چارلز کرافورد در دیلی تلگراف نوشت: در اواخر ماه آگوست به سر می بریم.سیاستمداران غربی از تعطیلات تابستانی خود باز می گردند.به این امید که مشکلاتشان در زمان مسافرت ها خود به خود حل شده باشند.مشکل اصلی برای آنها مسئله اوکراین است.بحرانی که بهبود نیافته که هیچ،وخیم تر هم شده است.

به گزارش ایسکا نیوز، دولت اوکراین خواهان مقاومت های مسلحانه در شرق کشور است و در دستیابی به این هدف پیشرفت های زیادی داشته است.روسیه در این چند ماهه برای جبران شکست شورشیان کمک های زیادی را به مناطق تحت کنترل آنها ارسال کرده است. مقاومت جدایی طلبان رو به نابودی و فروریزی است.به همین منظور مسکو دیگر ابایی از حمایت از این شورشیان ندارد.روسیه با فرستادن تجهیزات نظامی و گاه نیرو های جنگی در داخل یک کشور اروپایی قوانین بین المللی را زیر پا گذاشته است.حال که تعدادی از سربازان این کشور به دست ارتش اوکراین بازداشت شده اند، کرملین ادعا می کند این نیروها به صورت تصادفی وارد خاک این کشور شده اند.

در میان این آشوب ها،پترو پروشنکو خواستار یک انتخابات جدید پارلمانی در ماه اکتبر شده است.این درخواست در حالی مطرح می شود که اقتصاد اوکراین در حالی نابودی است و دیپلمات های این کشور برای دستیابی به یک صلح پایدار در تکاپو هستند.در همین حال پروشنکو و پوتین در اجلاس سران کشور های عضو شوروی سابق با یکدیگر دیدار کردند.در هفته گذشته نیز آنگلا مرکل صدراعظم آلمان به کیف رفت .لهستان در این میان با دقت تمام اوضاع منطقه را زیر نظر دارد.یکی از مقامات تصمیم گیرنده در سیاست خارجی لهستان به مردم این کشور هشدار داد :کشور هایی مثل آلمان ،ایتالیا و هلند به شدت به گازپروم وابسته هستند. آنها همانند خرگوش هایی هستند در صحرا که با یک نگاه مار نیز فلج می شوند.

حال پایتخت قدرت های غربی چگونه باید به ماجراجویی های کرملین پاسخ دهند؟ تحریم های وضع شده توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده، اقتصاد روسیه را در سالهای آتی دچار مشکل خواهند کرد.اما این تحریم ها نیز بسیار آهسته هستند و تاثیر گذاری زیادی ندارند.اقتصاد روسیه نیز در مقابل اوکراین بسیار قدرتمند تر است.

درخواست های روسیه هنوز تغییر نکرده اند.:اوکراین باید در مقابل تمامی بلوک های قدرت مستقل باشد و کیف باید با کریمه برای همیشه خداحافظی کند.روسیه تنها یک پایان را برای این سناریو می پسندد: اوکراین را همانند بوسنی کند.

اوکراین کریمه را از دست می دهد.روسیه برنده نهایی می شود ولی طوری نشان می دهد که پرونده هنوز باز است و آیندگان باید برای آن تصمیم بگیرند.

اوکراین بر روی کاغذ تمامیت ارضی خود را حفظ می کند و دخالت های روسیه در شرق ادامه خواهد یافت و طبق تصمیم مسکو این نواحی می توانند زیر چتر پوشش سیاسی و اقتصادی روسیه قرار بگیرند.با این حال اوکراین موظف است مستقل بماند و به هیچ عنوان توانایی عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا را نخواهد داشت.

ین پایان برای پرونده اوکراین مورد قبول بسیاری از کشور های غربی هم قرار خواهد گرفت چراکه بهترین راهکار موجود است و قرارداد های تجاری را به روال عادی باز می گرداند .حال زمانی که خاورمیانه در آتش جنگ می سوزد،آیا زمان تعلل در زمینه پرونده اوکراین است؟

ما برای اوکراین ،پذیرفتن چنین چیزی بسیار تحقیر آمیز است.با این حال اگر اوکراین چنین چیزی را بپذیرد، بروکسل و واشنگتن آماده اند با بسته های اقتصادی و حمایتی به اوکراین کمک کنند از این بحران اقتصادی بیرون بیاید.

در هر حال پذیرفتن شرایطی مثل بوسنی برای اوکراین غیر قابل قبول است.این به این معنی است که مردم اوکراین فقط مجاز به انجام کارهایی هستند که کرملین به آنها اجازه دهد.در مقابل ارتش اوکراین در حال پیشروی به سمت دونتسک است و مسکو برای توقف این مسئله حاضر است دست به هر اقدامی بزند.حتی اگر به قیمت کشته شدن هزاران اوکراینی باشد.

هر اقدام دیپلماتیک که باعث توقف عملیات های نظامی شود،یک برد برای کرملین محسوب می شود.هر سرزمینی که به دست ارتش اوکراین نیافتاده باشد،تبدیل به ناحیه تحت کنترل شورشیان و در نهایت روسیه خواهد شد.در مقابل پوتین می داند که اگر ارتش اوکراین بتواند نواحی از دست رفته به جز کریمه را باز پس بگیرد، این یک شکست برای کرملین محسوب خواهد شد.
کد خبر: 62505

وب گردی

وب گردی