گروهی از محققان مریخ نوردی ساخته اند که تخصص آن پیدا کردن آب در این سیاره است. البته مثل بیشتر موارد این محققان کارمند یا همکار ناسا نیستند. آنها در سنگاپور این مریخ نورد را ساخته اند.





به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، اگر قرار باشد انسان راهی مریخ شود و در آنجا برای خود کلنی های کوچک و بزرگی ایجاد کند، آب از جمله احتیاجات اصلی به حساب می آید. اما انتقال آب از زمین به مریخ چیزی شبیه یک داستان خنده دار است زیرا این سفر حداقل ۶ ماه به طول می انجامد و گذشته از آن مخاطرات زیادی از جمله پرتوهای مرگبار کیهانی در این سفر سلامت فضانوردان و کیفیت مواد غذایی آنها را تهدید می کند. پس باید فکر دیگری کرد.

درحالی که ناسا و برخی آژانس های شاخص فضانوردی در اروپا و همچنین هند مأموریت سرنشین دار به مریخ را برنامه ریزی می کنند، تیمی از محققان در سنگاپور مریخ نورد ویژه ای ساخته اند که تخصص اصلی آن کشف آب در این سیاره است.


مریخ نورد «سیستم بازیابی آب در مریخ» که به اختصار تحت عنوان MARS شناخته می شود نمونه پیش ساخته سیستم متحرکی است که احتمالا در آینده مبنای ساخت نمونه اصلی و مسافر مریخ خواهد بود.


محققان دانشگاه فنی و طراحی سنگاپور با همکاری شرکت Gilmour Space Technologies استرالیا این فناوری نوین را ارایه کرده اند.


بر اساس آنچه که در این پروژه تصور شده، قرار است مریخ نورد MARS آب را از دل خاک این سیاره استخراج کرده و در خود ذخیره سازی کند.


این دستگاه قابلیت جداسازی آب از ذرات خاک با استفاده از مایکرو امواج را دارد.


مکانیسم این مریخ نورد در نوع خود ساده اما کاربردی است. در دل این سازه متحرک سیستم تولید کننده امواج مایکرو وجود دارد که به مدت ۲۰ دقیقه بخشی از خاک مریخ را حرارت داده و در ادامه لوله هایی وارد خاک می شود تا آبی که تا لحظاتی پیش به شکل یخ وجود داشت را جمع آوری کرده و راهی کیسه های مخصوصی کند.

جستجوی آب در مریخ

جستجوی آب در مریخ

جستجوی آب در مریخ

20101

 

کد خبر: 328112

وب گردی

وب گردی