حاج صادق  برای  دو نفر  در کاروان جا داری ؟/کاسبی  که نذرکرده کرده از زائران جمکران پذیرایی کند

در مغازه‌اش نشسته و دفتری روبرویش باز است. خانم میانسالی همراه با پسربچه‌ای ۱۰ و ۱۲ ساله وارد مغازه‌اش می‌شود. خانم رو به صاحب مغازه می‌کند و می‌گوید: «حاج صادق! در کاروان زیارتی قم و جمکران برای ۲ نفر جا دارید؟» پیرمرد درحالیکه لبخندی می‌زند نام زائرانش را در دفتر می‌نویسد.

به گزارش ایسکانیوز «حاج صادق فلاح» را تقریباً همه ساکنان خیابان یاران در شهرک ولیعصر می‌شناسند. کاسب ۷۰ ساله ای که بیش از ۲ دهه است که با راه‌اندازی کاروان زیارتی قم و جمکران زائران عاشق را به زیارت معبود می‌برد. اگرچه خود مال و منال زیادی ندارد، اما سال‌هاست با معرفی افراد بی‌بضاعت به خیّران محله‌اش سعی می‌کند دست نیازمند آنها را بفشارد. فعالیت‌های خیرخواهانه حاج صادق باعث شد تا به پیشنهاد تعدادی از هم‌محله‌ای‌هایش که او را فردی خیّر می‌شناسند، سراغش برویم. در یکی از روزهای هفته در مغازه لوازم الکتریکی فروشی‌اش مهمان او شدیم تا حرف‌هایش را بشنویم.

حاجتی که برآورده شد
ارادت خاصی به امام زمان (عج) دارد. سال‌هاست با کمک یکی از دوستانش مسئولیت کاروان زیارتی قم و جمکران را به عهده دارد. کاسب خیّر هم‌محله‌ای می‌گوید: «نزدیک به۲۰ سال است که مسئولیت کاروان قم را برعهده دارم. اوایل ۲ سالی با کاروان‌های دیگر همراه می‌شدم. وقتی می‌دیدم هم‌محله‌ای‌های عاشقم به دلیل ناتوانی مالی نمی‌توانند بروند زیارت ناراحت می‌شدم. در یکی از روز‌ها که با کاروان به جمکران رفته بودم دلشکسته از خدا خواستم کمک کند تا در این راه به افراد عاشق کمک کنم.»

حاجتش‌‌ همان شب برآورده شد. فردای آن روز مرحوم «حجت کریم‌فرد» یکی از دوستانش پیشنهاد راه‌اندازی کاروان زیارتی را به او داد. وضعیت مالی حاج صادق به گونه‌ای نبود که همه هزینه سفر زائران را بر عهده بگیرد.

فلاح با بیان این مطالب می‌گوید: «اگرچه دوست داشتم هزینه سفر همه زائران کاروان را بدهم، اما درآمدم به حدی نبود که آرزویم را برآورده کنم. پس با توافق حاج حجت قرار شد هر تعداد که مسافر داشته باشیم هزینه غذای بین راه و چای و نیاز‌هایشان را من تقبل کنم.»

وقتی هم‌محله‌ای‌های عاشق حاج آقا فلاح مطلع شدند با پرداخت هزینه اتوبوس آن هم با مبلغ کم می‌توانند به زیارت بروند خوشحال شدند. اوایل کاروانشان ۲۰ نفر عضو داشت. کم‌کم بر تعداد زائران افزوده شد و این روز‌ها به ۲ اتوبوس می‌رسد. کاسب خیّر محله بعد از فوت کریم‌فرد به تنهایی مسئولیت کاروانش را برعهده دارد.

او به همشهری محله می‌گوید: «وقتی امام زمانم(عج) به من توجه کرده و حاجتم را برآورده کرده است. من هم سعی می‌کنم درحد توانم در سفر زیارتی به اهالی محله‌ام خدمت می‌کنم.»

شفایم را از آقا گرفتم
با وجود سن و سال زیادش پرتوان است. عشق به خدمت به زائران امام عصر(عج) باعث شده تا از کارش راضی و خشنود باشد. کاسب خیّر هم‌محله‌ای در ادامه سخنانش در حالی که اشک می‌ریزد می‌گوید: «معجزات بسیاری در این راه دیده‌ام. به دلایلی به بیماری افسردگی حاد مبتلا شده بودم. خانواده‌ام دیگر از درمان من قطع امید کرده بودند. در سفرهای زیارتی دست به دامان امام زمان (عج) شدم. او شفایم داد و حالا سالهاست که دارو‌هایم را قطع کرده‌ام.» همسر و فرزندانش هم در این راه با او همراه هستند.

