تهران-ایسکانیوز: معاون بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: هیچ شخصی از تیم مذاکره کننده به دنبال این نیست که از حقوق ایران صرفنظر کند بلکه به دنبال تثبیت دستاوردها و برداشتن فشارها هستیم و این دستور کار تیم مذاکره کننده است که با تمام توان و قوا تلاش می کند که به آن برسد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، بهروز کمالوندی، معاون بین الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز در نشست خبری در باشگاه خبرنگاران جوان در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات در دوره های قبل هم وجود داشته اما تفاوت هایی وجود دارد اما استراتژی واحد است.

بهروز کمالوندی افزود: قدرت های بزرگ سعی می کنند با دستگاه های رسانه ای افسانه سرایی کنند و ایران را به عنوان کشوری که به دنبال سلاح هسته ای است نشان دهند تا بتوانند در قالب تحریم ها به ایران فشار وارد کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران بعد از ژاپن بیشترین بازرسی های آژانس را دارد افزود: این موضوع نشان می دهد که ایران هیچ چیزی را پنهان نمی کند.عده ای نمی خواهند کشوری مانند ایران منابع قدرت داشته باشد و هر چقدر که بتوانند می خواهند در این راستا مانع ایجاد کنند.

کمالوندی با اشاره به اینکه توانایی هسته ای که ایران به دست آورده است قدرت های بزرگ نمی خواهند آن را قبول کنند افزود: این توانایی در اختیار همه کس نیست و برای هر کشوری که آن را بدست آورد قدرت به دنبال دارد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: کشورهای بزرگ برای اینکه قدرتمند باشند باید ابزار قدرت مانند صنعت و تکنولوژی را داشته باشند. لازمه رسیدن به سطحی از صنعت هسته ای این است که در صنایع و تکنولوژی بتوان پیشرفت داشت.

وی با بیان اینکه حفظ دستاوردهایی که تا کنون به دست آوردیم مهمترین مسئله است گفت: در دستور کار قدرت های بزرگ حذف این توانایی قرار دارد و حتی در استراتژی امنیت ملی آمریکا این مسئله وجود دارد.

کمالوندی با اشاره به اینکه یک دوره سه ماهه در پیش داریم که مذاکرات به صورت جدی برگزار شود در مورد ارائه فکت شیت ها گفت: بنای ما بر این نبوده که وارد یک جنگ فکت شیتی شویم.

وی ضمن اشاره به اینکه فکت شیت آمریکایی ها بر مبنای نگاه خودشان است و ممکن است حقیقت داشته باشد اما نوعی مغالطه است برای تبلیغات افزود: آمریکایی ها بر مبنای نیازی که به توجیه افکار عمومی دارند فکت شیت ارائه کردند و حتی ممکن است ایده آل های خود را آورده باشند.

وی با بیان اینکه ایران بر اساس متانت، دقت و حقوق بین الملل مذاکرات را دنبال می کند افزود: جنگ اصلی روی میز مذاکره است و در نهایت باید جوجه را آخر پاییز شمرد.

وی با بیان اینکه دل نگرانی هایی در خصوص نتایج مذاکرات هسته ای وجود دارد گفت: دل نگرانی برای کار بزرگی مثل این موضوع کاملا طبیعی است و اگر غیر از این باشد اشکال دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر نگرانی بر اساس دلسوزی باشد بر دل می نشیند افزود: آن کسی که پشت میز مذاکره است از همه دل نگران تر است که مبادا حقوقی از ملت ایران پایمال شود.

کمال وندی ضمن اشاره به این موضوع که همه ما مسئول هستیم آنچه را که به ذهنمان می رسد بیان کنیم زیرا طرف مقابل همه حیله ها را وارد است افزود: باید به نحوی به مذاکرات جهت و رویکرد داد که آنچه به دست می آوریم محکم شود و ضمانت اجرایی لازم را هم داشته باشد.

وی افزود: تیم مذاکره کننده هسته ای ایران که مذاکرات را نمایندگی می کند وابسته به جناح و گروه خاصی نیست و مانند تیم ملی فوتبال است که همه باشگاه ها از آن حمایت می کنند و انشاءالله جمهوری اسلامی در مذاکرات گل خواهد زد.

وی در خصوص رویکردهای آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به تاسیسات ایران گفت: نه تنها آژانس بین المللی انرژی اتمی بلکه تمامی سازمان های بین المللی قبل از اینکه حرفه ای باشند سیاسی هستند و در اینجا چاره کار این است که ما بتوانیم آنچه در ذهنمان است با تغییرات ساختاری نظام بین المللی انجام دهیم.

کمالوندی با بیان اینکه در این دوره کار اشتباه آمریکای ها ارائه فکت شیت بود گفت: اینکه فکت شیت های ایرانی ارائه داده شود یا خیر مربوط به وزارت امور خارجه است و به نظر من مسئولان تا کنون غیر از حقیقت چیزی نگفته اند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در رابطه با بازرسی های آژانس از تأسیسات پارچین گفت: کشورهای غربی این موضوع را به یک مسئله تبلیغاتی تبدیل کرده اند و به دنبال چیز دیگری هستند. ایران در گذشته دسترسی های مختلفی را برای بازرسی به آژانس داده است ولی آنها می خواهند دو مرتبه دسترسی داشته باشند و ایران هم این اجازه را نمی دهد.

کمالوندی درباره تاسیسات فردو گفت: فردو به لحاظ غنی سازی اهمیت بالایی ندارد ولی به لحاظ تضمین اینکه عملکردها در هر شرایطی ادامه پیدا کند اهمیت دارد و به حمدالله تأسیسات آن تا کنون حفظ شده است.

وی در خصوص موضوع تحقیق و توسعه در تأسیسات فردو افزود: این صنعت شادابی خودش را با این کار حفظ می کند و رشدش به عقب نمی افتد و به سمت ماشین های جدید در زمان های مناسب پیش می رود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص اینکه تغییرات فنی در اراک آیا برگشت پذیر است یا خیر گفت: ما باید به طوری عمل کنیم که اگر قلب راکتور اراک را بخواهیم تغییر دهیم برگشت پذیر باشد ولی در نهایت باید زمانی این تغییرات را انجام دهیم که مطمئن باشیم.

 
کد خبر: 252283

وب گردی

وب گردی