مهدی تقوی  بسته خروج از رکود را نقد کرد

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: تخصیص منابع مالی به صنایع بزرگ از جمله خودرو و فولاد باعث بروز شوک مثبت اقتصادی و افزایش تقاضا می شود که در این میان بنگاه های کوچک و متوسط را هم مورد پوشش قرار می دهد.

سوگند السادات چاوشی_ گروه اقتصادی ایسکانیوز: مهدی تقوی،اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، درخصوص بسته جدید خروج از رکود اقتصادی،گفت: اقتصاد ایران در شرایط فعلی در رونق اقتصادی قرار دارد و برخی از دولتمردان به اشتباه تصور می کنند که اقتصاد در رونق نیست.

وی ادامه داد: هم اکنون اقتصاد از نرخ‌های رشد منفی خارج شده و به نرخ‌های رشد مثبت حرکت کرده است، بنابراین بسته تسریع در رونق اقتصادی باید گفته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، تصریح کرد:کاهش نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها از ۱۳ به ۱۰ درصد براساس پیشنهاد رئیس کل بانک مرکزی سیاست خردمندانه و کارشناسانه ای است.

تقوی، افزود: در بسته تسریع در رونق اقتصادی براساس پیشنهاد سیف، نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها ۳ درصد کاهش پیدا می کند و این امر باعث می شود که قدرت تسهیلات دهی بانک‌ها ۳ درصد افزایش یابد و افزایش میزان وام دهی بانک‌ها در تولید اثرگذار است و هزینه های تولید را تامین کرده و تولید کالاهای سرمایه را بالا می برد. در عین حال با وام دهی به مردم هم، میزان تقاضا برای کالاهایی همچون خودرو افزایش پیدا می کند.

چه کسانی در بورس سهام خریداری می کنند؟

این کارشناس اقتصادی،در پاسخ به این سوال که آیا بسته خروج از رکود تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه می گذارد؟گفت: بسته هایی برای حمایت از بخش‌هایی مانند خودرو و بازار سهام کارساز است، اما رشد اقتصادی پایدار در بازار سهام به زمان طولانی نیاز دارد.

وی، با بیان اینکه باید به این موضوع که چه کسانی در بورس سهام خریداری می کنند و از این بازار پول کسب می کنند، توجه شود، تصریح کرد: معمولا خریداران سهام بورس کسانی هستند که پول‌های هنگفت برای سرمایه گذاری های کلان و ساخت مسکن و غیره ندارند، یا اینکه اهل دلال بازی نیستند، بنابراین به سمت خرید سهام در بورس می روند تا به نوعی کمک خرج معیشت آنها باشد.

این کارشناس اقتصادی، ادامه داد: درحال حاضر قدرت خرید و پس انداز این افراد به دلیل چهارسال نرخ تورم 40 درصدی، به شدت کاهش یافته و در اصل طبقات متوسط و ضعیف جامعه از سیاست های غلط اقتصادی دولت گذشته متضررشده اند. هنوز طبقه متوسط قدرت لازم برای خرید سهام بازنیافته که این امر دلیل اصلی عدم افزایش نرخ رشد اقتصادی در بازار سرمایه است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: اما در بسته جدید اقتصادی دولت،کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی از ۱۳ به ۱۰ درصد باعث افزایش توان وام دهی بانک ها، افزایش نقدینگی واحدهای تولیدی، افزایش حجم تولید و به دنبال آن افزایش قیمت سهام می شود.

این کارشناس اقتصادی، تصریح کرد: همچنین اعطای تسهیلات خریدکالا و یا خودرو می تواند طرف تقاضا را تحریک و منابع مالی را به سمت بخش های تولیدی هدایت کند،که در این میان با تقویت تقاضا، واحدهای تولیدی نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و در پی آن بازار سرمایه هم از شرایط مثبت بنگاه ها نفع خواهد برد.

وی، ادامه داد: اگر شرکت های بورسی افزایش سودآوری داشته باشند، قیمت سهام نیز افزایش پیدا می کند و در نهایت گردش نقدینگی در بازار بورس به جریان خواهد افتاد.

تقوی، در خصوص نادیده گرفتند بنگاه های کوچک و متوسط در بسته تسریع در رونق اقتصادی،گفت: تخصیص منابع مالی به صنایع بزرگ از جمله فولاد باعث بروز شوک مثبت اقتصادی و افزایش تقاضا می شود که در این میان بنگاه های کوچک و متوسط را هم مورد پوشش قرار می دهد پس نگرانی در خصوص این بنگاه ها وجود ندارد.

تقوی، در پاسخ به این سوال که آیا دولت نباید اقدام به اجرای مشوق های مالیاتی برای خروج بنگاه های تولیدی از رکود کند؟ افزود: در بسته تسریع رونق اقتصادی کاهش نرخ سپرده قانونی بانک‌ها از ۱۳ به ۱۰ درصد باعث افزایش توان وام دهی بانک ها می شود که این امر نقدینگی موردنیاز واحدهای تولیدی را تامین خواهد کرد.

ورشکستگی بانک ها با نرخ سود 18 درصدی

این کارشناس اقتصادی، درخصوص ارائه تسهیلات بانکی برای خرید کالای بادوام با سود 16 درصد،گفت: در اقتصاد نرخ بهره واقعی حائز اهمیت است که این نرخ از نرخ سود بانکی منهای نرخ تورم بدست می آید.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی،گفت: وقتی نرخ سود تسهیلات بانکی 16 درصد منهای نرخ تورم 10 درصدشود نرخ بهره واقعی 6 درصد می شود. مقرر شده که از اول آذرماه نرخ سود سپرده بانک ها 18 درصد شود که این نرخ سود سپرده ها با توجه به نرخ سود تسهیلات باعث ورشکستگی بانک ها خواهد شد، بنابراین نرخ سود سپرده بانک ها باید متناسب نرخ تورم با درصد حاشیه ای تعیین شود.

401401

کد خبر: 546439

وب گردی

وب گردی