سخنگوی وزارت خارجه درباره آخرین وضعیت خاطیان فرودگاه جده گفت: صدور مجازات خاطیان در فرودگاه جده تعیین کننده تعلیق حج است.
به گزارش خبرنگار ایسکانیوز مرضیه افخم در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره وضعیت مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 اظهار داشت: در مقابل زیاده خواهی آمریکا به طور جدی ایستادگی کرده و خواهیم کرد و تحت تاثیر شانتاژهای تبلیغاتی نیستیم و اینکه غنی سازی در خاک ایران تا به ابد ادامه خواهد داشت.


افخم بیان داشت: نگارش جزیی و بند به بند توافق هسته ای از نیویورک آغاز شد.
وی ادامه داد: حضور مستشاری ایران در عراق به در خواست مقامات این کشور بوده است و هفته آینده رئیس جمهوری این کشور به ایران می آید.
سخنگوی وزارت خارجه درباره وقایع اخیر کشور یمن گفت: محاصره یمن اقدامی غیر انسانی است و اکنون در حل بررسی راه های مختلف برای ارسال کمک های انسان دوستانه به یمن هستیم.
افخم درباره آخرین وضعیت خاطیان فرودگاه جده تصریح کرد: صدور مجازات خاطیان در فرودگاه جده تعیین کننده تعلیق حج است.
وی گفت: سفر رئیس جمهور چین به کشور در دستور کار است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هفته آینده فواد معصوم رئیس جمهور محترم عراق به تهران سفر می کند گفت: این سفر، سفر بسیار مهمیمحسوب می شود و بسیاری از وزرای عراق همراه رئیس جمهور به تهران می آیند.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز که محورهای سفر فواد معصوم به ایران را جویا شده بود گفت: روابط ما و عراق یک روابط همه جانبه و در همه زمینه هاست گفتگوهای خوب و فراگیر در حوزه های سیاسی، تجاری، اقتصادی و امنیتی میان دو کشور آغاز شده است و از روند بسیار خوبی برخوردار است. در عین حال در این سفر دیدگاه های تهران و بغداد درباره چگونگی مقابله با گروه های تروریستی و راهکارهای دو کشور در مورد این موضوع مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
همچنین افخم در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسکانیوز که آیا ایران در این دور از گفتگوهای صلح سازمان ملل برای حل بحران سوریه طرحی ارائه خواهد کرد یا خیر گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا راهکار سیاسی را برای حل بحران سوریه ارائه کرده است و بر حق مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خودشان تأکید دارد.
وی افزود: مذاکرات سازمان ملل در خصوص حل بحران سوریه در یک مجموعه مشورت های دوجانبه است. در این گفتگوها طرف های مشورت به صورت دو جانبه نه به صورت اجلاس بین المللی با یکدیگر رایزنی می کنند.

افخم با بیان اینکه 40 روز از تجاوز نظامی عربستان به یمن می گذرد و تأسیسات زیربنایی این کشور در معرض نابودی قرار گرفته است گفت: ما از ابتدا این حملات را محکوم کرده ایم و انتظار داریم جامعه جهانی توجه ویژه ای در این خصوص به عمل بیاورد. به طوری که از فاجعه انسانی که یمن هم اکنون در آستانه آن قرار دارد جلوگیری شود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره گفتگو با کشورها و نهادهای بین المللی را برای پایان دادن به محاصره یمن ادامه داده است و امیدواریم اهتمام جدی در این کار صورت بگیرد.

وی در خصوص مذاکرات هسته ای گفت: موضع ما بارها تکرار شده است و مخالف هر گونه زیاده خواهی هستیم و در مقابل آن ایستادگی می کنیم این کاری است که تیم مذاکره کننده در دوره های مختلف انجام داده است. آن چه در نتیجه نهایی درج خواهد شد تعیین کننده خواهد بود. ما تحت تاثیر تبلیغات قرار نخواهیم گرفت و مباحث صریح ایران در مورد بازرسی ها جدی مطرح شده است. در مقابل ما می توانیم به حقوق علمی خودمان هم برسیم و تا ابد آن را داشته باشیم.

وی افزود: موضوعات مذاکرات مشخص است تا قبل از متن نهایی توافق جامع تا زمانی که آن درج نشود بحث ها قطعی نیست.

وی گفت: ما تابع یک نظام متعارف هستیم و استثنا را نخواهیم پذیرفت و مطابق مقررات سازمان بین المللی NPT رفتار خواهیم کرد و باید جامعه بین المللی هم مطابق با آیین نامه های این سازمان با ما رفتار کند.

