60 درصد معتادان به دامن اعتیاد باز می‌گردند

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه همواره احتمال عود مجدد اعتیاد وجود دارد و این به معنای شکست درمان نیست گفت: عود اعتیاد به معنای شروعی مجدد با مکانیسم‌های سازمان یافته‌تر است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، پرویز افشار با بیان اینکه بازگشت به اعتیاد آسیب‌های جدی را متوجه فرد و جامعه می‌کند، افزود: در بهترین مراکز درمانی اعتیاد در دنیا، حدود 40 درصد از معتادان پس از درمان روی پاکی بلندمدت باقی می‌مانند و 60 درصد به دامن اعتیاد باز می‌گردند.

او گفت: این آمار مربوط به مراکز ترک استاندارد دنیاست که خدمات درمانی و پس از آن پایش و مداخلات پیشگیری از عود مجدد، حمایت اجتماعی و توانمند‌سازی و اشتغال و ... انجام می‌شود.

افشار ادامه داد: اما در کشورهای دیگر که تنها به سم‌زدایی مبادرت می‌کنند این آمار بسیار پایین تر و حداکثر 15 تا 20 درصد است که ایران هم از جمله همین کشورهاست.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به عوارض ناشی از عود مجدد اعتیاد گفت: معتادی که با هزار امید و آرزو ترک می‌کند اما باز گرفتار اعتیاد می‌شود، امیدش را از دست می‌دهد. با عودهای مکرر خانواده نیز امید خود را از دست داده و حمایت‌های خانوادگی پس از ترک‌های چندباره به حداقل می‌رسد. خانواده‌ها دیگر زیر بار پرداخت هزینه‌های درمان نمی‌روند و می‌گویند فایده‌ای ندارد و احساس مسئولیت نمی‌کنند.

افشار افزود: خانواده‌ها و بسیاری افراد جامعه نگاه کاملا سفید یا کاملا سیاه به درمان اعتیاد دارند اما حقیقت این است که نمی‌توان خیلی سفید یا خیلی سیاه به این مقوله نگریست. اعتیاد یک بیماری مزمن جسمی، روانی، ذهنی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و یک بیماری چندعاملی است.

او با بیان اینکه اکنون در دنیا نگاه به اعتیاد، پاکی و بازگیری کامل نیست گفت:‌ بازگیری کامل از اعتیاد در حداکثر در 30 درصد معتادان اتفاق می‌افتد که آنها هم اغلب در مراحل اولیه اعتیاد هستند یا اینکه مکانیسم دفاعی خوبی دارند، انگیزه شان بالاست و از حمایتهای خانوادگی خوبی برخوردارند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: اما برای مابقی معتادان باید در نظر داشت که همواره احتمال عود وجود دارد و این به معنای شکست درمان نیست بلکه به معنای شروعی مجدد با مکانیسم‌های سازمان یافته‌تر است و به عنوان مثال اگر کسی با سم‌زدایی، چند مرتبه عود مجدد داشته، باید او را به سمت درمان میان مدت و بلند مدت با نگه‌دارنده برد.

افشار افزود: علاوه بر این اثرات اقتصادی، بیکاری و افزایش غیبت از کار، افزایش احتمال بروز حوادث شغلی، درمان و ... هزینه‌های بالایی را به جامعه تحمیل می‌کند و باید سعی کنیم از ابتدا طوری برنامه‌ریزی کنیم که میزان عود به حداقل برسد.

20106

کد خبر: 500037

وب گردی

وب گردی