کمبود نیرو و نبود آمار دقیق از مناطق، چالشهای اصلی حفاظت از منابع طبیعی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: کمبود نیروی جوان و دارای سواد کافی در حوزه یگان محافظت و فقدان آمارهای دقیق درباره مناطق حفاظتی از چالش های حفاظت از منابع طبیعی در این استان است.

علی نقی حیدریان در آئین معارفه رئیس جدید یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با بیان این که در زمان حاضر نیاز به نیروهای جوان برای یگان حفاظت منابع طبیعی داریم، افزود: هنوز اقدام مناسبی برای جوانگرایی در بخش یگان حفاظت منابع طبیعی انجام نشده است و اکنون بسیاری از ماموران منابع طبیعی به دلیل داشتن سن بالا و نداشتن سواد کافی، در بعضی از مسایل کارایی لازم ندارند.

وی اظهار کرد: چالش های دیگر در اداره منابع طبیعی، نبود آمارهای دقیق در زمینه حفاظت و محیط زیست است، و باید با ایجاد نرم افزارهای دقیق و افزایش دقت، آمارهای مختلفی در زمینه تعداد و نوع اقلیم انجام شود.

حیدریان با اشاره این که برای شناخت و تسلط کافی در حیطه یگان حفاظتی در اداره منابع طبیعی به زمان بیشتری لازم است، تصریح کرد : کارایی در سطوح مدیریتی در این نوع سازمان ها، نیازمند صرف وقت کافی است تا شاهد کاهش تخلفات و تسلط در این زمینه باشیم.

حیدریان ادامه داد : در مجموعه یگان حفاظت منابع طبیعی استان سمنان، شش سرباز وجود دارد که با توجه به وجود هشت شهرستان، یک سرباز هم به هر شهرستان برای نظارت محیط نمی رسد و کمبود منابع انسانی و سرباز از بزرگترین چالش ها در این حوزه است.

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان با بیان اینکه 18 دوره آموزش برای کاهش آتش سوزی ها برای مردم و شوراها در روستاها و شهرهای مختلف برگزار شد، افزود: همکاری و مشارکت با مردم در این بخش، باعث افزایش فرهنگ اجتماعی مردم و جلوگیری از بایر شدن اراضی های جنگلی می شود.

وی با بیان این که با فرهنگ سازی و آموزش، شاهد کاهش حریق در مراتع استان بوده ایم، بیان داشت: در سال 93 ، 17 مورد آتش سوزی در جنگل ها به مقدار 26 هکتار ثبت شد که این رقم در سال 94 به 16 فقره آتش سوزی به مساحت پنج هکتار، کاهش یافته که نشان از بالا رفتن فرهنگ مردم و میزان مشارکت مردم است.

کد خبر: 604662

وب گردی

وب گردی