محاسبه خط فقر چندبعدی روی میز وزارت رفاه

بسیاری از کارشناسان معتقدند اعلام خط فقر و برخورداری از آمارهای دقیق در این باره می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های کلان رفاهی و اقتصادی کشور اثرگذر باشد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا موضوع اعلام خط فقر در کشور، از آن دست موضوعات پرچالش و با اهمیتی است که مسئولان اقتصادی و رفاهی معمولا از صحبت درباره آن و اعلام دقیق این خط به دلایل مختلف همچون فقر اطلاعاتی و دوری از تنش در جامعه از آن استقبال نمی‌کنند. هرچند بسیاری از کارشناسان معتقدند اعلام خط فقر و برخورداری از آمارهای دقیق در این باره می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های کلان رفاهی و اقتصادی کشور اثرگذر باشدو حتی در حال حاضر که دولت سیاست حذف تدریجی پردرآمدها را از فهرست یارانه‌بگیران در پیش گرفته است می‌تواند درک عمومی از علت این حذف تدریجی را بالاتر ببرد.

احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در واکنش به اظهارنظر برخی کارشناسان مبنی بر زندگی 40 درصد مردم زیرخط فقر گفت: خیر اینگونه نیست و رقم خط فقر آنقدر بالا نیست.

در حال محاسبه فقر چندبعدی هستیم

او ضمن اعلام این خبر که اکنون در حال محاسبه فقر چندبعدی هستیم افزود: یک "فقر قابلیتی" و یک "فقر درآمدی" داریم. در فقر درآمدی مبنا این است که چند درصد مردم درآمد لازم و قدرت خرید برای کالاهای اساسی را ندارند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اما در فقر قابلیتی افراد به دارایی‌هایی که می‌تواند به آنها قابلیت بدهد، دسترسی ندارند که از جمله آنها می‌توان به آموزش، زیرساخت‌هایی همچون انرژی گاز، آب، برق، مسکن و غیره اشاره کرد.

میدری با بیان اینکه در ایران فقر قابلیتی را براساس اطلاعات مرکز آمار ایران محاسبه و با فقر درآمدی مقایسه کردیم افزود: بر این اساس مشخص شد که فقر قابلیتی در ایران بسیار کمتر از فقردرآمدی است؛ یعنی دولت، جاده، برق، آب، گاز،‌ پایگاه بهداشتی و ... را فراهم و تامین کرده، اما مردم درآمد لازم را برای تامین کالاهای اساسی ندارند.

او افزود: اما رقم خط فقر درآمدی را اعلام نمی‌کنیم.

105105

کد خبر: 545130

وب گردی

وب گردی