درک سیاست‌های تبعیض جنسیتی و نژادی اسکار

سال گذشته، وقتی «پاتریشیا آرکت» برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «پسریچگی» شد هنگام سخنرانی‌اش اعلام کرد «یک‌بار و برای همیشه دستمزد برابر و حقوق برابر برای زنان ایالات متحده آمریکا». سخنان او اعتراض بعضی از بازیگران را مانند «جنیفر لورنس» به همراه داشت.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به موضوع سیاست‌های تبعیض جنسیتی و نژادی در مراسم اسکار امسال و همچنین در چندین مراسم اسکار سال‌های گذشته نیز می‌پردازد.

فیلم « از کف خیابن‌های کامپتون» امسال برای بهترین فیلمنامه نامزد اسکار شد ولی کارگردانش «اف. گری گری» برنده نشد. سال گذشته فیلم «سلما» نامزد بهترین فیلم شد ولی کارگردان آن نیز «آوا دوورنی» برنده نشد. می‌دانید، گری و دوورنی یک وجه مشترک داشتند. هردو فیلم‌های شایسته برنده شدن اسکار را ساختند.

اکنون زمان این رسیده که همه فیلم‌سازان نه به خاطر رنگ پوستشان بلکه با محتوای خلاقیتشان قضاوت شوند. مردم هشتگ‌هایی با محتوای # اسکار برای سفید‌ها و # اسکار برای مردان، شبکه هالیوودی «old boy » را شناسانده‌اند. کارگردان «اسپایک لی» گفت که مراسم را تحریم می‌کنم اما میزبان مراسم «کریس راک» و برندگان جایزه ممکن است هنگام صحبت بر روی صحنه توجه عموم را با این موضوع جلب کنند. آیا کارگردانان سفیدی که در اسکار بیشترین نامزدی را برای فیلمهایشان کسب کرده‌اند، از زنان و اقلیت‌ها حمایت نمی‌کنند؟ در فیلم، دوربین، بازی و عمل را دنبال می‌کند اما در زندگی واقعی، عمل، آگاهی را دنبال می‌کند.

اسکار امسال با تبعیض جنسیتی و تبعیض نژادی شروع شد.

مرکز رسانه زنان (سازمانی که توسط بازیگر دو بار برنده اسکار «جین فوندا» تأسیس شد.) اخیرا گزارش داد که در دهه گذشته، زنان تنها 19 درصد از نامزدهای جایزه را به غیر از بازیگری دریافت کرده‌اند. امسال در رشته فیلم‌برداری و کارگردانی و تدوین فیلم، فقط یک زن برنده شد. این مقاله این موضوع را مطرح می‌کند که «مارگارت سیکسل» (زنی که برنده اسکار برای بهترین تدوین فیلم شد.) فرمانده فیوریوسا (شخصیتی در فیلم مکس دیوانه: جاده خشم) در حوزه تدوین است.

در برنامه‌ای در شبکه «HBO» «کریس راک» اعلام کرد که چرا علاقه دارد که اسکار را برای بار دوم میزبانی کند. او به حضار گفت: من در محله‌ای به نام آلپاین در نیوجرسی زندگی می‌کنم. خانه من میلیون‌ها دلار می‌ارزد. در همسایگی من به غیر از خودم سه سیاه‌پوست زندگی میکنند: «مری جی. بلیج»، «جی زد» و «ادی مورفی». می‌دانید همسایه سفیدپوست من برای زندگی چه کار می‌کند؟ او یک دندانپزشک لعنتی است. البته بهترین دندانپزشک دنیا نیست اما تخصصش فقط کشیدن دندان مردم است! معجزه‌ای اتفاق افتاد که من این خانه گران‌قیمت را خریدم. من اسکار را در سال 2004 میزبانی کردم و این، آن معجزه بود. راک در سال 2014 از همسرش طلاق گرفت. گزارش شده است که همسرش همچنان در آن خانه زندگی می‌کند مانند کسی که نیاز به یک خانه جدید دارد.

این اتفاقات نژادپرستانه در اسکار خیلی اتفاق افتاده که نمونه بارز آن در سال 1968 است. در این سال فیلم «بانی و کلاید» ساخته «آرتور پن»، فیلم «فارغ‌التحصیل» ساخته «مایک نیکولز»، فیلم «حدس بزن چه کسی برای شام ‌می‌آید» ساخته «استنلی کریمر»، فیلم «دکتر دولیتل» ساخته «آرتور پی. جاکوبز» و فیلم «در گرمای شب» ساخته «نورمن جوئیسون» نامزد اسکار بهترین فیلم شد که در میان این پنج فیلم، فیلم «در گرمای شب» برنده اسکار بهترین فیلم شد و بازیگر نقش اول آن «راد استایگر» که سفیدپوست بود برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد اما «سیدنی پواتیه» که سیاه‌پوست بود و هم جزو نقش اول فیلم بود حتی نامزد اسکار هم نشد، مشابه این اتفاق امسال هم برای «سیلوستر استالونه» (سفیدپوست) و «مایکل بی. جوردن» (سیاه‌پوست) در فیلم «اعتقاد» اتفاق افتاد که طی آن «سیلوستر استالونه» نامزد اسکار شد ولی «مایکل بی. جوردن» نیز که همبازی استالونه در این فیلم بود، نادیده گرفته شد و نامزد نشد.

سال گذشته، وقتی «پاتریشیا آرکت» برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم «پسریچگی» شد هنگام سخنرانی‌اش اعلام کرد که « یک‌بار و برای همیشه دستمزد برابر و حقوق برابر برای زنان ایالات متحده آمریکا». سخنان او اعتراض بعضی از بازیگران را مانند «جنیفر لورنس» به همراه داشت.

در طول مراسم اهدای جوایز اسکار، شما ممکن است در مورد فیلم‌ها صحبت کنید. سال گذشته، سایت 538 که توسط نیت سیلور تأسیس شد، بزرگترین جایزه‌ها را برای بهترین بازیگرهای نقش اول و مکمل و کارگردان و بهترین فیلم خواند. برخی از سایت‌ها پیش‌بینی کردند که این پنجمین بار است که جذابیت نامزد اسکار شدن به سراغ لئوناردو دی‌کاپریو می‌رود.

در سال 1997، «کوبا گودینگ جونیور» برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مکمل مرد شد. این ششمین بار بود که یک بازیگر آمریکایی آفریقایی برنده جایزه اسکار می‌شود. او در فیلم «جری مگوایر» نقش یک بازیکن فوتبال را بازی می‌کند. او با سخنرانی‌اش مراسم اسکار را روشن کرد اما کارنامه آینده هنری او کوتاه شد و در کمتر فیلمی بازی می‌کرد. او مجددا به تازگی در سریال جدیدی به نام «داستان جنایی آمریکایی» نقش فوتبالیستی به نام «او.جی. سیمپسون» را که بازیگر هم بود، بازی کرده است. او این نقش را برای حمایت از سیمپسون بازی کرده است. سیمپسون در سال 1992 متهم شده بود که همسرش را به قتل رسانده است اما بعدا تبرئه شد. اما این سؤال مطرح است که آیا بین سطح بازی در سینما و تلویزیون تفاوتی وجود دارد؟

ترجمه: الهیار الهی

301301

کد خبر: 604448

وب گردی

وب گردی