تهران-ایسکانیوز: معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید براینکه توسعه آموزشی در کشور چند جنبه مختلف دارد که باید تمام زیرساخت‌های لازم را آماده کنیم گفت: امیدواریم در آینده با تغییر زیرساخت ها و امکانات، شرایط توسعه علمی ایران به جایی برسد که دارندگان مدرک دکتری در مدارس کشور تدریس کنند.

به گزارش ایسکانیوز, مجتبی علوی فاضل با تاکید بر ضرورت توسعه آموزشی درکشور اظهار داشت: توسعه آموزشی در کشور چند جنبه مختلف دارد و ما نمی‌توانیم فقط از جنبه اقتصادی یا فرهنگی ببینم بلکه باید تمام زیرساخت‌ها را آماده کنیم و توسعه هربخش را همگام با بخش دیگر جلو ببریم.و در این راستا امیدواریم در آینده با تغییر زیرساخت ها و امکانات، شرایط توسعه علمی ایران مهیا شود و به جایی برسیم که دارندگان مدرک دکتری در مدارس کشور تدریس کنند.

وی در ادامه با اشاره به بحث کنکور گفت: تعریف من از کنکور این است که ما ظرفیت نداریم به تمام داوطلبان امکانات آموزشی بدهیم پس یک فیلتر می گذاریم که نسبت به ظرفیتمان به تعدادی از داوطلبین امکانات آموزشی دهیم. به طور مثال ازسال ۶۷تا امروز ظرفیت بخش روزانه دانشگاه دولتی حدود ۱۰۰هزار نفر ثابت مانده است؛ یعنی تقریبا سی سال است که نتوانستیم ظرفیت دانشگاه دولتی را افزایش دهیم پس ما باید برای باقی کسانی که امکان ارائه خدمات نداریم دلیل قانع کننده‌ای بیاوریم که کنکور،آن دلیل قانع‌کننده است اما زمانی که ظرفیت و تقاضا هر دو برابر هستند آزمونی برگزار می‌شود که طبق آن سطح علمی هر فرد و کیفیت هر دانشگاه مشخص می‌شود که آن آزمون بسیار هم به جاست. برای همین امیدوارم روزی در تمام مقاطع و تمام دانشگاه‌های کشورمان کنکور به معنای آنچه که اکنون هست، نباشد.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: ما می‌خواهیم ادامه تحصیل در مقاطع مختلف آموزش عالی را حق داوطلب ببینیم. برخی مخالفت‌ها با دانشگاه آزاد،‌ انحصارطلبی داخل سیستم آموزش عالی کشور است دانشگاه آزاد هیچ دانشگاهی را تخریب نمی‌کند و به قیمت تخریب و حمله به دیگر دانشگاه‌ها خودش را بالا نمی‌کشد.

علوی فاضل ادامه داد:97درصد ورودی دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کاردانی و کار‌شناسی بدون کنکور است. کیفیت آموزشی یک بخش از پذیرش دانشجو است که اگر فیلتر بگذارید دانشجویان بهتری را ثبت نام می‌کنید. مثل یک زمین آماده و حاصلخیز که محصول خوب می‌دهد. در آنجایی که ورودی دانشگاه خوب است زحمت دانشگاه کم و نقش دانشگاه در ارائه کیفیت خیلی کم است، در مقایسه با جایی که دانشجویان از نظر علمی پایین‌تر هستند؛ برای همین دانشگاه باید تلاش کند سطح آن‌ها را بالا ببرد.

