پریچهره: نگران تامین اسپانسر برای مسابقات شطرنج گرندپری هستیم

سرپرست فدراسیون شطرنج گفت: برگزاری مسابقات گرندپری بانوان جهان نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه دارد و نگران تامین آن هستم.

به گزارش ایسکانیوز، نشست خبری مسابقات شطرنج گرندپری بانوان جهان صبح امروز (یکشنبه) در ساختمان فدراسیون شطرنج برگزار شد.

نصرالله پریچهره سرپرست فدراسیون با اشاره به حضور چهار ماهه‌اش در این پست و برگزاری کلاس‌های مختلط و کسب موفقیت‌های گوناگون اظهار داشت: پیش از حضورم در فدارسیون نگاهم بر این بود که رسانه‌ها کمتر به شطرنج می‌پردازند اما حالا می‌بینم که اطلاع‌رسانی خوبی در این رشته وجود دارد ما توانستیم ما مشورت با وزارت ورزش و از بین گزینه‌های مختلف خانم عزیزی را به عنوان سرپرست نایب رئیسی بانوان انتخاب کنیم و سعی بر آن بوده که از افراد باتجربه و تحصیل‌کرده استفاده کنیم.

وی افزود: مسابقات گرندپری یک رویداد بسیار بزرگ است که فرصتی برای تکرار دوباره آن در ایران نیست و باید شرایطی فراهم شود که این مسابقات در شأن ایران برگزار شود. از 10 ماه قبل استارت این میزبانی زده شد و با تفاهم‌نامه‌ای که میان سرپرست وقت فدراسیون و نصرالله سجادی امضا شد تلاش شد تا این میزبانی به نحو مطلوب صورت بگیرد.

سرپرست فدراسیون شطرنج ادامه داد: شاید این سوال پیش بیاید چرا تلاش برای میزبانی مطلوب این مسابقات دیر شروع شده است باید به این نکته اذعان کنم که زمانی که من وارد فدراسیون شدم مسابقات آسیایی قرقیزستان شروع شد و این در حالی بود که قرار نبود از ایران کسی به این مسابقات اعزام شود اما تلاش کردیم تا این کار صورت بگیرد و پس از نزدیک به یک دهه تیمی از جوانان را اعزام کردیم بعد از آن مسابقات جهانی یونان پیش روی ما قرار داشت و در واقع آنقدر سرمان شلوغ بود که نمی‌شد به گرندپری فکر کرد ما بعد از مسابقات جهانی یونان استارت کار را زدیم و جلساتی با سجادی، شهریان و مولاوردی داشتیم.

پریچهره درباره مکان میزبانی این مسابقات، عنوان کرد: چندین جا برای میزبانی در نظر گرفته شد اما در نهایت با در نظر گرفتن تمامی جهات تصمیم گرفتیم که اسکان ورزشکاران در هتل لاله و برگزاری مسابقات در ساختمان فدراسیون باشد. طراحی سالن مسابقات انجام شده و قرار است ظرف یک هفته این کار به پایان برسد تا بدین ترتیب یک سالن شیک برای آینده شطرنج آماده شود.

وی درباره زمان برگزاری مسابقات گرندپری گفت: 22 بهمن افتتاح مسابقات است که البته ساعت آن هنوز مشخص نشده است. با توجه به شرایطی که ایران در روز 22 بهمن دارد ما تلاش کردیم تا بتوانیم اختتامیه خوبی داشته باشیم و در همین راستا با شورای شهر رایزنی کردیم، ضمن اینکه قرار است ورزشکاران در دو روزی که مسابقات ندارند از اماکن دیدنی پایتخت دیدن کنند.

سرپرست فدراسیون شطرنج درباره میزبانی تهران گفت: جزیره کیش و شهر ارومیه نیز جزو گزینه‌ها بودند اما بر اساس دلایلی همچون ورود و خروج راحت ورزشکاران، حضور مسئولان در مسابقات و همچنین عدم آمادگی استان‌های مختلف در نظر گرفتیم که تهران را به عنوان میزبان انتخاب کنیم و این بهترین تصمیم بود.

پریچهره درباره موضوع استخدام مربی برای خادم‌الشریعه خاطر نشان کرد: با حضور خانواده این شطرنج‌باز و همفکری این فدراسیون یک مربی روس برایش در نظر گرفتیم و خادم‌الشریعه 10 روز با این مربی تمرین کرد اما باید خودش تشخیص می‌داد که آیا این 10 روز برایش کافی بوده است یا نه؟ با توجه به اینکه خادم‌الشریعه چیزی به ما اعلام نکرد ما نیز کار دیگری انجام ندادیم.

وی درباره هزینه‌های برگزاری این مسابقات و کمک وزارت ورزش گفت: طبق صحبت‌هایی که شده بود قرار بود فدراسیون با کمک اسپانسر این مسابقات را برگزار کند، البته در ادامه شهریان، سجادی و کیومرث هاشمی قول مساعد دادند که بابت این مسابقات کمک کنند به هر حال هزینه‌ای که در نظر گرفته شده کم است و ما محتاج مساعدت اسپانسرها هستیم. بیش از 550 میلیون جایزه نقدی در نظر گرفته شده که به این مبلغ باید هزینه 400 میلیون تومانی بابت ایاب و ذهاب و سایر هزینه‌ها را نیز اضافه کرد.

سرپرست فدراسیون شطرنج ادامه داد: این وزنه (برگزاری مسابقات گرندپری)‌ به شکلی نیست که من به تنهایی بتوانم آن را بلند کنم و باید همه کسانی که دستی در ورزش دارند کمک کنند. بابت اسپانسر نگرانی داریم اما یک‌سری مشکلات هست که در جلسات خصوصی با مسئولان باید مطرح شود.

پریچهره در خصوص محل برگزاری مسابقات که شرایط خوبی نسبت به میزبان دوره قبلی در موناکو دارد، گفت: با توجه به جلسه‌ای که با کامبوزیا نایب رئیس فدراسیون جهانی داشتیم او گفت که نگران ذینفع و سایر اینگونه مسائل نباشیم چرا که کسانی که در این مسابقات حاضر می‌شوند فقط به دنبال شطرنج هستند. امیدواریم اگر میزبانی ما بهتر از دوره قبل نباشد، بدتر از آن نیز نباشد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: افراد حاضر در فدراسیون کم‌تجربه نیستند و پیش از این سابقه سال‌های خوبی را دارند. از باب هزینه شاید میزبانی این تورنمنت به شطرنج آسیب بزند اما به طور کلی اتفاق خوبی است که باید از آن بهره ببریم. در خصوص شرایط سرپرستی فدراسیون نیز باید بگویم که در دوره قبلی تلاش شد انتخابات برگزار شود اما نامزدی امیرحسینی باعث تعویق این مسئله شد. خودم هم با سرپرستی طولانی موافق نیستم و حتی سجادی نیز به دنبال سرپرستی کوتاه و انتخاب هر چه زودتر روسای فدراسیون‌ها است.

در ادامه این نشست پهلوان‌زاده دبیر ستاد برگزاری مسابقات شطرنج گرندپری درباره پوشش رسانه‌ای این رقابت‌ها گفت: با شبکه 3 و شبکه ورزش صحبت کردیم که پخش زنده و گزارش‌های مختلفی وجود داشته باشد. همچنین مسابقات نیز به صورت اینترنتی پخش خواهد شد.

604/601

کد خبر: 586732

وب گردی

وب گردی