تهران-ایسکانیوز: از زمانی که تیترها خبر از آغاز تغییر و تحولات در بدنه دانشگاه آزاد اسلامی و انتصابات جدید از سوی ریاست این دانشگاه می‌دادند 19 ماه می‌گذرد. اما حالا پس از ماه‌ها فعالیت قرار است یکی از اصلی‌ترین افراد از این بدنه جدا شود. یکی از بهترین‌هایی که در زمان حضورش در معاونت مالی دانشگاه آزاد اسلامی اقدامات بسیاری را انجام داده است. از پرداخت 21هزار وام تا رفع مشکلات زیان‌دهی 400 واحد دانشگاهی در سراسر ایران.

گرچه طرح تجمیع در راستای چابکسازی دانشگاه آزاد اسلامی یکی از طرح‌هایی بود که دانشگاه آزاد را از خطر زیاندهی نجات داد اما حالا این طرح در فاز دوم در صدد تجمیع معاونت‌ها و کوچکسازی ساختار سازمانی دانشگاه برآمده است. طرحی که با خبر ادغام دو معاونت اداری و مالی کار خود را آغاز کرده و قرار است معاونت‌های دانشگاه را از 13 به 7 معاونت تقلیل دهد.

در راستای خبر تجمیع معاونت مالی و اداری دانشگاه و به منظور تقدیر از تلاش‌های سید محمد ابریشمی نیا، معاون مالی دانشگاه آزاد اسلامی به سراغ وی رفتیم و به گفت و گو با او پرداختیم.وی در مدت فعالیت خود در دانشگاه آزاد اسلامی تجارب زیادی دارد.

ابریشمی نیا شرکت‌های دانش بنیان که مورد نظر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی است را یکی از بنیادهای اساسی دانشگاه آزاد اسلامی می داند این طور به سوالات پاسخ می دهد:

سید محمد ابریشمی نیا کیست؟

لیسانس اقتصاد و فوق لیسانس مدیریت دولتی و 40 سال سابقه کار تجربی و مدیریتی در زمینه کار مالی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی دارم و در این بین 30 سال در معاونت مالی و اداری خدمت کرده ام.

این تجربه را بیشتر در مراکز تحقیقاتی دولتی در وزارت علوم کسب کرده ام و از سال 87 با پیوستن به دبیرخانه هیئت موسس و همکاری با دکتر میرزاده در دبیرخانه هیأت موسس که یکی از ارکان اصلی دانشگاه است، فعالیت خود را آغاز کردم.

وقتی وارد حوزه معاونت اداری مالی دانشگاه آزاد اسلامی شدم تقریبا بی خبر از اوضاع حوزه اداری مالی دانشگاه آزاد اسلامی نبودم و این فعالیت را تا به امروز که 19 ماه از حضور من در معاونت مالی دانشگاه می گذرد.

 شما در مصاحبه ای دیگر گفته بودید که دوست دارم مسولیت خود را به عنوان معاونت اداری مالی دانشگاه خاتمه دهم. چه سختی هایی در معاونت اداری مالی دانشگاه وجود داشت که این طور گفتید؟

گستردگی تعداد واحدهای دانشگاه و گستردگی و تنوعی که در این موضوع وجود دارد نیاز به نیرو و انرژی جوان معابانه دارد و من در سنی هستم که سنگینی کار را نمی طلبد. اما به دلیل تجربه کاری و آشنایی با موضوعاتی که در این حوزه وجود دارد مشکل خاصی ندارم به خصوص که همکاران و نیروهای زبده و مسلط در این کار مرا همراهی کردند و دغدغه و نگرانی برای من به همراه ندارند اما گستردگی و حجم عملیات در معاونت اداری مالی دانشگاه آزاد اسلامی بسیار بالاست.

در سال 93 حجم بودجه دانشگاه حدود 5 هزار میلیارد تومان و گردش مالی آن بیش از 12 میلیارد تومان بوده است. اگر این حجم مالی یک جا متمرکز بود کار مشکلی نبود ولی وقتی این گردش مالی در 400 واحد پراکنده است کار را کمی سخت می کند.