مرضیه افخم در خصوص تحلیل های عربستان که در رابطه با ایران ارائه می دهد گفت: تحلیل عربستان کاملا اشتباه و بر مبنای اظهارنظرهای این کشور صورت گرفته است و ایران هیچ زمانی به عنوان یک تهدید برای منطقه محسوب نمی شده است و این کاملا اشتباه است و نباید مبنای قضاوت قرار گرفته شود زیرا این تحلیل ها مانع همکاری های موثر ایران با کشورهای دیگر خواهد شد.

تحلیل های اشتباه مبتنی بر اطلاعات غلط است و برای دو کشور مفید نیست.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 حاصل نشود ایران چه تصمیمی در مقابل آمریکا می گیرد گفت: مقامات عالی رتبه کشور ما همه سناریوهای محتمل را در نظر دارند. اگر توافق احتمالی حاصل شود نتایجی خواهد داشت و آن مورد مطالعه قرار گرفته است و اگر هم این توافقات به نتیجه ای نرسد باز هم سناریوی آن پیش بینی شده است و نحوه برخورد با آن مشخص است و این طور نیست که همه سرنوشت کشور به توافق جامع گره خورده باشد و بارها گفته ایم ما حاضر به توافق هسته ای به هر قیمتی نیستیم. ایران یک کشور قدرتمند است و دارای منطق قوی است و هیچ هراسی نداریم اگر بخواهد سناریوی دیگری شکل بگیرد.

افخم گفت: حضور مستشاران ما در عراق به درخواست دولت این کشور بوده است و تغییری در روند مشورت ها ایجاد نشده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص هواپیمایی که از ایران حامل کمک های انسان دوستانه به یمن بود و بازگشت گفت: ارسال کمک های انسان دوستانه ایران به یمن همواره ادامه دارد و اقدامی که عربستان در خصوص هواپیمای ایرانی مرتکب شد کاملا غیر انسانی و حتی ضد انسانی بوده است. سایر کمک های انسان دوستانه کشورهای دیگر نیز با این اقدام عربستان با شکست روبرو می شود.


وی افزود: ما همچنان داریم راههای مختلف ارسال کمک ها را به یمن بررسی می کنیم تا بتوان در اولین فرصت این کمک ها را در اختیار مردم این کشور قرار داد. تماس های سیاسی ایران در کنار ارسال کمک ها برقرار است تا بتوانیم یک راهکار سیاسی برای حل و فصل این بحران به کار بگیریم. ایران راهکارهای مختلفی را دنبال می کند تا منطقه را از جنگ و تنش دور کند و عقل هم چنین چیزی را حکم می کند.


در ادامه افخم در خصوص کشتی مارشال که در سواحل ایرانی توقیف شده است گفت: این یک مسئله کاملا حقوقی است و جنبه سیاسی و نظامی ندارد و نباید آن را با موضوعات دیگر گره بزنیم. هم اکنون کشتی در آب های سرزمینی ما در بندرعباس قرار دارد در عین حال 24 خدمه آن آزاد هستند و از دسترسی به کنسولی برخوردارند و از نظر ما آنها مشمول به قاعده کشتی نیستند و این مذاکرات در حوزه شاکی و مالی ادامه دارد.


افخم درباره سفر رئیس جمهور فرانسه به عربستان و اظهاراتی که مقامات دو کشور روز گذشته مطرح کرده بودند گفت: حضور کشورهای خارجی در منطقه ما همواره موجب بی ثباتی، ناامنی، اختلاف و تفرقه شده است.نیات این کشورها برای ما مشخص است آنها هنوز سابقه حمایت خودشان از رژیم دیکتاتور صدام حسین را فراموش نکردند.


افخم در ادامه درباره مذاکرات معاون وزیر خارجه کشورمان و همتای روسی اش در صبح امروز گفت: مذاکرات ما با روسیه در کنار دیگر کشورها ادامه دارد. نگاه ما و روسیه نسبت به یمن یک نگاه نزدیک است و محور آن این است که یمن راهکار نظامی ندارد. ما به مشورت هایمان با کشورهای مختلف ادامه می دهیم و اولویت اول توجه مان به کمک های انسان دوستانه و گفتگوهای سیاسی برای حل و فصل این مسئله است.

کد خبر: 261829

وب گردی

وب گردی