سرحدی: خروج بازار مسکن از رکود در گرو جذب سرمایه گذار خارجی/ افزایش قیمت اجاره مسکن درسال 95

یک کارشناس بازار مسکن، با اشاره به تاثیر منفی کاهش نرخ سود بانکی برروی اجاره بهای مسکن ، گفت: خروج بازار مسکن از رکود در نیمه دوم امسال مشروط به اجرایی شدن برجام یعنی یعنی جذب سرمایه گذار خارجی و راه اندازی اقتصاد است.

احمدرضا سرحدی،کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، درخصوص بررسی چالش ها و مشکلات بازار مسکن درسال گذشته،گفت: بازارمسکن درسال94 در رکود کامل به سر می برد به طوری که قیمت ها سیر نزولی و تورم منفی داشت.

این کارشناس بازار مسکن، تصریح کرد: در سال 94 قیمت اجاره به دلیل کاهش حجم معاملات خرید و فروش ملک و افزایش تقاضا برای رهن و اجاره مسکن افزایش پیدا کرد، اما درخصوص افزایش اجاره بها هم به دلیل اینکه برخی مالکان تصمیم گرفته بودند املاک خود را وارد بازارسیاه کنند آنطور که پیش بینی می شد افزایش پیدا نکرد یعنی قیمت اجاره از نرخ متوسط تورم بالاتر نرفت.

تورم منفی در بازار خرید و فروش مسکن

سرحدی، با بیان اینکه بازار مسکن در سال 94 یک بازار باثبات،بسیار آرام و به دور از هیجان بود، اظهارداشت: علی رغم اینکه دولت برای تغییر وضعیت بازار مسکن تمهیداتی اندیشیده بود،اما به دلیل مشکلات عدیده ای از جمله نبود منابع مالی، نتوانست به طور تاثیرگذاری بازار را متحول کند،لذا بازار همچنان در آرامش و رکود باقی ماند و تورم در بازار خرید و فروش تقریبا منفی یا ثابت بود.

این کارشناس بازار مسکن، در پاسخ به این سوال که وضعیت بازار مسکن را درسال95 چطور ارزیابی می کنید؟گفت: رکود در بازار مسکن همچنان در ابتدای امسال ادامه پیدا می کند چون تغییری در بازار مسکن به وجود نیامده است، اما برخلاف اینکه تغییری ایجاد نشده امید به بازار مسکن بازگشته است.

وی،ادامه داد: امسال با اجرایی شدن برجام،تحقق یافتن پیش بینی های اقتصادی و عدم تغییر سیاست های دولت، رونق اقتصادی محقق خواهد شد که با رشد مثبت اقتصادی نرخ بیکاری کاهش و تولید سرانه ملی افزایش پیدا خواهد کرد و افراد نیازمندی که خواستار خانه هستند از نظر مالی توانمند خواهند شد و بدون شک از نیمه دوم امسال بازار مسکن از رکود خارج می شود.

سرحدی، تصریح کرد: البته خروج بازار مسکن از رکود در نیمه دوم امسال شروطی دارد به طوری که باید برنامه های دولت برای اجرایی کردن برجام یعنی جذب سرمایه گذار خارجی و راه اندازی اقتصاد انجام شود، چنانچه مانع تراشی شود تحلیل دیگری در این خصوصی خواهیم داشت.

این کارشناس بازار مسکن، گفت: اگر تمام موارد آنطور که پیش بینی شده است پیش رود از نیمه دوم سال95 شاهد خروج بازار مسکن از رکود خواهیم بود، به طوری که هم دولت توانایی ارائه تسهیلات کم بهره را پیدا می کند و هم وام گیرندگان توانایی بازپرداخت اقساط وام را خواهند داشت.

وی ادامه داد: اگر دولت وام بزرگی به خریداران مسکن دهد بازپرداخت آن دچار مشکل می شود زیرا فردی که بیکار است توانایی پرداخت اقساط 1 یا 2 میلیون تومان را نخواهد داشت، بنابراین امید است که توان دولت و هم توان وام گیرندگان درارائه و بازپرداخت تسهیلات بهبود پیدا کند تا بتوانیم شاهد خروج مسکن از رکود در نیمه دوم امسال باشیم.

عرضه مسکن چندین برابر تقاضای موثر است

سرحدی در پاسخ به این سوال که قیمت مسکن درسال جاری افزایش پیدا می کند؟گفت: قیمت مسکن علاوه بر رکود بازار،تابع حجم عرضه و تقاضا است،درحال حاضر عرضه مسکن در بازار چندین برابر تقاضای موثر است نه تقاضای واقعی.

این کارشناس بازار مسکن، تصریح کرد: وقتی عرضه مسکن بیش از حجم تقاضا باشد طبیعتا نمی توان انتظار افزایش قیمت را داشته باشیم، اما در حد متعارف که بازار رونق پیدا کند ممکن است چند درصدی قیمت مسکن در سال 95 افزایش پیدا کند، اما شاهد حباب قیمتی در این بازار نخواهیم بود زیرا عرضه بسیار بیشتر از تقاضا است.

سرحدی در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ سود سپرده های بانکی باعث افزایش نرخ اجاره در سال جاری می شود؟گفت: بدون شک کاهش نرخ سود سپرده های بانکی باعث افزایش قیمت اجاره مسکن درسال جاری خواهد شد.

این کارشناس بازار مسکن، تصریح کرد: وقتی نرخ سود سپرده های بانکی بالا باشد افراد می توانند بخشی از مبلغ اجاره را به صورت رهن برای سپرده گذاری در بانک دریافت کنند، چنانچه سود سپرده های بانکی کاهش پیدا کند طبیعتا مالک به افزایش نرخ اجاره اقدام خواهد کرد بنابراین کاهش نرخ سود بانکی برروی نرخ اجاره تاثیر منفی خواهد داشت.

401/602

کد خبر: 621236

وب گردی

وب گردی