۵۰۰بانوی کارتن‌خواب جمع آوری شدند/آخرین وضعیت دو مرکز بهاران

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران گفت: ما پیش بینی جمع آوری ۲ هزار بانوی کارتن خواب را کرده بودیم که تاکنون ۵۰۰ بانوی معتاد جمع آوری و اسکان داده شدند.

حجت الاسلام میثم امرودی گفت: از این تعداد ۱۰۰ نفر معتاد نبودند و به مددسرای بانوان منتقل شدند و ۳۹۸ بانوی معتاد هم برای ترک به کمپ منتقل شدند.

او گفت: در دوره جدید که جمع‌آوری معتادان در سراسر تهران است ۱۰۰ نفر را برای مجموعه شفق پیش‌بینی کردیم.

جمع آوری و اسکان ۴ هزار معتاد مرد

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران گفت: در حوزه آقایان هم ۴ هزار نفر را جمع آوری کردیم که در کمپ هستند. ضمن اینکه ما ۹۵ معتاد افغان را شناسایی و اخراج کرده‌ایم.

امرودی گفت: این معتادان قرار است بین ۲۱ روز تا ۳ ماه برای ترک در کمپ‌ها بمانند. بعد از ترک، مددکارها شرایط آن‌ها را بررسی می‌کنند که اگر از نظر ذهنی آماده باشند به مرکز توانمندسازی منتقل شوند.

او با بیان این مطلب که بیشتر معتادان کارتن خواب شهرستانی هستند، گفت: ۶۰ درصد این معتادان شهرستانی‌اند که به شهرستان‌های خود و نزد خانواده‌شان منتقل می‌شوند و برخی از تهرانی‌ها هم خانواده دارند.

معاون شهردار تهران تاکید کرد: شهرستانی‌ها بعد از اطمینان قطعی از ترک و تایید مشاوران به شهرستان خود بر می گردند.

بعد از جمع آوری معتادان ظرفیت مددسراها به نصف کاهش یافت

امرودی در ادامه با تاکید بر این موضوع که در انضباط شهری، شهرداری وظیفه جمع‌آوری معتادان را ندارد، گفت: کار مبارزه با اعتیاد با ما نیست. ما ۱۸ مددسرا داریم که کارتن‌خواب‌ها که عمدتا معتاد هستند در آن جا ساکن می‌شوند.

او گفت: این روزها مددسراها با نصف ظرفیت پر می‎‌شوند، چون خیلی از این معتادان از سطح شهر جمع آوری شده و داخل کمپ هستند.

ادامه فعالیت مرکز بهاران خاوران مبتنی بر نظر کمیته سه نفره

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران در توضیح آخرین وضعیت مجموعه بهاران در مناطق۱۷ و ۴ گفت: اینکه ما با شهرداری وارد موضوع شویم درخواست مجمع نمایندگان استان تهران بود. همان طور که اشاره کردم، جمع آوری معتادان و اسکان آن ها وظیفه شهرداری نیست، از ما دعوت کردند که ورود پیدا کنیم.

امرودی با اشاره به شکایت مردم دو منطقه گفت: فقط برای دو مورد از مراکز بهاران اعتراض‌هایی داشتیم که توضیح دادیم اینجا قرار نیست معتاد بیاید، بلکه بعد از ترک عده‌ای به خانه و زندگی خود بر می‌گردند، اینجا مرکز کارآفرینی و مهارت آموزی است.

او گفت: شاید حدود ۳۰۰ نفر برای مهارت آموزی به این مجموعه بیایند. ما جلساتی را با مردم و شورایاری داشتیم.

معاون شهردار تهران با اشاره به برگزای جلساتی با مجمع نمایندگان استان تهران نیز گفت: کمیته‌ای با حضور خانم زهره طبیب‌زاده، حسین طلا و دکتر حافظی تشکیل و قرار شد این کمیته بررسی و تعیین کنند که اگر نیاز به مجموعه بهاران نیست، ما هم می‌پذیریم به شرطی که این وظیفه که مسئولیت آن با بهزیستی است تعیین تکلیف شود.

بهزیستی باید ورود کند/ شهرداری ساختمان دیگری ندارد

امرودی افزود: در حال حاضر بانوان محل ترک اعتیادشان کمپ شفق است، وقتی ترک کردند کار و زندگی ندارند، آیا باید برگردند محله شهیدهرندی؟

او با اشاره به نتیجه بررسی‌ها گفت: قرار شد این تیم کارکردهای بهاران را بررسی کنند که نتیجه آن یکی از این دو گزینه است؛ یا می‌گویند اینجا مرکز توانمندسازی بماند یا اگر قرار است مرکز دیگری مشخص شود بهزیستی باید فضای آن را بدهد، چون شهرداری جای دیگری ندارد.

معاون اجتماعی شهرداری تهران بار دیگر تاکید کرد: در واقع این کمیته متشکل از ۲ نفر از نمایندگان و رئیس کمیته سلامت برای اعتراضات مردمی در مناطق ۱۷ و ۴ تشکیل شده و قرار است بررسی کنند که این مرکز که کمپ نیست بلکه مرکز کارآفرینی است و خدمات آن به اهالی نیز می رسد، بماند یا سازمان بهزیستی معوض آن را بدهد.

پیام‌های شبانه سردارساجدی‌نیا و معاون اجتماعی شهرداری

امرودی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت بوستان شهید هرندی گفت: چند شب پیش به سردار ساجدی‌نیا پیام دارم که هنوز در هرندی معتاد تردد می‌کند، اما شما رفته‌اید و معتادان اتوبان‌ها را جمع آوری می‌کنید.

او گفت: سردار ساجدی‌نیا پاسخ داد: همین امشب تعداد ۲۴۰ معتاد متجاهر از محله‌ جمع آوری شده است.

معاون شهردار تهران گفت: با این حال باید بگویم متاسفانه ما با یک سیکل روبه‌رو هستیم. تا منشا اعتیاد یعنی بیکاری و نبود اشتغال پایدار و آسیب‌های اجتماعی مانند قاچاق و قاچاقچی حل نشود، باز هم شاهد حضور معتادان در سطح شهر خواهیم بود.

امرودی گفت: ما در انضباط شهری تنها کاری که می‌کنیم این است که در سطح شهر امنیت روانی ایجاد کنیم.

20102

کد خبر: 585402

وب گردی

وب گردی