اسناد مالی محرمانه پاناما و فراتر از آن

میلیون‌ها سند اخیر از شرکت حقوقی موساک فونسکا در پاناما منتشر شد. این شرکت تخصص زیادی در فعال نگه داشتن معاملات خارج از کشور دارد. خوان کارلوس وارلا، رئیس‌جمهور پاناما چهارشنبه اعلام کرد که دولت او یک تیم از کارشناسان محلی و بین‌المللی تشکیل خواهد داد که به شفاف‌سازی سیستم‌های مالی و قانونی بپردازند.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به موضوع اسناد محرمانه پاناما و فساد سیستم‌های مالی و تجاری می‌پردازد.

در سال 2009، رهبران کشورهای گروه 20، از بحران مالی جهانی نگران بودند و متعهد شدند پناهگاه‌های مالیاتی را که به ثروتمندترین مردم جهان اجازه داده تا از پرداخت مالیات طفره بروند، از بین ببرد. ایالات متحده آمریکا و دولت‌های اروپا نگران بود که بانک‌ها از تقلب‌های مالیاتی و جنایتکاران در سیستم مالی بین‌المللی استفاده کند.

در پاسخ، بیشتر کشورها برای سخت‌تر کردن پنهان کردن سرمایه در خارج از کشور گام‌های مهمی را برداشتند. رهبران 132 کشور موافقت کردند روشی را به کار بگیرند که اطلاعات مربوط به توسعه سازمان همکاری اقتصادی را به اشتراک بگذارد. از این تعداد، از 96 کشور انتظار می‌رود که اطلاعات بانکی مهم را از طریق یک سیستم خودکار طراحی‌ شده، طی چند سال آینده به اشتراک بگذارد. این امر به مقامات مالیاتی اجازه می‌دهد که دولت‌های شرکت‌کننده به دارایی‌های شهروندانشان در خارج از کشور نگاهی بیندازند. اما یک مرکز مالی بین‌المللی عمده از ثبت‌نام خودداری کرده؛ «پاناما».

میلیون‌ها سند اخیر از شرکت حقوقی موساک فونسکا در پاناما منتشر شد. این شرکت تخصص زیادی در فعال نگه داشتن معاملات خارج از کشور دارد. خوان کارلوس وارلا، رئیس‌جمهور پاناما چهارشنبه اعلام کرد که دولت او یک تیم از کارشناسان محلی و بین‌المللی تشکیل خواهد داد که به شفاف‌سازی سیستم‌های مالی و قانونی بپردازند.

بررسی عمده از سیستم‌های حقوقی و مالی یک کشور که پول‌شویی می‌کنند و از پرداخت مالیات طفره می‌روند، بسیار قابل تقدیر است. این تصادفی نیست که هزاران نفر از مقامات دولتی و افراد با نفوذ از سراسر جهان به پاناما رو آورده‌اند تا به آنها راه‌هایی را نشان دهد که سرمایه‌های خود را پنهان کنند. دولت نیازی به تشکیل کمیته ندارد تا به او توصیه کند که به استانداردهای بین‌المللی اشتراک اطلاعات پایبند باشند یا کنوانسیون معاونت اجرایی دوجانبه در امور مالیاتی را امضا کند.

در سال‌های اخیر، پاناما تلاش کرده تا خود را به عنوان یک پناهگاه مالیاتی معرفی کند؛ به عنوان مثال توافقات دوجانبه در به اشتراک‌گذاری اطلاعات مالیاتی از جمله انعقاد یک توافقنامه با ایالات متحده آمریکا. در سال 2014، سیاست‌های مالی جدیدی شکل گرفت که تأسیس نهادهای کسب و کار بی نام و نشان را سخت‌تر کند. پاناما هم‌چنین قبول کرده که استانداردهای بین‌المللی داده‌ها را به اشتراک بگذارد اما به تازگی موضع خود را تغییر داده است. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در فوریه در گزارشی اعلام کرد پاناما دلیل این کارش را این‌گونه توجیه کرد که نتوانسته تمام ملزومات خود را برآورده کند. آوارو الیمان، رئیس کابینه پاناما روز چهارشنبه اعلام کرد که هیچ ناسازگاری‌ای با سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ندارد و دولت به دنبال راه‌هایی برای همکاری با این سازمان است.

مقامات پاناما اشاره کرده‌اند که سیستم بانکی آمریکا شفاف نبوده است. آنها درست می‌گویند. ایالات متحده آمریکا یکی از پناهگاه‌های مالیاتی برتر جهان باقی مانده است. برخی از ایالت‌ها به راحتی سرمایه‌های خارجی را جذب می‌کنند تا نهادهای حقوقی را تنظیم کنند.

در حالی که اقدامات دولت ایالات متحده آمریکا برای رسیدگی به این مشکل ناکافی بوده است. دولت اوباما در نظر دارد برای قوانین جدید را تصویب کند تا راه‌های گریز را توسط بانک‌ها و مؤسسات مالی ببندد.

واشنگتن توافقنامه‌های دو جانبه با چندین کشور، از جمله باهاما و جزایر کیمن منعقد کرده که اطلاعات مالیاتی را تبادل کنند. متأسفانه، معاهدات مالیاتی اخیر ایالات متحده آمریکا با چندین کشور و اصلاحیه پیشنهادی به کنوانسیون برای همکاری‌های دو جانبه دولت‌ها در امور مالیاتی هم‌چنان در سنا متوقف شده است. دلیل آن نیز نگرانی‌ها و ترس‌هایی است که می‌تواند داده‌های مالی را به خطر بیندازد. در حالی که این نگرانی‌ها در خور توجه هستند، آنها باید این سیستم را تغییر دهند که فرار از پرداخت مالیات آسان نباشد.

ترجمه: الهیار الهی

301301

کد خبر: 623504

وب گردی

وب گردی