند. به عنوان مثال 552 نفر در کشورهای آمریکایی و اروپایی، 450 نفر در امارات و 229 نفر نیز در مالزی زندانی هستند که عمده جرم این افراد نیز در کشورهای آسیایی مربوط به جرایم موادمخدر است، اما در کشورهای اروپایی نوع آن فرق دارد.
کد خبر: 234882

وب گردی

وب گردی