دانشگاه آزاد اسلامی می تواند الگوی دیگر دانشگاه ها در زمینه نانو  باشد

عضو هیات علمی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی درباره فعالیت ها دانشگاه آزاد اسلامی و کسب رتبه اول تولیدات حوزه نانو در کشور گفت: این موضوع خیلی ارزشمند است که این مجموعه علمی توانسته خود را به این سطح برساند و رتبه اول تولیدات نانو را به دست آورد. با توجه تمرکزی که دانشگاه آزاد اسلامی در این بخش انجام داده است، انتظار این اتفاق هم قابل پیش بینی بود. این تمرکز دانشگاه آزاد اسلامی بر روی موضوع نانو، می تواند الگوی دیگر دانشگاه های کشور هم باشد.

مهدی فقیهی، مدیرکل دفتر مطالعات ارتباطات و فناوریهای نوین و عضو هیات علمی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی به ایسکانیوز گفت: بر اساس نقشه جامع علمی کشور باید 2 درصد از بازار نانو فناوری جهان را در اختیار کشور ما قرار گیرد. بر همین اساس در سال های گذشته اقدامات خوبی در ستاد فناوری نانو و دیگر دستگاه ها صورت گرفته است و فعالیت های خوبی داشته اند که خروجی این اقدامات در نمایشگاه های سالیانه ای که با عنوان نانو برگزار می شود، شاهد هستیم.

او در ادامه گفت: بودجه ای که برای حوزه نانو در لایحه بودجه امسال پیش بینی شده است، حدود 70 میلیارد تومان است. این بودجه باید خیلی بیشتر از این مقدار باشد و احتیاج به تقویت دارد. اهمیت این موضوع برای هدفی که در نهایت برای کشور در زمینه نانو در نظر گرفته ایم است.

مدیرکل دفتر مطالعات ارتباطات و فناوریهای نوین و عضو هیات علمی مرکز پژوهشهای مجلس افزود: عمده فعالیت های حمایتی در حوزه نانو در 3 بخش تقسیم می شود. ابتدا آموزش محققان. حمایت از تجاری سازی و در نهایت برنامه های مرتبط با توسعه زیرساخت های نانو است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با این مدل برنامه ریزی بدون شک بودجه ای که برای حوزه نانو در سال 95 دیده شده است، نیاز به تقویت دارد.

فقیهی ادامه داد: در کنار این بودجه، دانشگاه ها می توانند با فعالیت هایی که در این زمینه انجام می دهند، نقش قابل توجهی می توانند در این حوزه ایفا کنند و خیلی در این زمینه موثر و مفید باشند.

او در ادامه گفت: موضوع تجاری سازی در نانو نسبت به سایر بخش ها موفق تر بوده است، اما با این حال این موضوع نیازمند توجه و تمرکز بیشتری دارد. به نوعی موضوع ثبت اختراع یکی از چالش های اصلی این حوزه در کشور بشمار می آید. طرح مالکیت و ثبت طرح ها در مجلس در دست بررسی است و مجلس هم به آن رسیدگی می کند. این موضوع می تواند به طرح های ارائه شده کمک کند تا محققان حاصل کار خود را به سمت ثبت و پتنت شدن پیش ببرند. دولت هم در این راه باید حمایت های لازم را انجام دهد.

او در ادامه درباره فعالیت ها دانشگاه آزاد اسلامی و کسب رتبه اول تولیدات حوزه نانو در کشور گفت: این موضوع خیلی ارزشمند است که این مجموعه علمی توانسته خود را به این سطح برساند و رتبه اول تولیدات نانو را به دست آورد. با توجه تمرکزی که دانشگاه آزاد اسلامی در این بخش انجام داده است، انتظار این اتفاق هم قابل پیش بینی بود. این تمرکز دانشگاه آزاد اسلامی بر روی موضوع نانو، می تواند الگوی دیگر دانشگاه های کشور هم باشد. اما موضوعی که باید مسئولان دانشگاه آزاد به آن توجه کند، موضوع تجاری سازی است. با این کار دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند نقش اساسی را در تحقق بدست آوردن 2 درصد از بازار جهانی ایفا کند. نقش دانشگاه ها به دلیل تولید علم در این راه بی بدلیل و انکار ناپذیر است. این رتبه دانشگاه آزاد اسلامی بسیار حائز اهمیت است و دیگر دانشگاه ها هم نیز می توانند دانشگاه آزاد اسلامی را در این زمینه الگوی خود قرار دهند.

فقیهی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی می تواند بخش قابل توجهی از دودرصدی که در برنامه کشور برای بدست آوردن بازار جهانی پیش بینی شده است، پوشش دهد. در این راه مسئولان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان حمایت های خوبی از محققان و فارغ التحصیلان این بخش انجام داده است. دوموضوع هدایت و حمایت از محققان اصلی ترین هدف باید قرار گیرد که خوشبختانه مسئولان دانشگاه آزاد این موضوع را به خوبی درک کرده اند.

مدیرکل دفتر مطالعات ارتباطات و فناوریهای نوین و عضو هیات علمی مرکز پژوهشهای مجلس در پایان به ایسکانیوز گفت: موضوع دیگرتعریف پژوهش های کاربردی در زمینه نانو است که خیلی می تواند به کیفیت این حوزه در کشور کمک کند.

20101

کد خبر: 587139

وب گردی

وب گردی