واگذاری  حفاظت ازعرصه های منابع طبیعی به مردم

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای اولین بار در دولت تدبیر و امید، حفاظت از عرصه های منابع طبیعی به مردم واگذار می شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا بهمن افراسیابی گفت: این طرح با ایجاد نگرش های اقتصادی و افزایش و ارتقای وضعیت معیشتی بهره برداران ، مجریان طرح های منابع طبیعی و جنگل نشینان اجرایی می شود.

او با بیان اینکه یکی از رویکردهای سازمان جنگل ها و مراتع کشور بحث مشارکت مردمی در همه امور از جمله اصلاح و احیای مراتع و منابع طبیعی است، افزود: در این بخش مردم مشارکت داشته ولی با تهیه این طرح مشارکتی، حفاظت از عرصه های منابع طبیعی به مردم واگذار می شود.

افراسیابی استان ایلام را یکی از استان های پیشتاز در اجرای این رویکرد سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشوردانست و تاکید کرد: با اجرای این طرح مردم سهم و مشارکت بیشتری در حفاظت از عرصه های طبیعی خواهند داشت.

او با اشاره به تهدیدهای منابع طبیعی در کشور گفت: بخشی از افرادی که وابسته به منابع طبیعی هستند مانند بهره برداران، مجریان طرح ها و کسانی که زندگی شان وابستگی مستقیم به منابع طبیعی دارد در واقع تهدید منابع طبیعی هستند که انرژی مورد نیاز خود را از این طریق تامین می کنند.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها افزود: سالانه هشت و نیم میلیون متر مکعب چوب تحت این عنوان از منابع طبیعی برداشت می شود و می سوزد.

افراسیابی گفت: همچنین 600 هزار تن بوته در سال توسط بهره برداران برای تامین انرژی مورد نیاز سوخته می شود که این کارها با توجه به تخریب و تصرف منابع طبیعی باعث کاهش عرصه های طبیعی در کشور شده است.

او گفت: منابع طبیعی تلاش می کند سیلندر گاز و آبگرمکن های خورشیدی به تهدید کنندگان عرصه های طبیعی و ملی به عنوان منابع انرژی جایگزین اعطا کند تا از این طریق مانع از تخریب جنگل ها شود.

افراسیابی با بیان اینکه سال گذشته برای چهار هزار و 400 خانواده انرژی جایگزین تعریف و امکانات مورد نیاز در اختیار آنها قرار دادیم گفت: در بحث آفت های جنگلی نیز اقدامات مثبتی انجام و اوضاع را تحت کنترل داریم.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت گفت: برای جلوگیری از دخل و تصرف در عرصه های ملی و طبیعی نیز با فعال کردن تیم های گشت زنی، سال گذشته یک هزار و 570 کیلومتر کمربند حفاظتی برای جلوگیری از تجاوز به منابع طبیعی کشور احداث کرده ایم.

بهمن افراسیابی روز سه شنبه با سفر به شهرستان مرزی مهران در 85 کیلومتری جنوب غربی ایلام از طرح های جنگل کاری در این شهرستان بازدید کرد.


105105

کد خبر: 624396

وب گردی

وب گردی