تهران-ایسکانیوز: «بايد زنان انديشمند و آگاه ايران اسلامی ،راه روشن خود را ادامه دهند و گام‌ها را متين و محكم بردارند». این جمله از بیانات مقام معظم رهبری در مورد زنان و حضور آنها در جامعه است که روشن کننده حرکت آنها در مسیر جامعه‌ای پویاست.

امروز در تقویم جهان به نام روزی نام گذاری شده است که جهان و جهانیان وام دار عشق، محبت، صبر، نجابت و از خودگذشتگی های بی منت او هستند.گرچه برای ارج نهادن به مقام زن نمی توان به یک روز و نام گذاری آن در تقویم بسنده کرد اما 17 اسفند روزی است که در تمام کشورهای جهان، زنان به یادآوری موفقیت ها و دستاوردهای شان می پردازند. در حقیقت، این روز مجالی است برای نگاه کردن به گذشته برای آینده ای بهتر و گشودن راهی برای شکوفایی استعدادها و فرصت هایی که در انتظار نسل آینده زنان است. زنانی که نه تنها ذره ای از وظایف و مسئولیت های خود در قبال نقش همسر و مادری کوتاهی نمی کنند بلکه حضور خود را در عرصه های اجتماعی به نمایش گذاشته اند.‎

زنان ایران نیز در دهه های اخیر به رقم تمامی فشارهای تاریخی و اجتماعی توانسته اند بر همگان اثبات کنند که زن ایرانی نه تنها می تواند مادر و همسری خوب باشد بلکه می تواند یک پزشک حاذق، تاجر برتر، تاریخ دان، خلبان، فضا نورد و حتی مهندسی ماهر باشد. زن ایرانی توانسته است ثابت کند که کار و حرفه مانعی برای او و خانواده نیست بلکه پلی است برای درک بهتر زندگی و پرورش نسل آینده همان طور که رهبر انقلاب فرمودند: زن مسلمان بايد در راه فرزانگی و علم و در راه خودسازی معنوی و اخلاقی تلاش كند.

زنان؛  پررنگ در اجتماع، کمرنگ در مشاغل 

هر چند زنان ایران در دهه های اخیر نقش پررنگی در عرصه های علمی، آکادمیک، هنری، ورزشی، اقتصادی و اجتماعی داشته اند اما باز هم جای زنان برای حضور در رشته ها و عرصه هایی خاص خالی مانده است.

با وجود آنکه پس از پيروزی انقلاب اسلامی حضور زنان در دانشگاهها افزايش داشته است و بیشتر کرسی های دانشگاه ها را دختران اشغال کرده اند اما برخی رشته ها از جمله مهندسی هنوز هم از حضور زنان و دختران ایران زمین کمترین بهره را می برد.

رشته فنی مهندسی در ایران گرچه یکی از آن دسته از پر طرفدارترین و محبوب ترین رشته های تحصیلی در ایران است و به یکی از دغدغه ها و امیال والدین و فرزندان ایران تبدیل شده است اما گویا این امیال پدران و مادران فقط به پسران معطوف می شود و دختران را کنار می زند.

دانشگاه آزاد اسلامی پیش گام حضور زنان در عرصه های علمی

دانشگاه آزاد اسلامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مراکز آموزش عالی است که نه تنها تحصیل را برای جوانان مهیا کرده بلکه عرصه را برای حضور زنان در دانشگاه ها و تحصیل آنها فراهم آورده است. دانشگاه آزاد اسلامی در جهت تعالی جایگاه واقعی زنان گام های بلندی برداشته است.

شمار حضور زنان و دختران در کرسی های دانشگاهی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین شمار استادان مجرب زن در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار چشمگیر است.

حضور زنان در رشته فنی مهندسی

رشته فنی مهندسی به رقم تمامی تمهیدات وزارت علوم و همچنین موسسات آموزش عالی به خصوص دانشگاه آزاد اسلامی در جهت حضور زنان در رشته های مختلف هنوز یکی از آن دست رشته هایی است که با اما و اگرهای زیادی برای ورود زنان روبرو است.