چقدر کار باید کرد. الان وقت این است که کمی استراحت کنیم.

ابریشمی نیا (17)

آیا بعد از این شما در حوزه ها و معاونت های دیگر دانشگاه آزاد اسلامی حضور خواهید داشت؟

برطبق دستور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی اجرای تصمیمات دانشگاه برای اصلاح چارت سازمانی دانشگاه تا تصویب هیأت امنای مرکزی به تعویق افتاده است. بنابراین اگر جلسه هیئت امنای مرکزی دانشگاه در خرداد ماه برگزار شود این سمت و مسئولیت همچنان ادامه دارد. بعد از این جلسه نیز بستگی به این دارد که دانشگاه آزاد نیاز به من دارد یا خیر.  اگر این احساس نیاز وجود داشته باشد من همچنان در زمینه مشاوره آماده همکاری هستم و این باز بستگی به تقاضا و نیاز دانشگاه خواهد بود.

برنامه ای برای کار بعد از معاونت دانشگاه ندارید؟

من سال 86 از حوزه مالی اداری آموزش عالی بازنشسته شدم و از همان زمان کار مشاوره ای انجام می‌دادم. هم اکنون نیز مشاور پژوهشگاه فضایی ایران و مشاور موزه علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران هستم و چندین کار دیگر از جمله مشاور مرکز تحقیقات علمی کشور و مسئولیت اجرایی در دبیرخانه هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی را به دلیل سنگینی کار در دانشگاه آزاد رها کردم، شاید مسئولیت های قبلی را دوباره برعهده بگیرم.

در زمان حضورتان در معاونت اداری مالی دانشگاه چه تغییر و تحولاتی انجام داده اید؟

تغییر و تحولات یک امر ایستایی نیست که بگویم امروز تغییر و تحول می‌دهم و تمام. تغییر باید دائمی و مستمر باشد چرا که در روایاتمان نیز داریم که می‌گویند: هر روزت باید بهتر از دیروز باشد. این یعنی تحول. اولا باید تحول را از نظر فرهنگی به همه کارکنان تسری دهید و بعد به سراغ این بروید که کجا نیاز به تغییر دارد. دنیا در حال تغییر و تحول است و اگر حسگرهای ما در این تغییر و تحول کار نکند عقب می‌مانیم و با شکست مواجه می‌شویم.

بنابراین همیشه باید حسگرهایمان در جامعه حساس باشد تا هم پا با تغییر و تحولات جامعه تغییر کنیم. این تغییر و تحولات در حوزه کاری ما به مسائل نیروی انسانی، مدیریت مالی، کنترل وجوه نقد و ساختارهای مالی برمی‌گردد.

در حوزه مالی دانشگاه آزاد اسلامی باید چند تغییر و تحول به خصوص در بخش معیشتی دانشگاه و کارکنان و پرداخت وام صورت می‌گرفت. دکتر میرزاده عقیده و هدفش این است که سطح کیفی دانشگاه را در زمینه آموزش و پژوهش به شدت ارتقا دهدو این مهم اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه این کار را با نیروی انسانی دانشگاه انجام دهید. ما نمی توانیم توقع داشته باشیم که هیئت علمی و کارمند ما از سطح معیشتی پایینی برخوردار باشد و ما از آنها توقع ارتقای کیفی داشته باشیم. ما وظیفه خود می‌دانیم که همزمان با تغییر و تحولی که برای ارتقا کیفی آموزش صورت می‌گیرد ما نیز باید در ارتقا کیفی سطح زندگی کارکنان خودمان نیز تغییر و تحولاتی ایجاد کنیم.

نامه‌ای از سوی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی به دست من رسید که از تغییرات انجام شده تشکر کرده بود.

حق تخصص به کارمندان سازمان مرکزی تعلق می‌گرفت و ما با توجه به بار مالی آن اقدامی انجام  دادیم تا حق تخصص به کارمندانی که واجد شرایط هستند تعلق گیرد. این آخرین اقدام ما بود.

