«اپرای عاشورا» اولین قدم ملی در اپرای ملی است

بهزاد عبدی «اپرای عاشورا» را اولین قدم ملی در اپرای ملی دانست و گفت: من موسیقی اپرای عاشورا را در سال 87 نوشتم و داستان آن در 10 پرده اجرا می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، آهنگساز «اپرای عاشورا» اظهار کرد: در ابتدای داستان این اثر، محتشم اتفاق هولناک عاشورا را یادآوری می‌کند و سپس به داستان عاشورا فلش‌بک زده می‌شود و در آخر دوباره محتشم غم‌نامه‌ای را درباره این اتفاق خواهد خواند.

او در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف این اجرا با اجراهای گذشته‌ی اپرای عاشورا، گفت:‌ اپرای عاشورا پیش از این به‌صورت عروسکی اجرا شده بود؛ اما امسال برای اولین‌بار به‌صورت زنده در مقابل تماشاچیان اجرا می‌شود که این اتفاق جدیدی است.

وی اضافه کرد:‌ طبیعتا هر رهبر ارکستری که کاری را دوباره اجرا می‌کند، با اجرای گذشته آن فرق خواهد داشت. به‌عنوان مثال 10 هزار اجرا از موسیقی بتهوون شده است که همه با هم فرق دارند.

در نشستی که 22 مهرماه در تالار وحدت برگزار شد، علی رهبری - مدیر هنری اپرای عاشورا - نیز گفت: کلمه «اپرا» در زبان فارسی اشتباه به کار می‌رود و بهتر است به جای آن از کلمه «تئاتر» و درباره «اپرای عاشورا» از «تعزیه» استفاده کنیم.

او با بیان این‌که «اپرا» تئاتری است که به جای حرف زدن، با آهنگ و نت خوانده می‌شود، اظهار کرد: کلمه اپرا در ایران به‌طور کلی اشتباه فهمیده شده است. مثل کلمه «باله» که وقتی از آن استفاده می‌کنیم همه فکر می‌کنند غربی است.

وی ادامه داد: در ایران، تمام مراسم مذهبی با آهنگ و صدا اجرا می‌شود و اگر «اپرای عاشورا» را «تعزیه‌خوانی» بنامیم همه با آن احساس آشنایی می‌کنند.

او همچنین افزود: در تعزیه تمام آلات موسیقی که در حال حاضر استفاده می‌شوند، وجود دارد و بی‌عدالتی می‌شود اگر این کار هنری را به جای تعزیه، اپرا بنامیم، زیرا یک فاجعه مذهبی با آهنگ بسیار عالی و توسط افراد تحصیل‌کرده نقاشی شده است.

رهبری با بیان این‌که نصیر حیدریان - رهبر ارکستر سمفونیک تهران در اجرای اپرای عاشورا - به مدت 18 سال از ایران دور بوده و هیچ کس در این مدت برای اجراهای موسیقی ملی از او دعوت نکرده است، گفت: من ایشان را از کودکی می‌شناختم و می‌دانستم چقدر در کارش جدی است و خیلی خوشحالم که این کار ملی با موسیقی و رهبری ایرانی اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: امیدوارم اجرای اپرای عاشورا شروعی برای چنین کارهایی باشد و اجرای این‌گونه سبک‌ها در ایران ادامه یابد.

در بخش دیگری از این نشست، نصیر حیدریان - رهبر ارکستر سمفونیک تهران در اجرای اپرای عاشورا - اجرای اپرای عاشورا را در ایران، قدم مثبتی برای فرهنگ جامعه دانست و گفت: واقعیت این است که ایران ارکستر سمفونیک دارد و در آن اپرا اجرا می‌شود. در حالی که در دیگر کشورهای اسلامی این‌گونه موضوع‌ها هنوز جا نیفتاده و این نشانگر پختگی فرهنگ ما به نسبت سایر کشورهای اسلامی است.

او افزود: طبیعتا هر کاری که برای اولین‌بار اجرا می‌شود، مراحل سخت‌تری را پشت سر می‌گذراند؛ اما در واقع هیچ‌چیز بدی در دنیا وجود ندارد و موسیقی هم مانند هر چیز دیگری می‌تواند خوب یا بد اجرا شود. این بستگی به نوع استفاده ما دارد.

وی با اشاره به این‌که پس از 18 سال دوباره در ایران به فعالیت موسیقی پرداخته است، گفت: پیش از این، بی‌نظمی زیادی در ارکستر سمفونیک وجود داشت و نوازنده‌ها به‌موقع برای تمرین حاضر نمی‌شدند. در حالی که اگر نظم درستی نباشد، هیچ‌گاه کار خوبی ارائه نمی‌شود. البته اکنون این نظم برقرار است و از لحاظ کیفیت، ارکستر به‌مراتب بهتر شده است.

وی تنها مشکل ارکستر سمفونیک تهران را به سازهای آن مربوط دانست و تأکید کرد: باید فکری به حال سازها شود. اگر سازهای بهتری برای نوازندگان تهیه شود مشکلات دیگر نیز رفع خواهد شد.

همچنین علی رهبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که چرا در پروژه «مهر تا مهر» قطعه‌ای از آثار او دیده نمی‌شود؟ گفت: من در 40 سال گذشته، همواره مدیر بوده‌ام و اگر مدیری، قطعه خود را اجرا کند، از لحاظ حرفه‌ای درست نیست، حتی اگر قطعه او بهترین باشد.

او ادامه داد: اگر روزی این مسوولیت را کنار بگذارم، قطعا فقط قطعات خودم را اجرا خواهم کرد.

ارکستر سمفونیک تهران با اجرای قطعه «اپرای عاشورا» اثر بهزاد عبدی، به رهبری نصیر حیدریان و مدیریت هنری علی رهبری، با همراهی گروه کُر روزهای 24، 26، 27، 28، 29، 30 مهرماه ساعت 21:30 در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

501

کد خبر: 501823

وب گردی

وب گردی