وی افزود: به همین خاطر معتقدم کاری که دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌دهد، کار بسیار سخت تری است. زیرا باید امکانات بیشتری ارائه کند تا افرادی را که به هر دلیلی از رفتن به دانشگاه دولتی بازمانده و برخی از آنان نیز از سطح علمی کمتری برخوردار بودند، آموزش بدهد و این دانشجویان را به افراد متخصص تبدیل کند؛ پس از همین جا می‌توانیم بگوییم برآیند کاری که دانشگاه آزاد می‌کند مثبت‌تر از دانشگاه‌های دولتی است.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در باره افزایش پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی و انتقاد برخی در این زمینه نیز تصریح کرد: مخالفان ما افراد زیادی نیستند، بلکه صدای بلندی دارند. آن‌ها رسانه‌هایی در اختیار دارند که می‌توانند انتقادشان را با فریاد به گوش ما برسانند در صورتی که تعداد موافقان دانشگاه آزاد بسیار زیاد است فقط ابزار و رسانه‌ای ندارند که بخواهند آن را فریاد بزنند. در کل ما ایستاده‌ایم تا خدمت کنیم؛ خاصیت خدمت هم این است که با مراکز قدرت باید روبه رو شوی؛ به همین خاطر اولین جواب ما برای منتقدان این است که شما به ما برنامه دهید! منتها قبل از آن، انتظارات جامعه را ببینید، سپس نقد‌هایتان را به صورت برنامه بدهید تا ما اجرا کنیم. ما تا امروز بار‌ها این مسئله را عنوان کرده‌ایم اما تاکنون هیچ کس هم برنامه‌ای ارائه نکرده است و فقط می‌گویند این کار را انجام ندهید! این در حالی است که هیچ راه حل جایگزینی برای تامین خواسته و مطالبه بخش زیادی از جامعه یعنی داوطلبین تحصیلات تکمیلی ندارند.

وی خاطر نشان کرد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که واقعیت اجتماعی را ببینیم، همین طور انتظار اجتماعی را یک حق بدانیم. گاهی ادامه تحصیل در مقاطع مختلف آموزش عالی به صورت یک امتیاز دیده می‌شود در صورتی که ما می‌خواهیم آن را حق داوطلب ببینیم. این موضوع مبنای ایدئولوژیک در آموزش عالی دارد. عده‌ای از مخالفان، این مسئله را یک امتیاز می‌بینند درصورتی که قانون اساسی می‌گوید تحصیلات آموزش عالی تا حد خود کفایی یک حق است. کسی که می‌خواهد با هزینه خودش ادامه تحصیل بدهد با آگاهی کامل این دانشگاه را انتخاب می‌کند و ما وظیفه داریم این انتخاب و حق را به نحو احسن تامین کنیم که اجرای آن نیاز به زیرساخت دارد و البته هزینه‌بر است. اما این توهین است به افرادی که خودشان این دانشگاه را انتخاب می‌کنند، اگر بگوییم شماها نمی‌دانید سطح علمی دانشگاه آزاد از ۲۰نمره ۱۸یا ۱۷است. نکته جالب این است که ۶۰درصد متقاضیان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد از دانشجویان خود همین دانشگاه‌های دولتی معروف بوده و هستند و قطعا دانشگاه آزاد را با آگاهی کامل انتخاب می‌کنند.

علوی فاضل ادامه داد: ما می‌توانیم بگوییم دانشگاه یک برنامه دارد تا افرادی که وارد دانشگاه شدند با کیفیت قابل قبولی ادامه تحصیل دهند و با چارچوب‌های پذیرفته شده و با استاندارهای آموزشی قابل قبول دنیا فارغ التحصیل شوند. کسی که وارد دانشگاه می‌شود وارد یک پروسه آموزشی می‌شود از ایستگاه اول که ما باشیم تا ایستگاه آخرکه فارغ التحصیل می‌شود. دانشگاه آزاد اسلامی تضمین می‌کند جوانان را برای آموزش عالی وارد دانشگاه می‌کند.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت:اعتقاد دارم که میتوانیم به جایی  برسیم که ایران مقام اول علمی دنیا شود. کیفیت آموزش در ایران و افراد تحصیلکرده رو به رشد است و علم به شکل تصاعدی در کشور بالا می‌رود. با اینکه برای رسیدن به آن نقطه، راه زیادی در پیش داریم و اکنون متاسفانه دو کفه بی‌سواد‌ها و تحصیل کرده‌های دانشگاهی در کشور برابر است اما من به تحقق این خواسته تا ۲۰سال آینده امیدوارم هستم چون به سیاست‌های توسعه علمی اطمینان دارم.
کد خبر: 260161

وب گردی

وب گردی