کارگردان «باد شیشه را میلرزاند»:نمایشنامه برایمان از همه چیز مهم تر است/بحث تئاتر خصوصی برای خیلی ها ترسناک است

مصطفی کوشکی می گوید:تئاتر نهادی است که برای نهادهای دیگر شناخت شده نیست مخصوصاً بحث عرصه خصوصی برای نهاد‌ها ترسناک است و اینگونه ماجرا بسیار سخت و پیچیده می شود.

مصطفی کوشکی کارگردان «باد شیشه را میلرزاند» در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در رابطه با ایده راه اندازی «تئاتر مستقل تهران» گفت: هدف گروه ما همیشه تولید بوده است، پژوهش کردیم و به تولید رساندیم ولی‌ متاسفانه کار با سیستم های سالن های دولتی سخت است و همیشه در پی‌ این بودیم که سالن خودمان را داشته باشیم و بتوانیم اثر را خودمان تولید کنیم و به اجرا برسانیم.چندین بار هم در دفتر فیلم خود یک پلاتو را به تمرین تئاتر اختصاص دادم و خیلی‌ وقت ها به صورت محدود در آنجا اجرا داشتیم.گروه ما در سی‌‌ دومین و سی‌‌ سومین جشنواره تئاتر فجر اجرا داشته است ولی‌ اجراها به دلیل ترافیک سالن‌ها به تعویق می‌افتاد تا اینکه در اسفند ماه ۹۳ به فکر راه اندازی سالن خودمان افتادیم که جایگاهی داشته باشیم و بتوانیم تولیدات را به اجرا برسانیم.بعد از گذشت یک سال اینجا با عنوان سالن «تئاتر مستقل تهران» و با تمام مشکلات اساسی‌ که وجود داشت آماده شد.

وی در مورد مشکلات راه اندازی این سالن افزود: تئاتر نهادی است که برای نهادهای دیگر شناخت شده نیست مخصوصاً بحث عرصه خصوصی برای نهاد‌ها ترسناک است و اینگونه ماجرا بسیار سخت و پیچیده می شود. اما فعلا که مشکلات حل شده و فعالیتمان را شروع کرده ایم.

کوشکی در رابطه با هزینه‌های سالن اظهار داشت: هزینه های این سالن هنوز تامین نمی‌شود و فقط هزینه می‌کنیم. اینجا را با نمایش خودمان افتتاح کردیم و خوشبختانه تماشاگران از این سالن راضی‌ بیرون می روند اما چون از حواشی جذب مخاطب مثل تبلیغات زیاد و استفاده از چهره‌ها استفاده نکردیم، کار کمی‌ سخت است و هزینه‌ها سرسام آور است.این ملک اجاره است و برای راه اندازی این فضا نزدیک به ۵۰۰ میلیون هزینه کردیم البته امیدوارم که بتوانیم بدون دردسر در این سالن کار کنیم.

کارگردان این اثر با بیان روش کار گروه های اجرا کننده و پیشنهادهای اجرا در این سالن افزود:پیشنهادها بسیار زیاد است اما روش کار سالن به شیوه‌ای است که از گروه‌ها دعوت شود.گروه هایی که آرتیست اند و از فاکتورهای جذب مخاطب که قبلا گفته شد کمتر استفاده کنند و با هنرشان مخاطب را جذب کنند. البته مهم است که اجراهای قبلشان هم با استقبال مخاطب روبه رو شده باشد و با خط فکری ما هم سو باشند. در ادامه از این گروه ها دعوت می شود که در این سالن بر روی صحنه برود.

این کارگردان در رابطه با برنامه‌های آینده نیز توضیح داد: پروژه‌های بعدی نیز کم و‌ بیش مشخص است اما به دلیل بی‌ نظمی احتمالی‌ در برنامه ها، ترجیح می دهم برنامه ها را اعلام نکنم.

مصطفی کوشکی در توصیف شیوه کار گروه چنین عنوان کرد: هر کاری ویژگی های خودش را دارد .گروه ما متشکل از چند کارگردان،نویسنده،طراح صحنه و بازیگر است و مثل اکثر گروه های دیگر ساختار هرمی‌ شکل ندارد. وقتی‌ تولید را شروع می‌کنیم به دنبال یک اثر جدید هستیم و نمایشنامه برایمان از همه چیز مهم تر است چون نمایشنامه استخوان یک نمایش است. در شیوهٔ اجرا هم همیشه به دنبال یک اقدام نو و اتفاقاتی که خودمان کمتر تجربه کردیم، هستیم و روش کار هم تمرین است.این اثر را بعد از ۷ ماه تمرین به جشنواره سی وسوم فجر بردیم و در ۴ بخش کارگردانی، نویسندگی، طراحی صحنه و بازیگر مرد کاندید شدیم و تندیس بهترین بازیگری مرد را دریافت کردیم.یک سال طول کشید تا این نمایش اجرا شود.

مصطفی کوشکی در رابطه با جشنواره فجر امسال گفت: امسال به دلیل درگیری زیاد برای راه اندازی سالن فقط 3 اثر را دیدیم و نتوانستم که بقیه کارها را ببینم.

گفتنی است؛ نمایش «باد شیشه را می‌لرزاند» به کارگردانی مصطفی کوشکی و هستی حسینی و نویسندگی مهدی کوشکی از 25 بهمن تا 25 اسفند ماه ساعت 20 در تماشاخانه مستقل تهران روی صحنه می‌رود.

505502

کد خبر: 603786

وب گردی

وب گردی