تهران-ایسکانیوز: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، اگر هر قفلی باز نشده باشد کلید حسن روحانی توانسته است کِرکِره رو به تعطیلی فضای دغدغه­ مند دانشجویی را در دانشگاه­ها بالا ببرد تا حداقل مهمترین مدافعان و منتقدان وی، بتوانند در فضایی علمی به بحث و تبادل نظر بپردازند. برخی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس نیز توانستند با گرفتن مجوز برای تاسیس انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو، پس از حدود یک سال پیگیری مداوم، قدمی مهم در این راه بردارند. به این واسطه به سراغ نماینده هیئت موسس این انجمن رفتیم.

علی رفیع ­زاده در این گفتگو تصریح کرده است که انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو بیشترین پشتوانه دانشجویی را در دانشگاه دارد و ان شاالله در آینده بسیار نزدیک قویترین و پویاترین تشکل هم خواهد بود. آنچه در پی می آید متن کامل این مصاحبه است.

در مورد این تشکل و روند تأسیس آن و فرایندهایی که طی کردید توضیح دهید.

دانشگاه تربیت مدرس به عنوان تنها دانشگاه تحصیلات تکمیلی کشور و از پیشتازان پیشرفت چشمگیر علمی کشور، چند سالی بود که به مانند بسیاری از دانشگاه های دیگر فاقد فضای چند صدایی و نشاط دانشجویی بود. 5 سال قبل مسئولین وقت دانشگاه با مستمسک قرار دادن فارغ التحصیل بودن اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان، رأی به تعطیلی این تشکل دادند و از آن تاریخ فضای دانشگاه عملاً فاقد یک تشکل منتقد و رقیب بود و این وضعیت زیبنده این دانشگاه نبود. خوشبختانه با حماسه مردم در سال 92 امید به تغییر این فضا ایجاد شد. تعدادی از دانشجویان دانشگاه که همگی از نخبگان علمی و از فعالین دانشجویی و تشکلی بودند به فکر ازسرگیری فعالیت مجدد انجمن افتادند. همگی تحت یک عنوان واحد درخواست تأسیس یک تشکل را دادیم تا اینکه بعد از  پیگیریهای فراوان و گذشت حدود یک سال، در تاریخ 27 فروردین جاری، مجوز نهایی فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو صادر شد.

«پیشرو»؛ چرا این پسوند را انتخاب کردید؟

در ابتدا قرار بر این بود که انجمن اسلامی دانشجویان با عنوان اصلاح طلبی مجوز گرفته و فعالیت کند اما در نهایت اعضای هیأت مؤسس به این نتیجه رسیدند که عنوان پیشرو برای انجمن مناسبتر و با مسماتر است. به دوجهت این نام مناسب بوده و برگزیده شده است، اول اینکه انجمن اسلامی دانشجویان از سابق تحت هدایت طیف دانشجویان دموکراسی خواه کشور بوده، طیفی که اکثریت قاطع جامعه دانشگاهی کشور راهم در برمی گیرد، طیفی که اعتقاد به اسلام رحمانی و عقلانی داشته و معتقد به نواندیشی در دین و حضور گفتمان نویی از دین در فضای سیاسی معاصر بوده است و به نوعی این دانشجویان و انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو و پیشتاز در جنبش دانشجویی بودند. دوم اینکه قشر دانشجو همیشه در مسیر پیشرفت و تعالی کشور و جامعه، پیشرو بوده است. به تعبیرشهید بهشتی دانشجو مؤذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز ملت قضا میشود.

 استقبال دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس از انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو چگونه بود؟

خوشبختانه با توجه به نبود تشکلی که در سالهای گذشته صدای بسیاری از دانشجویان دانشگاه باشد، استقبال دانشجویان از تشکل جدید بسیار زیاد بود به گونه ای که پس از موافقت اولیه مسئولین دانشگاه با تاسیس انجمن، در حالیکه قانونا ما سه ماه برای اخذ موافقت حداقلی آیین نامه فرصت داشتیم، در طی ساعات محدودی  در دو الی سه روز، بیش از این تعداد هم حاصل شد؛ لکن به جهت تسریع در کار از ادامه فرصت قانونی استفاده نکردیم. خوشبختانه اکنون می توانیم بگوییم که انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو بیشترین پشتوانه دانشجویی را در دانشگاه دارد و ان شاالله در آینده بسیار نزدیک قویترین و پویاترین تشکل هم خواهد بود.

اهداف و برنامه های شما پس از تاسیس انجمن اسلامی دانشجویان چیست؟

ان شالله در ادامه ما بتوانیم اولا فضای دانشگاه را به جایی برسانیم که در کنار علم، نشاط و پویایی در شأن دانشگاه تربیت مدرس هم داشته باشد. دوما؛ بتوانیم در جهت آگاهی بخشی سیاسی و اجتماعی و کمک به پیشرفت و تعالی کشور و حاکم کردن هر چه بیشتر دین رحمانی و اسلام عقلانی در جامعه فعالیت کنیم. انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو، رسالت سیاسی دارد اما تریبون هیچ شخص یا حزب سیاسی نخواهد بود و سعی خواهد کرد که به دور از هیجانات کاذب و افراط و تفریط و با خود انتقادی و آسیب شناسی گذشته، جنبش دانشجویی و انجمن های اسلامی، جریان دانشجویی کشور را در مسیر پیشرفت کمک کند. آغوش انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو به سوی همه دانشجویان متعهد و دغدغه مند دانشگاه با هر گرایش و عقیده ای باز است. تشکل ما با هیچ شخص، نهاد یا تشکلی قصد تقابل نداشته و دست دوستی و تعامل به سوی تمامی اشخاص، نهادها و تشکل های قانونی و اصیل چه در دانشگاه و چه بیرون دانشگاه دراز می کند.

ان شالله دانشجویان و اساتید و کارکنان دانشگاه به زودی در آیین گشایش انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو که با حضور شخصیت های برجسته سیاسی و فرهنگی کشور برگزار خواهد شد، بیشتر و بهتر با برنامه های تشکل آشنا خواهند شد.
کد خبر: 256022

وب گردی

وب گردی