توضیحات قشقاوی درباره وضعیت مفقودان فاجعه منا

معاون کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه گفت: تا کنون وضعیت 10 نفر از مفقودان مشخص نشده است و بقیه جنازه ها تقریبا شناسایی شده اند که باید به کشور بازگردانده شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، حسن قشقاوی افزود: البته در برخی از موارد لازم است خانواده های آن ها برای تطبیق و شناسایی بهتر به عربستان بروند.
وی ادامه داد: برخی از خانواده ها نیز بنا بر وصیت و یا نظر خودشان تمایل به دفن اجساد فوت شدگان خود در عربستان را داشتند که بهتر است تعداد اجساد دفن شده در عربستان از سوی سازمان حج و زیارت اعلام شود.
معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت امورخارجه همچنین درباره علت اصلی مرگ آقای رکن آبادی گفت: همانطور که مراجع ذی صلاح گفته اند اجازه دهید آنها در این مورد اظهار نظر کنند.
قشقاوی در ادامه درباره انتخاب وکلای داخلی و بین المللی برای پیگیری حقوقی فاجعه منا گفت:به نمایندگی هایمان گفته ایم تحقیق و جستجو کرده و استفسار کنند؛ به دلیل اینکه باید وکلایی در این زمینه انتخاب شوند که هم به قوانین بین المللی آشنایی داشته باشند و هم به فقه حنبلی.
وی افزود: مبنای اصلی محاکم داخلی عربستان فقه حنبلی است به همین دلیل وکلا باید به هر دو بعد تسلط داشته باشند چون اساس قضاوت در دادگاه های عربستان فتاوای فقهای حنبلی است و این مستلزم این است نمایندگی های ما مخصوصا در کشورهای عربی و اسلامی و در راس آن نمایندگی ما در ریاض و جده با مشاوران حقوقی در این زمینه مشورت کنند.
قشقاوی اظهار داشت:باید مباحث حقوقی،سیاسی،رسانه ای و مانند آن در مورد پیگیری فاجعه منا را از هم تفکیک کرد و البته بحث ما در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیشتر حول پیگیری های حقوقی بود.
معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت:در این جلسه حاصل 10 جلسه کارشناسی که با مسئولیت بنده در وزارت خارجه و نهادهای دیگر متشکل از همه حقوقدانان و حتی افرادی از وکلا و همینطور استعلامی که از برخی نمایندگی های ایران در خارج از کشور بود،به کمیسیون با جمع بندی نهایی ارایه شد.

201/201

کد خبر: 566424

وب گردی

وب گردی