نگرانی مصر از مذاکرات اسرائیل و ترکیه درباره غزه

سانه‌های رژیم صهیونیستی فاش کردند که مصر از این رژیم خواسته ترکیه را از نوار غزه دور نگه دارد و توضیحاتی درباره روند مذاکرات خود با آنکارا بدهد.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه عبری زبان هاآرتص به نقل از یک مسئول عالی‌رتبه اسرائیلی فاش کرد که مخالفت مصر با مداخله ترکیه در نوار غزه یکی از عواملی است که رسیدن به توافق نهایی آشتی میان آنکارا و تل‌آویو را ناکام گذاشته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از دادن امتیاز به ترکیه درباره نوار غزه می‌ترسد و نگران این است که دادن این امتیاز به روابط استراتژیک تل‌آویو با مصر لطمه بزند.

به نوشته این روزنامه، مصر از اسرائیل خواسته ترکیه را از نوار غزه دور نگهدارد و توضیحاتی درباره روند مذاکرات خود با آنکارا بدهد و نیز مشخص کند که آیا به طرف ترکیه‌ای تعهد کاهش محاصره نوار غزه و دادن نقش موثری به ترکیه در غزه را داده است یا خیر.

مسئولان ارشد اسرائیلی تلاش دارند بین ترکیه و مصر برای کاهش تنش‌ها و کم کردن از میزان مخالفت قاهره با مداخله آنکارا در نوار غزه میانجیگری کنند اما تاکنون در این کار شکست خورده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل نیز گفت: مسئله ترکیه محور تماس‌ها با مصر است و قاهره خواهان توضیحات درباره روند مذاکرات با ترکیه شده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هفته گذشته گفت که لغو محاصره غزه همچنان اختلاف اصلی در مذاکرات با اسرائیل است و ما می‌خواهیم تا یک کشتی را برای فراهم کردن برق نوار غزه به فلسطین بفرستیم.

روزنامه حریت ترکیه اخیرا اعلام کرد که آنکارا از اسرائیل خواسته تا اجازه بدهد برای نوار غزه کمک بفرستد. این روزنامه به نقل از یک مسئول ترکیه‌ای عالی‌رتبه‌ نوشت: در صورتی که اسرائیل دست به چنین اقدامی بزند این یعنی تل آویو شروط آنکارا را پذیرفته و محاصره غزه را لغو کرده است.

ترکیه که از هواداران اصلی اخوان امسلمین محسوب می‌شود قصد دارد با امتیاز گرفتن از اسرائیل در نوار غزه، از حماس به عنوان یک گروه اخوانی حمایت کرده و علاوه بر آن جایگاه خود را در فلسطین و میان مسلمانان ارتقا دهد اما مصر که رابطه خوبی با حماس و اخوان ندارد از این امر واهمه دارد.

301302

کد خبر: 570855

وب گردی

وب گردی