تهران- ایسکانیوز: انجمن یاریگران خورشید، حامی کودکان کار، نابرخوردار و آسیب دیده اجتماعی است؛ که با هدف توانمندسازی کودکان کار در سطح استان تهران مشغول فعالیت است. یاریگران خورشید، به مناسبت پانزدهم اسفند روز درختکاری همراه با کودکان کار ساکن کوره های آجرپزی روستای محمودآباد از توابع شهرری، جشن درختکاری برگزار کرد.

مرضیه محمدحسنی، مدیرعامل انجمن یاریگران خورشید در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز تصریح کرد: این کودکان به دلیل شرایط نامساعد زندگی در کوره پزخانه و نبود فضای سبز با طبیعت بیگانه و از آن دور هستند. در محل زندگی آن ها هیچ فضای سبز مناسبی وجود ندارد که آن ها حداقل اوقات بیکاری خود را در آن سپری کنند. در این منظقه تا چشم کار می کند خاک است.

مدیرعامل انجمن یاریگران خورشید، گفت: انجمن تصمیم دارد با برگزاری این جشن و کاشت نهال در محل آموزشی که ویژه کودکان کار در نزدیکی کوره ها از قبل به وجود آورده است با همراهی خود کودکان انجام شد و نگهداری از نهال هاهم به خود آن ها سپرده می شود. تا با طبیعت و فضای سبز آشنا شوند و در آینده جزو حافظان محیط زیست باشند.

مرضیه محمدحسنی افزود: هر نهال به نام کودکی که آن را می کارد ثبت شد و در طول سال آبیاری و نگهداری درخت را به او واگذار می کنیم تا مسولیت درخت را بپذیرد.

در ابتدای این مراسم میهمانان که علاوه بر یاریگران خورشید و خیرین، مجموعه ای از پزشکان همراه با بیماران این محدوده، رخشان بنی اعتماد ، کارگردان هم بودند حاضر شدند در ابتدای مراسم مرضیه محمدحسنی مطالبی را از فعالیت های صورت گرفته در طول یک سال گزارشی را برای جاضرین ارائه کردند.

مرضیه محمد حسنی، مدیر عامل انجمن یاریگران خورشید گفت: این کودکان تنها وظیفه و کاری که باید انجام بدهند کسب درآمد برای خانواده است و جز این اجازه انجام دادن فعالیت های دیگری را ندارند این یکی از دغدغه های اصلی ما و مشکل جدی تعداد زیاذی از این بچه ها است.

روستای محمودآباد دارای هفتادکوره آجرپزی است که در حال حاضر هفت تا از این کوره ها فعال هستند و بیشتر نیروی کار آن ها از کودکانی است که در سن تحصل قرار دارند اما به جای حضور در مدرسه باید به این کوره ها بیایند و کسب درآمد کنند. سال تحصیلی گذشته ما توانستیم حدود 37 کودک را رضایت خانواده ی آن ها را جلب کرده و به مدرسه بفرستیم . معضل بعدی عدم وجود بهداشت و امکانات درمانی برای این کودکان و فقر فرهنگی خانواده ها است ما در این میان تلاش زیادی برای آموزش خانواده ها و فرهنگ سازی انجام می دهیم.

او افزود: ما در این مسیر تنها نیستیم و دوستان زیادب ما را حمایت و یاری می کنند. در زمینه فعالیت های بهداشتی و یاری رسانی انجمن یاریگران خورشید اقداماتی نظیر؛ برگزاری کلاس های آموزش فردی، بهداشت فردی برای کودکان و خانواده ها، برگزاری کلاس های سواد آموزی، شاهنامه خوانی ، مهارت آموزی ، هنرآموزی و سایر حوزه ها

محمد حسنی گفت: تیم پزشکان و یاری رسانان حوزه بهداشت پیگیری های درمانی را انجام می دهند که در این حوزه ما در سال جاری چهارمورد جراحی قلب، دو مورد دیابتی و یک مورد قطع نخاع داشتیم که در برنامه های درمانی قرار گرفتند. همچنین در دندان پزشکی، زنان ، چشم پزشکی هم با همراهان پزشکان و یاری گران این خانواده ها بطور منظم معاینه . درمان می شوند.

او درباره فعالیت های خدماتی و اجتماعی افزود: ارائه مشاوره و مددکاری، مسابقه شعرخوانی و کتاب خوانی، برگزاری اعیاد ایرانی، تهیه پوشاک و مواد غذایی برای خانواده های نیازمند هم از فعالیت های انجمن بوده است.

در ادامه رخشان بنی اعتماد کارگردان سینمای ایران در سخنرانی کوتاه خود اشاره کرد: من به وجد می آیم وقتی می بینم در حوزه هایی که نهاد های مسول ما معلول از انجام وظایف خود هستند مردم به ویژه جوانان ما از نسل های جوان با شوق و انگیزه در صحنه حاضر می شوند امیدوارم من هم در میان تمام مشغولی ها قدمی را در این زمینه بردارم.

بعد از انجام سخنرانی ها میهمانان به همراه کودکان به محوطه درمانگاه شهید عراقی رفتند و به کمک یکدیگر نهال هارا کاشتند در این میان حضور دوچرخه سواران به محیط حال و هوای دیگری داده بود شور و هیجان آن ها و ارتباط گیری بی نظیری که با کودکان و نوجوانان برقرار کرده بودند بسیار زیبا بود.
20150306_105208

20150306_104019

20150306_105313
کد خبر: 235698

وب گردی

وب گردی