تهران - ایسکانیوز: دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته امکان دسترسی به پایگاه های معتبر علمی و ارتباط با ناشرین بین  المللی را گسترش داده است.

تهران - ایسکانیوز: دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته امکان دسترسی به پایگاه های معتبر علمی و ارتباط با ناشرین بین  المللی را گسترش داده است.



مهندس میترا طباطبایی، سرپرست مرکز گسترش علم سنجی دانشگاه آزاداسلامی در خصوص فعالیت های این مرکز گفت: یکی از کارهای خوبی که در یک و نیم سال گذشته توسط معاونت پژوهشی دانشگاه آزاداسلامی انجام شد، پیگیری دسترسی به پایگاه های معتبر علمی برای محققین، اساتید و دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی بود.


سرپرست مرکز گسترش علم و علم سنجی دانشگاه آزاداسلامی افزود: با ناشران بسیاری مکاتبه کردیم و خوشبختانه موفق شدیم در سال 2014 با ناشران اشپرینگر، وایلی و کبی ارتباط برقرار کنیم، در سال 2015 اقدامات بهتری انجام شد و توانستیم به شبکه ها وسعت دهیم و با ناشر الزویر و دسترسی به پایگاه های آن از جمله ساینس دایرکت و اسکپوس و امسال نیز با نشریه ابسکو ارتباط برقرار کنیم.


مهندس طباطبایی ادامه داد: در 100 واحد جامع، بسیار بزرگ و تعدادی از واحدهای بزرگ این دسترسی ها برقرار شده و محققین ما در داخل واحدها به صورت شبکه داخلی به این پایگاه ها دسترسی دارند.


وی با بیان اینکه در 11 استان کارگاه های آموزشی با حضور نمایندگان این ناشران برگزار خواهد شد، گفت: از نیمه اردیبهشت تا نیمه خرداد ماه کارگاه های آموزشی با حضور نماینده ناشران در جهت آموزش چگونگی استفاده از این منابع علمی و آموزش مقاله نویسی برگزار می شود.


سرپرست مرکز گسترش علم و علم سنجی دانشگاه آزاداسلامی به برگزاری کارگاهی در خصوص نحوه مقاله نوشتن به زبان انگلیسی توسط ناشر الزویر اشاره کرد و افزود: همچنین کارگاهی برای اعضای تحریریه مجلات در خصوص شاخص های مهم برای مجلات برگزار خواهد شد.


طباطبایی همچنین در خصوص سایول گفت: سایول ابزاری برای کنترل تولید علم دانشگاه و مقایسه و ارتباط با سایر کشورها است، که تنها جایی که در ایران این دسترسی را در سطح مدیریتی آماده کرده دانشگاه آزاد اسلامی است.


وی با بیان اینکه 367 عنوان مجله در دانشگاه آزاداسلامی داریم، اظهار داشت: در این میان حدود 100 مجله رتبه علمی پژوهشی را از دو وزاتخانه ی علوم و بهداشت دریافت کرده اند.


سرپرست مرکز گسترش علم و علم سنجی دانشگاه آزاداسلامی، افزود: سیاست ما این است که به سمتی برویم تا برای مجلات رتبه علمی بگیریم و مجلاتی که تاخیر چاپ دارند ویا مجوز گرفتند و کار نمی کنند را به زودی برکنار و لغو امتیاز خواهیم کرد.


طباطبایی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در جهت تقویت کیفی مجلات گام برداشته است، گفت: ما سعی داریم تا مجلات انگلیسی را برای ثبت در پایگاه های علمی تقویت کنیم تا بتوانیم مرجعی برای مجلات علمی در پایگاه های معتبر باشیم.


وی در پایان خاطر نشان کرد: سیاست ما در بحث تشویق مقالات این است که مجلات با کیفیت بالا را تقویت کنیم، در همین راستا به تدریج مجلات کم اعتبار را نیز در لیست مجلات نامعتبر درج خواهیم کرد، حتی اگر در تولید علم هم تاثیرگذار باشند.



کد خبر: 257878

وب گردی

وب گردی