آمارها حاکی از آن است که در مدت زمان حضور شما در معاونت مالی دانشگاه آزاد اسلامی 21 هزار وام پرداخت کرده اید؟

وام‌ها در چهار قسمت صورت گرفت. یکی وام کارکنان با مبلغ 40 میلیون تومان با نرخ 14 درصد که حدود 6 هزار نفر در سال 93 وام و در حوزه هیئت علمی با مبلغ 60 میلیون تومان با نرخ 14 درصد که حدود 7هزار نفر وام دریافت کردند. در حوزه دانشجویی نیز در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بین 2ونیم میلیون تا 10 میلیون تومان وام با نرخ 14 درصد به حدود 4هزار نفر از این وام‌ها استفاده کردند. این قردادی بود که با بانک ملی بسته بودیم.

علاوه بر این قرارداد دیگری با پست بانک منتعقد کرده بودیم که بر طبق آن وام ازدواج دانشجویی با نرخ 11 درصد پرداخت شد.

مذاکرات با بانک و انعقاد قراردادها در حوزه معاونت اداری مالی با دستور دکتر میرزاده انجام و اجرایی شدن آنها به حوزه معاونت دانشجویی مرتبط شد.

قرارداد دیگری با بانک مهر اقتصاد ایران بسته شد که بر طبق آن وام 10 میلیون تومانی ازدواج دانشجویی با نرخ 4 درصد پرداخت می‌شد که یک شرط داشت و آن این بود که زوجین باید هر دو دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی باشند.

این یکی از آرزوهای ما بود که با توجه به اینکه خانواده رکن اصلی جامعه است، هر چه خانواده‌های بیشتری تشکیل شود، سلامت جامعه بیشتر تضمین می‌شود.

چقدر ساماندهی به واحدهای زیان‌ده سخت بود و چه اتفاقی در دوره های پیش رخ داده بود که به زیان‌دهی واحدها منجر شده بود؟

سود و زیان یا ترازنامه مالی دانشگاه نشان می‌دهد که برای هر واحد اگر درآمد از هزینه بیشتر بود یعنی آن واحد سود برده و اگر کمتر بود زیان کرده است. اما این در منظر اولیه تحلیل زیبایی نیست. این قضیه در دستگاه اجرایی دولتی به همین شکل ترجمه می‌شود ولی در دانشگاه آزاد سیستم حسابرسی تعهدی است، این که ما فقط صورت به سود و زیان که در دانشگاه به اندوخته طرح توسعه شهرت دارد، نظر و با این عدد تفسیر کنیم که واحد سودده یا زیان‌ده بوده است، تحلیل مناسب و درستی نیست.

گروهی روی این موضوع کارکرده‌اند و ما دو اقدام برای اینکه جلوی زیان‌دهی را بگیرم  انجام داده‌ایم، نسخه‌های زود بازده که با رصد کردن مرتب بر روی کنترل هزینه‌های واحدها و درآمد بیشتر واحدها از طریق تجمیع واحدها و پذیرش دانشجو اتفاق افتاد.

از یک طرف درآمدها با پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف کارشناسی ارشدو دکتری در 1503 رشته محل بالا رفت. از طرف دیگر فشار بر روی واحدهای دانشگاه برای کنترل و کاهش هزینه‌های نامناسب بالا رفت و گزارش‌های واحدهادر 6 ماه اول 93 حاکی از این بود که اکثر واحدهای دانشگاهی در کنترل هزینه‌ها بسیار موفق بودند. کنترل هزینه‌ها از 235 واحد آرام آرام به 170 واحد و اکنون به زیر 100 واحد رسیده است.

اما ما یک نگاه بلند مدت باید به این قضیه که چرا واحدها زیان‌ده هستند، داشته باشیم؛ بنابراین گروهی متشکل از دکتر امیری خزانه‌دار دانشگاه، دکتر رهنما، بدیعی و خاتمی مدیر کل مالی تشکیل شد تا مبانی زیان‌دهی واحدها را بررسی کنند و حدود 20 مورد علل زیان دهی واحدهای دانشگاهی توسط این گروه کشف شد.

