تهران- ایسکانیوز: وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی پیدایش موسساتی نظیر زنجیره امید را نتیجه ی رویکرد دولت در تعامل با سایر بخش ها و نهادهای مدنی جامعه عنوان کرد و گفت: به عنوان عضوی از دولت تدبیر و امید با فروتنی دست نیاز به سوی تمامی نهادهای اجتماعی و مدنی برای چاره اندیشی مشکلات و بهبود زندگی در بطن جامعه دراز می کنم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، علی ربیعی شب گذشته در مراسم افتتاحیه بخش مراقبت های ویژه قلب نوزادان در مرکز طبی کودکان اظهار داشت هر اقدامی که در جهت بهبود بیماران و کاهش درد و آلام آنها باشد عملی مثبت و تحسین برانگیز است به ویژه هنکامی که برای کودکان است چراکه در این حالت وجه عاطفی و انسانی آن بیشتر نمودار می شود و انسان بیشتر در مقابلش موظف به ادای احترام خواهد شد.

a44508f8-792a-4cf5-a041-21dfcf8293d4

او در ادامه با اشاره به اینکه فراتر از چارچوب روابط انسانی ، اخلاقی و عاطفی و همسو با فعالیت موسساتی نظیر زنجیره ی امید می خواهم به موضوع مهم و اساسی اشاره کنم ادامه داد: این موضوع مهم و اساسی بحث دولت فروتن است. اینکه چگونه دولتی است و باید به دنبال پی ریزی دولت هایی فروتن برای آینده ایران باشیم چرا که ما همواره کسی را فروتن می دانیم که بر کاستی های خودش آگاه و برای توانایی و دانایی های دیگران احترام قائل است.

دولت فروتن می داند که همه چیز را نمی داند  و نمی تواند تمام کاستی ها را برطرف کند

ربیعی در ادامه با اشاره به اینکه دولت فروتن در مقابل دولتی است که فکر می کند و از پس همه چیز و همه کار بر می اید و در تمامی امور مداخله میکند افزود: دولت فروتن از دیگر نیروهای جامعه دعوت می کند تا در امور مختلف کمک حال دولت باشند و دولت نیز جاده صاف کن حضور آن ها است در واقع این دولت می داند جامعه جدید پیچیده است و باید مسیر را برای نقش آفرینی دیگران هموار کند و نسبت به وظایف خود آگاه بوده و در تعامل با دیگران کار می کند که پیدایش زنجیره ی امید خود نتیجه ی چنین رویکردی است.

1d349d49-a3cd-4219-9963-007c3300850c

وزیر کار و رفاه اجتماعی با تاکید براینکه در بعضی عرصه ها جامعه ی مدنی قوی عمل می کند تصریح کرد: بعنوان عضوی از دولت تدبیر و امید دست نیاز به سوی تمامی نهاد های اجتماعی و مدنی برای بهبود زندگی جامعه و کسانی که دچار مسائل و بیماری ها و نارسایی ها هستند دراز می کنند. تا چاره اندیشی مناسبی در زمینه هریک از مسائل صورت گیرد تا افراد زندگی بهتری در بطن جامه داشته باشند.

نوع فعالیت زنجیره ی امید ریشه در نگرش اصیل و انسانی است که در فرهنگ عمیق ما وجود دارد و فعالیت موسساتی نظیر زنجیره امید نیز در واقع بخشی از این نگاه در جامعه است.

1d349d49-a3cd-4219-9963-007c3300850c

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در ادامه به مفهوم مشارکت در جامعه پرداخت و اظهار کرد: برداشت از مفهوم مشارکت فقط در مشارکت سیاسی و انتخابات خلاصه نمی شود و این مفهوم نیاز به توسعهٰ نظری مشارکت دارد و مشارکت باید در قالب سازمان دادن به فعالیت ها و تمامی امور گسترش پیدا کند.

