رئیس اتاق بازرگانی تهران: ضرورت انتقال دانش فنی در همکاری مشترک با اروپایی ها

شب گذشته اعضای هیئت نمایندگان بخش خصوصی میزبان 26 تن از مقامات ارشد سفارتخانه‌های خارجی بودند، که دراین راستا رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بر نیاز اقتصاد اروپا به اقتصاد ایران که در قلب منطقه پر از آشوب خاورمیانه، همچون جزیره‌ای با ثبات، مطمئن و امن ایستاده ‌است، تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان بخش خصوصی کشور در حالی میزبان سفرا، رایزن‌های بازرگانی و کاردارهای سفارتخانه‌های 9 کشور اروپایی بودند، که روند اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به مرحله نهایی و البته مهمترین مرحله خود رسیده است و فعالان اقتصادی هم در ایران و هم در اروپا منتظر رفع رسمی تحریم‌های اقتصادی هستند.

در نشست دوستانه و صمیمانه سفرای 9 کشور اروپایی و اعضای هیئت نمایندگان اتاق تهران؛ طرفین با تشریح وضع موجود و بیان دیدگاه‌های خود بر این نکته تاکید کردند که همکاری‌های ایران و اروپا می‌تواند در دوره جدید و پس از لغو تحریم‌ها، شکل تازه‌ای به خود بگیرد و روندی صعودی داشته باشد. این در حالی بود که فعالان بخش خصوصی ایران تاکید داشتند همکاری‌های مشترک در حوزه سرمایه‌گذاری و صنعتی باید مشروط به انتقال دانش و فناوری باشد و در مقابل زمینه حضور شرکت‌های اروپایی در بازار ایران و منطقه نیز تسهیل و تسریع خواهد شد.

در این نشست سفرای کشورهای اروپایی با ابراز علاقمندی شرکت‌های اروپایی برای حضور در فعالیت‌های اقتصادی مشترک از آمادگی آنها خبر دادند.

در ابتدای این نشست، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، گفت: این نشست دوستانه برای بررسی اجمالی زمینه‌های همکاری مشترک و آگاهی بیشتر از سیاست‌ها و دیدگاه‌های طرفین تشکیل شده است.

دیوار بزرگ بی‌اعتمادی میان غرب و ایران فروریخته است

مسعود خوانساری، با بیان اینکه دیوار بزرگ بی‌اعتمادی میان غرب و ایران فروریخته است، افزود: پس از حدود 12 سال تحمل تحریم‌های سخت و طاقت‌فرسا برای هر دو طرف، امکانی ایجاد شده است تا در فضایی به دور از التهاب و خصومت به گفت‌وگو برای توسعه روابط اقتصادی بپردازیم.

وی، افزود: آمادگی لغو تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل، صدور فرمان لغو تحریم‌ها در اتحادیه اروپا، تصویب توافق هسته‌ای در سنای آمریکا و تایید همین توافق در مجلس ایران، نشان داد که همگی کشورها به این جمع بندی رسیده‌اند که در جهان نوین نمی‌توان از پس دیوارهای بلند و سنگی تحریم‌ و بی‌اعتمادی، به تجارت، کسب‌ و کار و زندگی پرداخت. آنچه در فضای ستودنی گفت‌وگوهای سیاسی میان ایران و کشورهای غربی رخ داد، نمایان ساخت که جهان به یک جمع‌بندی اساسی رسیده ‌است.

خوانساری، گفت: دیگر نمی‌توان با سایه شوم جنگ و پیش از آن با رفتار خصمانه تحریم‌ها به کسب‌و‌کاری شرافتمندانه و صلح‌ طلبانه در جهان پرداخت.

وی توافق هسته‌ای ایران با کشورهای غربی را نمادی از نگرش خیرخواهانه و صلح‌دوستانه میان مردم جهان دانست که صلح و زندگی در ثبات و آرامش همراه با بهره‌مندی از تمامی پیشرفت‌های بشری برای تمام مردم دنیا را طلب می‌کند.

خوانساری گفت: برجام یا همان توافق هسته‌ای، حاصل خرد جمعی دولتمردان، نخبگان و مردم ایران و کشورهای غربی بوده است. امروز همگی ما با توجه به حصول چنین دستآورد قابل ستایشی باید به فکر گام‌های مستحکم، استوار و سودمند بعدی باشیم.

خوانساری افزود: قدم اول از سوی سیاستمداران برداشته شده و گام‌های بعدی به طور حتم از طرف فعالان اقتصادی برداشته می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی تهران، همکاری‌های سودمند با دنیای توسعه‌ یافته را از الزامات امروز اقتصاد کشور دانست و تاکید کرد: اقتصادهای اروپایی نیز به ایران به عنوان یک قطب باثبات و رو به توسعه در منطقه خاورمیانه نیاز دارد.

وی افزود: آنچه امروز درباره توسعه روابط اقتصادی میان ایران و کشورهای اروپایی گفته می‌شود، بر اصل منفعت دوطرفه بنیان گذاشته شده ‌است.