ممکن است در یکی از واحدهای دانشگاهی گروه آموزشی خود را تشکیل داده باشد اما تعداد اساتید آن انقدر کم است که نسبت استاد به دانشجو صرفه اقتصادی ندارد؛ یا ممکن است در واحد دیگری به اندازه کافی استاد دارد ولی از استادان حق التدریس نیز استفاده کرده است. هزینه‌های آب ، برق، تلفن و... یکی دیگر از موارد زیان‌دهی واحدها محسوب می‌شوند که با تجمیع واحدها این موضوع مرتفع شده است.

رده‌های پست‌های سازمانی و سطوح پست‌های سازمانی بسیار زیاد است و این تشکیلات هم بروکراتیک و هم پرحجم و هزینه بر است و جلوی کار را می گیرد که آرام آرام دارد کم می‌شود.

علل عمده تجمیع واحدها به این دلیل است بنابراین واحدهای دانشگاه آزاد از 478 واحد به 400 واحد تقلیل یافته است.

ابریشمی نیا (14)

هدف خاصی داشتید که در این مدت به آن رسیده باشید؟

یکی از آرزوهای من که به وقوع پیوست، مدیریت وجوه نقد در دانشگاه بود. دانشگاه آزاد حدود 478 واحد دانشگاهی داشت که از دانشجویان در دو مقطع زمانی (ثبت نام) شهریه دریافت می کردند. با توجه به اینکه بخشی از شهریه همان زمان و بخش دیگر با توجه به اینکه به دانشجویان وام داده می‌شود به ندریج وارد دانشگاه می‌شود. فرض کنید ما حدود 500 چشمه آب داریم که با دبی‌های مختلف سرازیر می‌شوند. از موقعی که این چشمه‌ها وارد می‌شوند تا زمانی که به رودخانه بپیوندد و به دریا بریزد، فاصله زمانی وجود دارد. ما این فاصله را در اقتصاد اینطور تعریف می کنیم از زمانی که درآمد کسب می‌شود تا زمانی که به مرکز هزینه یا دارایی ثابت برسد فاصله‌ای وجود دارد و ما باید طوری این پول‌ها را هزینه کنیم که ریالی از پول دانشگاه بلااستفاده و معطل نماند. یکی از اقدامات مدیران قبلی دانشگاه که جای تشکر دارد این است که این اجازه را داده بودند که وجوه نقد دانشگاه در حساب‌های بانکی سپرده گذاری و شامل دریافت سود  شود ولی این کمترین کار است و با ورود به حوزه‌های سرمایه گذاری می توان هم به کشور کمک کرد و هم می‌توان درآمدهای بیشتری برای دانشگاه کسب کرد. هرچه درآمدهای غیر شهریه دانشگاه بالاتر رود و درآمد شهریه پایین آید؛ فشار بر روی دانشجو کمتر خواهد شد. این اتفاق باعث این خواهد شد که ما تعداد دانشجوی بیشتری را نیز جذب کنیم.

باعلم به اینکه از زمانی که پول شهریه‌ها وارد حساب بانکی می‌شود معطل می ماند، یکی از تدابیر این بود که از بانک ملی تقضا کردیم به جای بلااستفاده ماندن پول در حساب این بانک به نفع کارکنان و دانشجویان برای پرداخت وام با بهره کم استفاده کردیم.

ما به بانک اعلام کردیم که بابت پول‌های جاری در حساب سود پرداخت نکند و در عوض نرخ سودی که بابت وام دریافت خواهد کرد را کاهش دهد. برای این موضوع مذاکرات بسیاری با بانک انجام دادیم. بعضی از افراد از این موضوع انتقاد می‌کردند و می‌گفتند که به جای دریافت وام، پول را سپرده گذاری کنید و 22 درصد سودی که دریافت خواهد کرد وام پرداخت کنید در صورتی که این افراد غافل از آن هستند که پول شهریه از زمانی که به حساب وارد و از آن خارج می‌شود سیار و در گردش است و هیچ بانکی به سپرده جاری سود کلان پرداخت کند. ضمن اینکه این پول‌های جاری مانند بیابان‌هایی هستند که پول را در آنها پراکنده کنید درنتیجه تمرکز سخت خواهد بود.

