وزیرکار: هدف ما توسعه آمایش اشتغال و آموزش عالی است/ نرخ بیکاری تا پایان سال 96  تک رقمی  می شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: هدف دولت یازدهم توسعه آمایشی اشتغال و آموزش عالی است و باید تناسب آموزش های عالی و حتی آموزش و پرورش با نیازهای بازار کار و مزیت های اقتصادی کشور در سطح منطقه ای و جهانی به طور کامل ایجاد شود.

به گزارش ایسکانیوز، علی ربیعی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما ،تصریح کرد: متأسفانه بررسی ها نشان می دهد در برخی استان ها تناسب میان بازار کار و مزیت های اشتغال زایی با خدمات آموزش عالی در آن استان به 20 درصد و در بهترین حالت به 30 درصد می رسد و ادامه این روند به گسترش بیکاری منجر می شود.

وی،گفت: هدف ما این است که رسته های شغلی را در همه استان ها به طور کامل شناسایی و متناسب با آن برای توسعه خدمات آموزش عالی و مهارت های فنی و حرفه ای برنامه ریزی کنیم که به طور نمونه در 6 استان آغاز شده است.

ربیعی،افزود: باید از توسعه مشاغل خانگی به سمت توسعه مشاغل خرد و در ادامه مشاغل صنایع کوچک، میانی و در نهایت به بنگاه های بزرگ برسیم و باید وارد بازارهای جهانی شویم و با تحقق ایده تولید محلی برای بازار جهانی می توانیم سالانه 800 هزار یا بیشتر شغل ایجاد کنیم و با تولید خوب هم باید پدیده قاچاق کالا را حذف کنیم.

وی،گفت: به طور مثال در حوزه زعفران با حذف پدیده فروش فله ای توانستیم برای 100 هزار نفر شغل ایجاد کنیم و در صنعت کفش که شاید مزیتی دیده نمی شد در استان های خراسان رضوی و آذربایجان شرقی اقدامات خوبی شده است و با بهبود طراحی ها که از کارشناسان ایتالیایی هم کمک گرفته ایم دستاوردهای خوبی داریم و حتی می توانیم با برندهای برتر در بازارهای جهانی حضور پیدا کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: یکی از مشکلات وجود حلقه های مفقوده ای است که در زنجیره اقتصاد محلی، ملی و جهانی ایران دیده می شود که در صنعت سنگ این حلقه مفقوده به طراحی مربوط می شود و می توانیم با بهبود این وضعیت و تنوع تولید حضور خوبی در بازارهای جهانی داشته باشیم.

وی، تصریح کرد: باید این باور فرهنگی که تحصیلات دانشگاهی به معنای استخدام در نهادهای دولتی است و شغل هم فقط به معنی استخدام است، از بین برود و مردم به کارآفرینی روی آورند و بخش دولتی دیگر تاب ورود نیروهای جدید را ندارد.

ربیعی، گفت: روستاهای ما در حوزه گردشگری ظرفیت خوبی دارند و در استان سمنان چند روستای گردشگری به عنوان الگو انتخاب شده اند که رئیس جمهور در سفر استانی شاید از آنها بازدید کند.

وی، افزود: صنایع روستایی هم برای ما مهم است و به سمت تفاهم های دوجانبه، سه جانبه و چند جانبه با دستگاه های مختلف رفته ایم که حدود پنج هزار میلیارد تومان از منابع خرد این دستگاه ها برای حمایت از اشتغال زایی جمع آوری شده است و در بلندمدت هم باید به سمت نوآوری برویم.

حمایت از صنعت خودروسازی به معنای حمایت از بنگاه های کوچک است

ربیعی، درباره اینکه چرا دولت از صنعت خودروسازی به عنوان بنگاه بزرگ حمایت کرد در حالی که می شد از این تسهیلات در بخش های صنایع خرد و کوچک دستاوردهای زیادی ایجاد کرد، گفت: صنعت خودروسازی پیوند پیشین و پسین زیادی در اقتصاد ملی دارد و با تحریک طرف های تقاضای صنعت خودروسازی در واقع از صنایع قطعه سازی و بنگاه های کوچک حمایت شده است.

وی،افزود: بانک مرکزی مکلف شده است بسته تأمین مالی برای رسته های شغلی منتخب و بنگاه های کوچک را به شورای عالی اشتغال ارائه کند که سهم آنها از دریافت تسهیلات اندک است و به روش های ویژه ای برای تأمین مالی نیاز است و از صندوق ضمانت تعاون هم خواسته ایم که تسهیلات خود را به سمت بنگاه های خرد و کوچک هدایت کند.

وزیر تعاون، گفت: هدف ما رسیدن به نرخ بیکاری تک رقمی تا پایان سال 96 است و علاوه بر سیاست های کوتاه مدت و میان مدت تلاش می کنیم دولت یازدهم با رویکردهای علمی و متناسب با مزیت های اقتصادی کشور بنیان های مستحکمی را برای بازار کار ایجاد کند و حتماً آموزش فنی و حرفه ای را در محیط های آموزش و پرورش و دانشگاهی توسعه خواهیم داد و 550 کارگاه آموزش مهارت فنی هم در کنار دانشگاه ها ایجاد شده است.

ربیعی، افزود: ما هرگز ادعا نمی کنیم که کارهای ما کاستی نداشته است اما دولت بیشترین تلاش را می کند که دستاوردهای خوبی در حوزه بازار کار داشته باشد و با احترام به تلاش دولت های گذشته، همه تجارب را بررسی کرده ایم و باید تسهیلات را به طور دقیق در محل ها و رسته های شغلی منتخب و مطالعه شده تخصیص دهیم و همچنین این تسهیلات باید در محل مورد نظر هزینه شود و انحراف هزینه نداشته باشد.

وی، گفت: باید آمایش توسعه اشتغال با آمایش توسعه دانشگاه ها همگرا باشد.

ربیعی، افزود: امروزه یک کارگر ماهر درآمد بیشتری دارد و یک جوشکار ماهر تا ماهی سه میلیون تومان هم درآمد کسب می کند و باید هم سواد بالایی داشته باشیم و هم مهارت بالایی کسب کنیم و صرف مدرک گرفتن نباید به معنی یافتن شغل باشد بلکه باید مهارت های کارآفرینی را هم یاد بگیریم.

وی، گفت: طرح ارتقای شایستگی های حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان آغاز شده است و در آینده توسعه خواهد یافت.

401401

کد خبر: 562098

وب گردی

وب گردی