دمیرتاش: نگران لغو مصونیت خود نیستیم

در میان افزایش درخواست‌ها برای لغو مصونیت قضایی اعضای حزب دموکراتیک خلق(حامی کردها) در پارلمان ترکیه، رهبر این حزب اعلام کرد، حزبش برای لغو مصونیت تمامی اعضای پارلمان آماده است.

به گزارش ایسکانیوز به نوشته روزنامه حریت، صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب حامی کردهای دموکراتیک خلق، طی کنفرانسی خبری در این باره گفت: پیشنهاد ما برای اصلاح قانون اساسی به قوت خود باقی است. می‌توانید مصونیت همه ما را در یک روز لغو کنید وما به آن رای مثبت می‌دهیم. مصونیت نمایندگان نباید جدای از مصونیت در پارلمان باشد.

دمیرتاش با اشاره به اظهارات رهبری حرکت ملی‌گرا درباره تمایلش برای لغو مصونیت اعضای دموکراتیک خلق ادامه داد: گفته می‌شود که حزب حرکت ملی‌گرا هم از این طرح حمایت می‌کند.

کنگره جامعه دموکراتیک، یکی از سازمان‌های سیاسی کرد در جلسه ماه اخیر خود با انتشار بیانیه‌ای خواهان خودمختاری در مناطق جنوب شرقی ترکیه شد؛ درخواستی که تنش‌های سیاسی را همزمان با موج جدید درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی دولت و اعضای حزب کارگران کردستان (پ ک ک) تشدید کرد.

دمیرتاش یکی از افرادی بود که در این کنگره دو روزه گروه‌های سیاسی حضور داشت و طی آن اظهار کرده بود: در قرن آینده یک کردستان وجود خواست داشت و دولتی مستقل آن را اداره خواهد کرد. این اظهارات دمیرتاش باعث گشایش یک پرونده قضایی برای او شد.

رهبر حزب دموکراتیک خلق در ادامه کنفرانس خبری خود درباره مصونیت قضایی و حواشی آن اظهار کرد: ما نگران لغو مصونیت نیستیم و فقط از بی‌عدالتی و نابرابری شکایت داریم. رئیس جمهور حقی درباره این موضوع ندارد بنابراین خط دادن او به قوه قضائیه جرم است.

در همین حال احمد داوود اوغلو که برای شرکت در یک نشست حزبی به پارلمان آمده بود از اظهرنظر در این باره خودداری کرد و از اعضای دموکراتیک خلق خواست تا به جای فعالیت به عنوان سخنگوی یک سازمان تروریستی در چارچوب مشروع قانون فعالیت کند.

301301

کد خبر: 570374

وب گردی

وب گردی