بنابراین به بانک پیشنهاد شد که سرجمع به خاطر پول‌های جاری دانشگاه وام کم بهره پرداخت کند و با این توافق توانستیم به بخشی از خواسته‌های خود دست یابیم. در ابتدا همکاران فکرش را هم نمی کردند که بتوانیم به کارکنان وام‌های 50 میلیونی پرداخت کنیم ولی بعد این باور محقق شد تا آنجا که توانستیم در طول یک سال 21هزار وام پرداخت کنیم.

 

آیا درد و دل های دانشجویان را در زمان افزایش شهریه شنیده اید؟ و می دانید وقتی خبر افزایش شهریه به گوش آنها می‌رسد چه فکری در مورد معاونت اداری مالی دانشگاه می‌کنند؟

«النجات فصدق» هیچ چیزی بهتر از راست گویی نیست. خیلی به این موضوع فکر نکردم به خاطر دغدغه‌هایی که در حوزه‌های مالی دانشگاه و حجم کاری وجود دارد اما بالاخره می دانم که وقتی شهریه افزایش می‌یابد دغدغه‌ای برای دانشجویان و حتی برای خانواده‌هایشان اتفاق می‌افتد اما از طرف دیگر دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی نیست که از بودجه دولتی استفاده کند و گردش آن براساس شهریه‌ای است که دانشجویان پرداخت می‌کنند. ما چه راه حل و چاره ای داریم با وجود اینکه هر سال تورم افزایش پیدا می‌کند. دانشگاه مواجه با تورم است و باید حقوق و دستمزدهایش را نیز مطابق با تورم افزایش دهد.

با وجود اینکه امسال حقوق هیئت علمی 20 درصد و حقوق کارکنان 15 درصد افزایش یافته است، افراد به من مراجعه می‌کنند و از اختلاف افزایش حقوق انتقاد می‌کنند.

ما این افزایش حقوق را از کجا جبران می‌کنیم؟ با توجه به اینکه درآمدهای ما منحصر به درآمدهای شهریه است اما تدبیر دکتر میرزاده این بوده است که آرام آرام درآمدهای شهریه به سمت درآمدهای غیر شهریه جهش پیدا کند منتهی این موضوع در حرف بسیار ساده است ولی در عمل بسیار سخت. شما به اعزای هر هزار تومان که بخواهید درآمد کسب کنید باید حداقل باید 20 هزار تومان سرمایه گذاری کنید تا 10 هزار تومان درآمد کسب کنید. نتایج این سرمایه گذاری را از زمانی که آن را کلید می‌زنید تا چند سال بعد مشاهده خواهید کرد.

سال 93 مبنای دانشگاه برای منابع و درآمدهای غیر شهریه‌ای 12 درصد بوده است که برخی از واحدها به بالای 16 درصدی رسیده‌اند.

من با دانشجویان به دلیل حوزه کاری مواجه نیستم و اتفاقا خیلی دلم می‌خواهد پای درد دل دانشجویان بنشینم. البته پسرم دانشجوی ارشد دانشگاه آزاد است و شهریه هم پرداخت می‌کنم ولی با توجه به حقوقی که دریافت می‌کنم ملموس نیست اما به این معنا نیست که درد را نفهمم.

اکثر روزهای آخر هفته از تاکسی و مترو و اتوبوس استفاده می‌کنم. بودن در کنار مردم لذت خاصی دارد و در این بین آمد و شدهای مردم، حرف‌هایی را می‌شود شنید که پی به مشکلات جامعه برد. با این وجود خیلی دوست دارم که مستقیم با دانشجویان مواجهه ای داشته باشم تا ببینم چقدر کارمان درست و چقدر نادرست بوده است.

 

آیا خاطره ای از یک دانشجو، استاد یا کارمند داشته اید که برای دریافت وام سماجت کرده باشد؟

نباید اسمش را سماجت گذاشت. آنها به دنبال چیزی می‌آیند که حقشان است. ما به عنوان کارگزاران این دانشگاه حقوق می‌گیریم و موظف به پاسخگویی آن هم با روی خوش هستیم.

