وزیرجهاد کشاورزی: باید از واردات گندم و شکر جلوگیری شود

وزیرجهاد کشاورزی، گفت: با توجه به تولید چغندر قند و خرید تضمینی گندم نیازی به واردات شکر و گندم نیست.

به گزارش ایسکانیوز، محمود حجتی در جلسه خبری امروز افزود : اعلام کرده ام از واردات این دو محصول جلوگیری شود.

وی، با اشاره به اینکه امسال هشت میلیون و 700 هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده است،افزود: نیاز کشور به مصرف گندم 13 تا 13 و نیم میلیون تن است که برای تامین این میزان نیاز تاکنون دو میلیون و 500 هزار تن گندم وارد شده است بنابراین دیگر نیازی به واردات اضافه بر نیاز نداریم.

وزیر جهادکشاورزی، گفت: برای واردات 4 و نیم میلیون تن گندم ثبت سفارش شده است که پس از واردات دو و نیم میلیون تن اجازه ندادیم دیگر وارد شود.

حجتی، تصریح کرد: نان برخی ها در واردات است و در پی واردات محصولاتی هستند که در داخل به میزان کافی تولید می شود در حالیکه تولیدکنندگان هم برای تولید و عرضه این محصولات هیچ مشکلی ندارند.

وزیر جهادکشاورزی، افزود: برای سال آینده برنامه ریزی کرده ایم تا 9 میلیون و 500 هزار تن گندم را از کشاورزان به صورت تضمینی خریداری کنیم که با این میزان خرید دیگر هیچ نیازی به واردات نخواهیم داشت.

حجتی، همچنین درباره وضع تولید چغندرقند و شکر در کشور گفت: میزان تولید چغندرقند امسال به پنج میلیون و 700 هزار تن رسید که در مقایسه با سال گذشته 300 هزار تن افزایش داشت بنابراین در چارچوب برنامه ریزی های اقتصادی و ضوابط کشور باید از تولیدکننده داخل حمایت شود و حمایت منطقی نیز به معنای جلوگیری از واردات است.

وی، افزود: در این زمینه هر کسی در هر جایی که اعتراضی دارد من در خدمتم و پاسخ لازم را ارائه می کنم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال 85 حدود دو میلیون و 500 هزار تن شکر به کشور وارد شد در حالیکه فقط به 500 هزار تن نیاز داشتیم این مساله سبب شد میزان تولید چغندرقند در کشور از شش میلیون تن به دو میلیون تن کاهش یابد بنابراین برای حمایت از کشاورزان مدیریت واردات مهمترین محور است.

حجتی گفت: میزان مصرف شکر در کشور دو میلیون 100 هزار تن است و ما موظفیم تولید و عرضه شکر را مدیریت کنیم تا کسری ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: چرا باید شکر با تعرفه پایین وارد شود در حالیکه در برخی از کشورهای اروپایی میزان تعرفه واردات شکر چندصد درصد است.


401/602

کد خبر: 603788

وب گردی

وب گردی