تهران-ایسکانیوز: احمد مسجد جامعی  به تشکیل کمیسیون هشتم در دولت برای رسیدگی به موضوعات شوراها  اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد که فصلی در برنامه ششم توسعه کشور با موضوع مدیریت محلی تدوین شود.


احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در آستانه سالروز شوراها  وجود شوراها را مرهون 3 چهره بزرگ انقلاب دانست و اظهار داشت: تشکیل شوراها بیش از همه مرهون امام خمینی (ره) بود که در فاصله حدود 3 ماهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی حکمی را درخصوص تشکیل شوراها و تدوین آئین نامه های لازم خطاب به شورای انقلاب صادر کردند.


وی با بیان اینکه این حکم از جمله نخستین احکام حضرت امام ره پس از انقلاب اسلامی بود، تصریح کرد: حضرت امام(ره) در زمانی این حکم را صادر کردند که هنوز قوا تشکیل نشده بودند و هنوز قانون اساسی تدوین نشده بود.


عضو شورای اسلامی شهر تهران، آیت الله طالقانی را دیگر شخصیت تأثیر گذار در تشکیل شوراها نامید و اظهار داشت: این شخصیت بزرگوار کارهای ارزشمندی در حوزه ترویج تفکر شورایی را انجام داد که از آن جمله می توان به ایجاد سندی 10 ماده ای درخصوص تشکیل شوراها در اردیبهشت ماه سال 1358 اشاره کرد.


مسجدجامعی در ادامه به فعالیت های شهید دکتر بهشتی اشاره کرد و گفت: شوراها بیش از همه مرهون شهید بهشتی هستند؛ چرا که تلاش ایشان برای ساختارمند کردن شوراها بود و آنچه امروز به عنوان شوراها دیده می شود محصول کار این شخصیت برجسته انقلاب است.


عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: نام شوراها بیش از 100 بار در قانون اساسی تکرار شده است که نشان دهنده دغدغه قانون گذار برای خشکاندن ریشه های نظام استبدادی است.


بایدجایگاه شوراها در قانون برنامه ششم توسعه کشور تقویت شود


وی در ادامه یادآور شد:  در حال حاضر مدیریت در کشور در دو قالب ملی و محلی وجود دارد و آنچه در حوزه شوراها و مدیریت محلی در حال انجام است بر اساس چارچوب قانونی است.


مسجد جامعی با اشاره به کارکردهای شوراها گفت: یکی از کارکردهای ویژه شوراهای محلی مسئله نظارت است در حالی که حدود و سقور آن چندان تعریف نشده است.


عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: آنچه پس از نظارت رخ می دهد، تذکر است این درحالی است که هر آنچه در پاسخ عنوان شود؛ هر چند قانع کننده نباشد، نفعی به همراه ندارد مگر اینکه این تذکر تبدیل به سؤال شود.


مسجد جامعی ادامه داد: اگر پاسخ به سوال قانع کننده نباشد موضوع راه به جایی نمی برد و نهایتاً باید تغییر مقام اجرایی در دستور کار قرار گیرد که کار بسیار سختی است ضمن اینکه برای تمام موضوعات نیز نمی توان شهردار را تغییر داد.


وی افزود: نکته دیگر این است که تغییر شهردار مشروط به رأی دو سوم از اعضا است که شرایط سخت تر از تغییرات در مجلس های ملی را پدید می آورد.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران به اختیارات شوراها اشاره کرد و گفت: موضوعی در این خصوص در شورای عالی استان ها وجود دارد که متأسفانه هنوز به مجلس شورای اسلامی برای بررسی ارائه نشده است.


مسجدجامعی تأکید کرد: نبود اختیارات سبب شده است، تعداد زیادی از تذکرات شورای شهر در حوزه سلامت محیط زیست و خدمات شهری که در حدود یک سوم از تذکرات شورا را تشکیل می دهند و نیمی از آنها مربوط به همین کمیسیون بوده است، جواب قانع کننده ای را دریافت نکند.


وی به تشکیل کمیسیون هشتم در دولت برای رسیدگی به موضوعات شوراها  اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد که فصلی در برنامه ششم توسعه کشور با موضوع مدیریت محلی تدوین شود.


عضو شورای اسلامی شهر تهران به تعداد شوارها و حضور بیش از 100 هزار نفر عضو در آنها اشاره کرد و گفت: این حجم از شوراها در نهایت به یک معاونت در یک دستگاه اجرایی منتهی می شود و از طرفی چارچوب درخصوص اتصال شوراها به یک مدیریت اجرایی وجود ندارد.


مسجدجامعی با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای تحقق شعار سال جاری پشتیبانی حوزه ملی و حوزه محلی از یکدیگر است، ابراز امیدواری کرد آنچه در قانون چهارم و پنج توسعه کشور در حوزه شوراها تضعیف شده بود، در قانون توسعه ششم تقویت شود.



کد خبر: 256189

وب گردی

وب گردی