با این وجود افرادی را داشته ایم. من در حوزه دانشجویی درگیر نبوده ام ولی در در حوزه کارمندی به یاد دارم که زمانی اعلام کردیم که لیست داوطلبان وام را تا پایان شهریور 93 به معاونت مالی دانشگاه ارائه کنید در غیر این صورت سهم شما به ارگان دیگر تعلق می‌گیرد. این کار اتفاق افتاد و سهمیه به ارگان‌های دیگر داده شد و ما با کارمندانی مواجه شدیم که هر کدام حضورا مراجعه می کردند و از گرفتاری‌هایشان می گفتند. تا آنجایی که به یاد دارم دست رد به سینه هیچ کدام نزدیم اما از هر کدام درخواست کردیم که دلیل مستند برای این پرداخت خارج از سهمیه داشته باشیم.

آیا خودتان تا به حال وام از دانشگاه آزاد دریافت کرده اید؟

تا به حال وامی دریافت نکرده ام. هر سمتی دارید موظف به پاسخگویی هستید چرا که بابت آن حقوق می‌گیرید. من موظف به پاسخ گویی هستم و باید تا آنجا که توان دارم حقوق دیگران را پرداخت کنم.

همه باید یادمان باشد که روابطمان در قالب روابط انسانی تعریف کنیم وگرنه هیچ چیز فایده ندارد.

شما با کارمندان خود چطور بودید؟ آیا با کارمندی مواجه شده اید که به جای انجام کار در حال کار دیگری باشد؟

من با نظارت های فیزیکی موافق نیستم. ما باید اول خود را درست کنیم. انتظاری که من از همکارانم دارم باید در ابتدا از خودم داشته باشم. خوب کارکردن را باید از من ببینند و بعد آن را در خودشان اجرا کنند. نظارت باید نظارتی باشد که خداوند در قرآن می‌گوید. اگر ما هرآنچه را که خالقمان گفته است رعایت کنیم همه چیز به خوبی انجام خواهد شد. اگر نظارتی باید باشد بیشترین نظارت باید بر روی من باشد نه بر روی کارمندی که مسئولیت کمتری دارد چرا که اگر فقط نیم ساعت کار من عقب بیفتد اثرش در قسمت‌های دیگر هزاران ساعت خواهد شد.

من باید احساس کنم که یک نفر ناظر من است و من را می بیند و به خوبی اجر و جزای آن را می دهد. اگر ما به این باور برسیم دیگر نه ساعت حضور و غیاب و نه نظارت می‌خواهیم. ممکن است بگویید این آرمانی است ولی من معتقدم که اگر پست مدیر را برعهده دارم باید خودم را کنترل کنم تا بقیه نیز آن را ببیند و این کار را انجام دهند. آن وقت این اتفاق می‌افتد. من اگر سری به کارمندان و همکاران بزنم تنها برای این است که حالشان را بپرسم و مشکلاتشان را بدانم.

 

ابریشمی نیا (2)تا به حال دانشگاه از شرکت های دانش بنیان درآمدی کسب کرده است؟

شرکت‌های دانش بنیان یکی از منابع بالقوه ای که مورد نظر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی است اما به این معنی نیست که خود دانشگاه آزاد بخواهد شرکت دانش بنیان تأسیس کند بلکه این بر عهده هیئت علمی، دانشجویان و کارکنان است منتهی دانشگاه می‌تواند 30 تا 35 درصد به لحاظ سرمایه گذاری در این شرکت‌ها ورود کند. یکی از بنیادهای اساسی دانشگاه برای ورود به درآمدزایی همین شرکت‌‌های دانش بنیان بوده است که از قدیم نیز بر آن ورود کرده بودند.

یکی از موارد درآمد زایی واحد خراسگان اصفهان است که در این واحد مزارع دانش بنیان وجود دارد و با وجود این که بذر خیار به کشور برای کاشت این محصول وارد می‌شود، شرکت دانش بنیان این واحد دانشگاهی موفق شده است که بذر اصلاح شده خیار را خود تولید کند. این دانش در اختیار واحد خراسگان قرار گرفته است و این واحد می‌ تواند یا خود بر روی این دانش سرمایه گذاری کند یا با بخش خصوصی و دولتی مشارکت کند. این واحد دانشگاهی نیز درصدد این است که با مشارکت شرکت‌های دیگر تولید بذر را به انبوه برسانند و سرمایه حاصل از آن رقم بالایی از نظر درآمد خواهد بود.

