راه‌حل دیوی کروکت برای پوتین

پوتین ، مانند بسیاری از رهبران روسیه و اتحاد جماهیر شوروی قبل از او، برای این آمده که آشوب و بی ثباتی هر کجا که نفوذ آمریکا احساس می‌شود ایجاد کند. موفقیت او، تا کنون، به دلیل دو عامل: سست بودن اوباما و همکاری او با ایران است.

به گزارش ایسکانیوز، "جد بابین" در گزارشی در واشینگتن تایمز به موضوع آسیپ‌پذیری پوتین، تحریم و تحت فشار گذاشتن روسیه و تقابل آمریکا و روسیه پرداخته است.

روسیه ولادیمیر پوتین آسیب‌پذیری‌های زیادی دارد. چرا ما از آنها بهره‌برداری نکنیم؟

رقابت بین قدرت‌های بزرگ در عرصه بین‌المللی به وقوع می‌پیوندد و نه تنها با جنگ بلکه با صدها وسایل دیگر انجام شده است. یک فرآیند پیوسته از تعریف آسیب‌پذیری دیگران وجود دارد و بهره‌برداری از آنها با هر وسیله‌ آشکاری به معنای سودمندی بیشتر است. ولادیمیر پوتین - یک دانش آموز از پتر کبیر و اجدادش که از فعالین اتحاد جماهیر شوروی بودند- این را درک می‌کند در حالی که اوباما این را درک نمی‌کند.

جایی که پوتین نیروهای لباس شخصی را برای تسخیر کریمه و ( به تدریج ) اوکراین فرستاد. ما قانون رقابتی را برای مسلح کردن موشک‌های ضد تانک اوکراینی برای مقابله برای روسیه همان‌گونه که اوکراین خواسته بود انجام دادیم. جایی که پوتین نیروهای هوایی خود را برای دفاع از دولت اسد در سوریه فرستاده و ما هیج مخالفتی با او نکردیم. بلاروس ممکن است هدف بعدی روسیه باشد.

پوتین ، مانند بسیاری از رهبران روسیه و اتحاد جماهیر شوروی قبل از او، برای این آمده که آشوب و بی ثباتی هر کجا که نفوذ آمریکا احساس میشود ایجاد کند. موفقیت او، تا کنون، به دلیل دو عامل: سست بودن اوباما و همکاری او با ایران است.

آسیب‌پذیری پوتین بسیاری از موارد را در بر می‌گیرد ولی یکی از مهم‌ترین آنها اقتصاد روسیه است.

سوریه یک مورد مهم آن است. هفته گذشته ژنرال دانفورد جو دانفورد ، رئیس ستاد مشترک ارتش ، گفت: نیروی هوایی روسیه باعث ثبات دولت اسد شده است. این بدان معنا است که جنگ داخلی سوریه به اتمام رسیده است. هر چند احتمال جنگ مجدد در آینده وجود دارد ولی بشار اسد با وجود تلاش‌های فشرده عربستان سعودی برای سرنگونی دولت او، هم‌چنان در قدرت خود باقی مانده است.

اوباما در سال 2012 اعلام کرد که دولت اسد به خط قرمزهای استفاده از سلاح‌های شیمیایی توجه نمی‌کند تا آنجا که از این سلاح‌ها علیه مردم کشور خودش نیز استفاده می‌کند. آقای اوباما هیچ‌کاری نکرد. سال گذشته زمانی که نیروهای هوایی روسیه برای دفاع از دولت اسد در سوریه مستقر شد دولت اوباما هیچ‌کاری نکرد. او دقیقا کاری را کرد که زمانی نیروهای نظامی و ارتش ایران برای تقویت نیروهای روسی وارد سوریه شدند.

پوتین نمی‌تواند تمامی این هزینه‌ها را متحمل شود. ژانویه سال گذشته، وزیر دارایی روسیه، آنتون سیلیانوف، گفت: برای روسیه مهم است که برای تعادل در بودجه‌اش قیمت نفت همان هر بشکه 70 دلار باقی بماند. اخیرا عرضه بیش از تقاضا نفت باعث شده است که قیمت نفت به هر بشکه 30 دلار تنزل پیدا کند این قیمت حتی در حال پایین آمدن به دلیل برداشتن تحریم حمل و نقل نفت از ایران است.

نتیجه این شد که هفته گذشته ارزش روبل در مقابل دلار پایین آمد و هر 80 روبل یک دلار حساب می‌شود. اروپا نیز تحریم‌های ضعیفی را علیه روسیه اعمال کرد آن هم به دلیل تسخیر شبه‌جزیره کریمه و تجاوز به اوکراین بود. روسیه از این می‌ترسد که جریان گاز طبیعی‌اش به سمت کشورهای غربی قطع شود. این ترس غیرمنطقی است چون روسیه نیاز به فروش گازش برای غلبه بر ترسش از تحریم‌ها دارد که تحریم روسیه برای آمریکا بسیار سودمند است.

از جمله کارهایی که ما می‌توانیم بکنیم ابتدا فروش کالاهایی است که ممکن است ارزش پول روسیه را حفظ کند. هرچند ممکن است روسیه به آزادسازی دلار پاسخ تندی دهد. ما در زمان مناسب ضربه آسیب‌پذیری به روبل روسیه وارد می‌کنیم که ارزش پول روسیه را به طرز قابل توجهی پایین می‌آورد. اگر این به درستی انجام شود- البته به همراه سخنرانی کوتاهی توسط اوباما که پوتین را به خاطر اقداماتش سرزنش می‌کند- می‌تواند باعث کاهش محبوبیت پوتین در سطح جهان شود.

کار دیگری که می‌توانیم انجام دهیم (البته با وجود اوباما در کاخ سفید نمی‌شود.) این است که به فروش گاز تولید شده توسط آمریکا به ملل عضو ناتو سرعت ببخشیم که همین امز سبب کاهش وابستگی به گاز روسیه می‌شود. این یک معامله کاملا تجاری طراحی‌شده خواهد بود که منجر به کاهش قیمت گاز روسیه می‌انجامد. برخی برآوردها می‌گویند که این امر میتواند 20 میلیارد دلار اروپا در سال را ذخیره کند و باعث فشار متعادلی بر اقتصاد روسیه شده است.

این دستگاه اقتصادی نمی‌تواند بازی ماهرانه پوتین در سراسر جهان را متوقف کند، اما پوتین بیشتر سعی می‌کند که محبوبیت خود بین مردم کشورش و تمایلاتش را حفظ کند.

خود پوتین یک هدف سخت تر است. ظاهر شدن او در نقش یک مرد قدرتمند- بدون پیراهن اسب‌سواری می‌کند، تصاویری از خودش نمایش می‌دهد که مانند دیگر مردم در حال کار کردن است- یک عنصر اصلی اقتدار استبدادی است. هیچ رهبری مانند او در میان قدرت‌های بزرگ وجود ندارد.

ما رئیس‌جمهوری نمی‌خواهیم که از طریق مچ انداختن روسیه را شکست دهد، ما رئیس جمهوری می‌خواهیم که با پوزخند زدن روسیه را شکست دهد.

ترجمه: الهیار الهی

301302

کد خبر: 585616

وب گردی

وب گردی