حاج صادق با اشاره به این موضوع می‌گوید: «همسرم کمر درد شدیدی داشت به گونه‌ای که ایستادن برایش سخت شده بود. نذر کردم اگر آقا شفای او را بدهد به زائرانش نذری بدهم. همسرم وقتی شفایش را از آقا گرفت عضو ثابت کاروان شد. او سال‌هاست که به بانوان سالخورده که توان راه رفتن ندارد در سفرهای زیارتی جمکران کمک می‌کند. علاوه بر همسرم فرزندانم هم از حامیان و همراهان من در این سفر‌ها هستند. حضور آنها در کارهای خیر موجب دلگرمی‌ام می‌شود و توانم را بیشتر می‌کند.» کاروان زیارتی‌اش غروب روزهای سه‌شنبه به طرف قم و جمکران حرکت می‌کند. با وجودی که فلاح تنها هزینه اتوبوس را از زائران دریافت می‌کند اما اگر کرایه اتوبوس بیش از مبلغ جمع آوری شده باشد. بقیه هزینه را کاسب خیّر محله برعهده می‌گیرد. می‌گوید: «آرزویم این است بتوانم همه سفر‌ها را رایگان برگزار کنم اما به دلیل مشکلات مالی شرمنده هم‌محله‌ای‌هایم هستم. البته اگر زائری هزینه رفت و آمد اتوبوس را هم نداشته باشد سعی می‌کنم او را از این زیارت بی‌نصیب نکنم.»

حاج آقا فلاح در کنار مسئولیت کاروان زیارتی سالهاست که در ایام محرم در منزلش هیئت برپا می‌کند. او و خانواده‌اش عاشق اهل بیت(ع) هستند و همه هستی خود را از توجه آنها می‌دانند. حاج صادق سال‌هاست که در روز عاشورا غذای نذری‌اش را بین نیازمندان محله‌اش توزیع می‌کند.

بیش از ۱۰خانوار را حمایت می‌کنیم
از اینکه می‌بیند در میان هم‌محله‌ای‌هایش افراد بی‌بضاعت وجود دارد ناراحت می‌شود. پس سعی می‌کند هرگونه که می‌شود دست نیازمندان محله‌اش را بگیرد. به همین دلیل با جمع‌آوری کمک‌های زائران خیّر کاروانش به خانواده بی‌بضاعت کمک کند. حاج صادق می‌گوید: «بیش از ۱۰خانواده نیازمند در محله را شناسایی کرده‌ام و تحت حمایت دارم. هر هفته در سفرهای زیارت جمکران با اعلام کمک به این افراد در میان زائران از افراد خیّر دعوت به همکاری می‌کنم. خوشبختانه اهالی از افراد خیّری هستند که برای کمک به نیازمندان از یکدیگر پیشی می‌گیرند.»

کمک‌هایشان به نیازمندان محله‌شان بیشتر به صورت آذوقه و پوشاک است. کاسب خیرخواه هم‌محله‌ای می‌گوید: «پس از جمع‌آوری اجناس مورد نیاز طبق نیاز خانواده‌ها کمک‌ها را بین نیازمندان توزیع می‌کنیم. البته همواره سعی می‌کنیم کمک‌هایمان به گونه‌ای باشد که آبروی افراد حفظ شود.»

حاج صادق سخنانش را ادامه می‌دهد و با اشاره به نحوه شناسایی نیازمندان محله‌اش می‌گوید: «افراد نیازمند توسط اهالی و معتمدین محله معرفی می‌شوند. خوشبختانه در سالهای اخیر بسیاری از خانواده‌های تحت پوشش با بزرگ شدن و اشتغال به کار فرزندانشان تا حدودی نیاز‌هایشان برطرف شده است. بنابراین مدتی است که در کنار کمک به هم‌محله‌ای‌های نیازمندمان به خانواده‌های کم بضاعت روستاهای دورافتاده هم کمک می‌کنیم.» اهالی محله شهرک ولیعصر(عج) کمک به نیازمندان را در هر نقطه از کشور وظیفه خود می‌دانند. حاج صادق می‌گوید: «اگرچه خانواده‌های روستایی اهالی محله‌مان نیستند اما هموطنمان هستند، پس باید دستشان را بگیریم.»

کاهو فروشی که اعلامیه توزیع می‌کرد
روزهای پیش از انقلاب اسلامی برای حاج صادق پر از خاطره است. خاطراتی که این روز‌ها برای فرزندانش تعریف می‌کند. او که آن روز‌ها جوانی ۲۹ و۳۰ ساله بود همراه با مبارزان انقلابی در تظاهرات شرکت می‌کرد و در توزیع اعلامیه امام(ره) در بین اهالی محله‌اش نقش فعالی داشت. کاسب هم‌محله‌ای از خاطرات آن روز‌هایش می‌گوید: «آن زمان در میدان گلچین در محله همجوار ساکن بودم. به یاد دارم صحبت کردن درباره امام خمینی (ره) ممنوع بود و مأموران هر فردی را که درباره امام(ره) صحبت می‌کرد بازداشت می‌کردند. من آن روز‌ها چرخ دستی داشتم و با آن کاهو می‌فروختم. البته فروش کاهو بهانه‌ای برای پنهان کردن اعلامیه‌های امام(ره) در بین کاهو‌ها بود.» فعالیت‌های انقلابی حاج صادق از چشمان مأموران ساواک پنهان نماند. اما حاج صادق هیچ‌گاه دستگیر نشد. کاسب فعال محله که بازنشسته یک شرکت است، این روز‌ها در کنار فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش در مغازه کوچکش به کسب و کار هم مشغول است. او ویژگی یک کاسب خوب را در منصف بودن او می‌داند. حاج آقا فلاحی می‌گوید: «کاسب خوب کسی است که در کار‌هایش خدا را در نظر داشته و صبور باشد.»

مرضیه کاویانی - سرویس اجتماعی

105105

کد خبر: 601539

وب گردی

وب گردی