ایده بسیار زیاد است ولی زمانی که ایده بخواهد به نمونه آزمایشگاهی برسد فاصله زیادی را باید طی کند ولی وقتی این نتیجه آزمایشگاهی را بخواهید به نمونه صنعتی تبدیل کنید کار بسیار سختی را پیش رو خواهید داشت. اینجا هم سرمایه گذاری سنگین و هم خطرپذیری بالایی را می‌طلبد. وقتی آن را کلید بزنید حداقل چهار سال بعد نتایج آن را مشاهده خواهید کرد.

چقدر به جوانان و دانشجویان دانشگاه آزاد ایمان دارید؟

صد در صد. امروز اگر کشور ما در امنیت اداره می‌شود، بعد از مدیریت و رهبری عالی دولت توسط دانشجویان و نخبگان دانشگاه‌های ما اداره می‌شود.

من از روی تجربه و باورم به جوانان ایرانی و به خصوص دانشجویان ایران امیدوارم. بسیاری از استاید دانشگاه آزاد اسلامی فارغ التحصیل همین دانشگاه یا دانشگاه‌های دیگرهستند. چه کسی این دانشگاه را ساخت؟

نسلی که قبل از انقلاب را دیده باشد می‌داند که کل دانشجویان ایران بیش از 200 هزار نفر نبود و مقاطع تحصیلی جز چند مورد در دوره دکتری وجود نداشت. امروز ما در کشور حدود 5 میلیون فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی  داریم. ما راهی به جز گسترش علم و دانش برای توسعه و پیشرفت نداریم. این 5 میلیون دانشجو وارد حوزه های مختلف کاری در کشور می‌شوند و بنابراین منهای ایمان، تجربه به ما نشان داده است که اینها کسانی هستند که باید مملکت را پیش ببرند و اداره کنند.

یکی از دلایلی که من می‌خواهم کناره گیری کنم این است که ما نیاز به نیروهای جوان داریم و سالخوردگان باید کار را به جوانان بسپارند.  باید آموخته‌های خودمان را به جوانان منتقل کنیم تا آنها این تجربیات را نوسازی کنند. جوانان با علم روز هماهنگ هستند و شماها هستید که باید انرژی تازه بدهید و ما نیز در کنارتان باشیم.

چه چیزی با گفتن این اسامی به ذهن شما خطور می کند؟

سید محمد ابریشمی نیا: خودم و خانواده ام

دکتر حمید میرزاده: دوست و رئیس جدی و سختگیر

دانشجو: دوست داشتنی ترین فرد جامعه

وام: پرداخت اقساطش

دکتر مرتضی احسانی: دوست عزیزم

ایسکانیوز: باید تلاش کند

با ادغام دو معاونت اداری و مالی دکتر احسانی قرار است عهده دار مسئولیت این معاونت شوند، چقدر به وی کمک خواهید کرد؟

دکتر احسانی بسیار قدرتمندتر از من عمل می‌کند و عملکرد او در سازمان مرکزی و معاونت اجرایی نشان دهنده این قدرت و صلابت است. زمانی به تنهایی در معاونت مالی فعالیت می‌کردم چنین پیشرفت‌هایی حاصل نشده بود اما از زمانی که دکتر احسانی آمد و بخشی از امور را برعهده گرفت، بسیاری از مشکلات مرتفع شد.

کار من و دکتر احسانی مکمل یکدیگر است. او از دوستان بسیار خوب من است و این دوستی سابقه‌ای 12 ساله دارد. از دکتر احسانی خواهش کردم که در این دوی ماراتن مرا همراهی کند و بعد از من اداره امور را در دست بگیرد این به معنی نیست که من پشت سر او را خالی کنم بلکه همواره پشت او ایستاده‌ام.
کد خبر: 255564

وب گردی

وب گردی