از این رو، زنان به خاطر موانع موجود، هنوز نتوانسته‌اند سهم قابل توجهی از اشتغال در این رشته‌ها را به خود اختصاص دهند و برخی دیگر پس از ورود به دانشگاه و تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی به این نتیجه می‌رسند که کاش رشته دیگری را انتخاب می‌کردند و این خلأ عدم شناخت از رشته و آینده شغلی، آنها را آزار می‌دهد.

براساس آماری که مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی از حضور زنان در رشته فنی مهندسی در سال‌های 74 تا 90 منتشر کرده است، دختران تنها 25 درصد از کرسی‌های دانشگاه‌های فنی و مهندسی را نصیب خود کرده‌اند.

تعداد دختران مهندس در دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 93، تعداد 658978 دانشجو در رشته فنی مهندسی پذیرفته که از این تعداد 533653 کرسی را مردان به خود اختصاص داده اند و سهم زنان از رشته فنی مهندسی در دانشگاه آزاد اسلامی 125325 نفر بوده است. به عبارت دیگر تعداد مردان در رشته فنی مهندسی در دانشگاه آزاد اسلامی 80 درصد و درصد حضور زنان 20 درصد است.

1 بنابر گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، حضور 20 درصدی زنان در دانشگاه آزاد اسلامی در رشته های مهندسی نقشه کشی معماری، مهندسی کامپیوتر در گرایش‌های کامپیوتر، سخت افزار، نرم افزار و معماری کامپیوتر، مهندسی برق در دو گرایش الکترونیک و مخابرات، مهندسی پزشکی در گرایش‌های مهندسی پزشکی، بیوالکترونیک و بیومکانیک، مهندسی پلیمر در گرایش صنایع پلیمر، مهندسی تکنولوژی معماری، مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی فناوری اطلاعات، مهندسی هسته ای در گرایش پرتوپزشکی متمرکز شده است. 2 با نگاهی به این آمار باید گفت که محبوب ترین و پرطرفدار ترین گرایش مهندسی در بین دختران در دانشگاه آزاد اسلامی در گروه فنی مهندسی به رشته مهندسی کامپیوتر در گرایش نرم افزار اختصاص دارد.

در این میان اما رشته نقشه کشی، مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر و کامپیوتر در رتبه های بعدی محبوب ترین گرایش های مهندسی در بین دختران دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

پیشتازی زنان طراح ربات در مقاطع تحصیلات تکمیلی 

با توجه به این که تحصیلات تکمیلی یکی از سیاست های کلان دانشگاه آزاد اسلامی است که ریاست دانشگاه  آن را در دستور کار خود قرار داده است و در جهت تحقق آن گام های عملی برمی دارد. دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا توانسته است بخش اعظم حضور زنان در مقطع دکتری تخصصی در کشور را بر دوش کشد و از زنان نیروی کارآمد و متخصص بسازد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز، بیشترین تعداد زنان و دختران مهندس دانشگاه آزاد اسلامی که تحصیلات خود را تا مقطع دکتری تخصصی ادامه داده اند در رشته مهندسی برق با گرایش الکترونیک بوده است.

در این میان اما حضور زنان در رشته مهندسی مكاترونيك گرايش طراحی رباتها وسيستمهای مكاترونيكی در دانشگاه آزاد اسلامی به مراتب از مردان در مقطع دکتری تخصصی چمشگیر تر است. 3 هر چند تحصیلات پله اول ورود زنان به جامعه است اما انتخاب رشته‌ای مناسب می‌تواند آینده شغلی را تضمین کند. بر اساس این گزارش زنان در بین گرایش‌های مهندسی بیش از همه به کامپیوتر علاقه مند هستند؛ بستر سازی برای ورود زنان مهندس به بازار کار می‌تواند راهی برای شکوفایی استعدادهای آنها باشد. علاوه بر این به نظر می‌رسد زنان برای پیدا کردن جایگاه حقیقی خود در رشته‌های مهندسی راه درازی در پیش دارند.
کد خبر: 236784

وب گردی

وب گردی