خوانساری با اشاره به همکاری مشترک اقتصاد ایران و اقتصادهای اروپایی با پیشینه تاریخی چند صد ساله، گفت: ایران و اروپا شناخت نسبتاً خوبی از ظرفیت‌های یکدیگر دارند.

وی تاکید کرد: اقتصاد ایران به علت تحمل بیش از یک دهه تحریم، بخشی از توان توسعه‌ای خود را از دست داده ‌است اما قصد دولت و بخش خصوصی کشور حرکت با تمام توان و با قدرت و عزم ملی به سمت توسعه است.

بهره‌مندی از فناوری و پیشرفت‌های صنعتی اروپا برای ایران یک فرصت است

خوانساری ادامه داد: در این مسیر بهره‌مندی از فناوری و پیشرفت‌های صنعتی اروپا به طور حتم برای ما یک فرصت است. برهمین اساس هدف ایران روشن و صریح است. ما از سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان کمپانی‌های بزرگ و معتبر اروپایی و بخش خصوصی ایران استقبال می‌کنیم و این قول را می‌دهیم که با اتکاء به وحدت داخلی که در ایران ایجاد شده، زمینه‌های قانونی، سیاسی و عملیاتی چنین همکاری را فراهم آوریم.

وی، همچنین بر نیاز اقتصاد اروپا به اقتصاد ایران که در قلب منطقه پر از آشوب خاورمیانه، همچون جزیره‌ای با ثبات، مطمئن و امن ایستاده ‌است، تاکید کرد.

رئیس اتاق تهران، گفت: کمپانی‌های اروپایی می‌توانند در قالب همکارهای مشترک، نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران برای تولید و صادرات کالا به تمامی کشورهای منطقه اقدام کنند. اقتصاد اروپا باید بداند که ایران تنها بازاری 80 میلیون نفری نیست و امکان دسترسی به بازارهای منطقه‌ای از طریق مزیت‌های ایران به سادگی ممکن است.

وی افزود: اقتصاد ایران تمامی زیرساخت‌های لازم مانند جاده‌های امن و ایمن، مسیر خط‌آهن توسعه‌یافته و سراسری، فرودگاه‌های مجهز و آماده خدمات‌رسانی، بنادر متصل به دریاهای شمال و جنوب و همچنین زیرساخت‌های قانونی برای فعالیت اقتصادی را در اختیار دارد.

خوانساری تاکید کرد: مهمترین فرصت تاریخی این دوره زمانی را باید امکان همکاری مشترک و فعالانه با بخش‌خصوصی حرفه‌ای ایران بدانیم.

وی افزود: بخش خصوصی ایران با رعایت تمامی اصول کسب‌و‌کار در فضای بین‌المللی، آماده است از همکاری‌های مشترک استقبال کند. به طور حتم چنین فرصتی هم برای اروپا و هم برای ایران سودمند و مفید است و در نهایت بازی با نتیجه برد-برد را برای همگی ما رقم می‌زند.

رئیس اتاق تهران، با اشاره به حضور هیئت‌های پرتعداد اروپایی در ایران طی دو ماه گذشته گفت: اعتقاد داریم که امروز باید از فرصت توافق استفاده کرد و بدون از بین بردن زمان، زمینه‌های امضای قراردادهای مشترک و عملیاتی را فراهم آورد. اتاق تهران نیز در جهت بهره‌گیری از فرصت تاریخی پس از توافق، اقدامات قابل توجهی انجام داده است. تشکیل کمیته تخصصی موسوم به پساتحریم در اتاق تهران برای ایجاد مکانیزم‌های لازم جهت توسعه روابط اقتصادی یکی از همین گام‌های موثر بوده است.

خوانساری گفت: اتاق تهران برای توسعه همکاری با کشورهای اروپایی به دنبال یافتن چارچوبی مدون برای همکاری مشترک است و در صورتی که در شرکت‌های اروپایی آمادگی انتقال دانش فنی و فناوری خود به ایران را داشته باشند، اتاق تهران مسیر حضور و فعالیت آنها را تسهیل می‌کند.

وی هم‌چنین گفت: با برقراری ارتباط دوسویه بین اتاق تهران و رایزنان اقتصادی سفارتخانه‌های اروپایی زمینه انتقال اطلاعات و فهرست خدمات در اختیار طرفین قرار می‌گیرد.

خوانساری با بیان انتظارات بخش خصوصی ایران از سفارتخانه‌های اروپایی گفت: لازم است اعزام هیئت‌های تجاری از کانال سفارتخانه‌های متبوع حداقل از دو ماه قبل به اتاق تهران اطلاع داده شود تا بتوان از حضور هیات به صورت هدفمند حداکثر فایده را برای دو طرف ایجاد کرد. هم‌چنین در موضوع صدور روادید و تعیین وقت سفارتخانه‌های متبوع برای اعضای اتاق تهران تسهیلاتی فراهم شود.

401401

کد خبر: 502988

وب گردی

وب گردی