دولت فروتن باید تمام آحاد جامعه را در کارهای خیر شریک کند

ربیعی در ادامه با تاکید بر اینکه به منظور تحقق مشارکت در جامعه باید ساز و کارهایی ایجاد شود افزود: در صورت وجود زیر ساخت های مناسب در این زمینه تمامی آحاد جامعه در امور خیر و بهتر زندگی کردن مشارکت می کنند و در واقع مفهوم واقعی مشارکت را در گوشه هایی از این فعالیت ها پی ریزی خواهیم کرد چرا که اگر دولت با این خصوصیات بتواند مشارکت را به مفهوم واقعی آن گسترش دهد بخشی از خصوصیات دولت فروتن را خواهد داشت. او با اشاره به اینکه این اقدام از طریق سرمایه های اجتماعی صورت می گیرد ادامه داد: در این راستا باید امید را به جامعه باز گردانیم زیرا پاشیدن تخم یاس و ناامیدی چیزی است که دشمنان به دنبال آن هستند و اطمینان دارم با افزایش امید در جامعه آینده ایران به طور حتم از امروز بهتر خواهد بود.

ربیعی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت باید صرفا به نقش تسهیل گریٰ حمایتگری و باغبانی بپردازد گفت: باید روشی اتخاذ کرد تا جامعه پر از نهادهای مدنی فعال شود تا برای هموطنان زندگی بهتر و مناسبتری پیش رو داشته باشیم.

او افزود: در قانون مدیریت جدید که لایحه اش را به مجلس ارائه کرده ایم. سعی شده است تا بخش هایی از دولت فروتن خودمان را تقویت کنیم تا دولت آرام آرام وظایفش را به نهادها واگذار کند.

وزیر رفاه به برخی از اقدامات رفاهی این وزارتخانه نیز اشاره کرد و گفت: در این وزارتخانه در زمینه بیماری های مختلف ناشی از ضایعات نخاعی، ام  اس، معلولیت های جسمی، بیماری های روانی و سالمندان و مسائلی از این قبیل و همچنین در زمینه بیمه ها وظیفه عمومی بر عهده داریم تا در سایه بیمه ها هر روز بتوانیم شاهد وضعیت بهتری برای بیماران و آسیب دیدگان باشیم.

جهت گیری رفاهی سال 94 نظام پیشگیری است

ربیعی ادامه داد در سال 93 در گاهی رو به جلو تمام منابع را سمت طرح سلامت سوق دادیم و برای سال آینده نیز جهت گیری برای نظام پیشگیری است تا کمک کنیم افراد کمتر دچار مشکل شوند. از جمله این طرح ها امنیت غذایی کودکان و مادران و پیگیری هزار روز اول زندگی است. او تصریح کرد در سیاست های رفاهی ما همواره رفاه را حق مردم می دانیم هر چند در این زمینه تلاش ها اندک بوده و کافی نیست اما همین که مفهوم به درستی درک شده است می توانیم برنامه ریزی های جدی تری را به منظور اخذ اقدامات موثرتر انجام دهیم.

طراحی دفترچه های بیماری های خاص

در ادامه ربیعی با اشاره به طراحی دفترچه های بیماری خاص برای بیماران خاص خاطر نشان کرد این اقدام در جهت کم کردن هزینه های این بیماران است تا دربیشتر موارد به صورت مجانی مورد درمان قرار بگیرند.

او در ادامه به کم شدن روز افزون کودکان بهزیستی اشاره کرد و گفت: این امر نه به دلیل کاهش کودکان آسیب پذیر بلکه به دلیل واگذاری امور به نهادهای اجتماعی و خانواده ها صورت گرفته است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در پایان با تاکید بر اینکه خیران برای بهبود زندگی انسان ها تلاش می کنند گفت: نباید فراموش کرد که انسانیت یک انسان به کم کردن رنج دیگران است و در همین جا از تمامی خیران می خواهم تا دولت را دعا کنند که وظیفه خود را به درستی انجام دهد و زمینه ساز کارهای خیر برای جامعه باشد.
کد خبر: 235235

وب گردی

وب گردی