وال‌استریت‌ژورنال: سفر ناگهانی مقتدی به تهران چه پیامی دارد؟

این حرکت یک روز بعد از خروج حامیان او از منطقه محصور بین المللی [موسوم به منطقه سبز] صورت می گیرد.

به گزارش ایسکانیوز وال استریت ژورنال در مقاله‌ای به قلم مت بردلی به موضوع بحران اخیر عراق و احتمال سفر مقتدی صدر به ایران پرداخته است.

ترجمه این مقاله را در ادامه می خوانید.

به گفته یک مقام بلندپایه، مقتدا صدر روز دوشنبه به ایران سفر کرد، یعنی یک روز بعد از اینکه صدها نفر از حامیان او، در ادامه تظاهراتی که دولت را فلج کرده است، منطقه حفاظت شده بین المللی در بغداد را ترک کردند.
ابراهیم الجبوری، رییس دفتر صدر در بغداد گفت، این مقام روحانی روز دوشنیه راهی ایران شده است، اما درباره برنامه سفر او توضیحاتی نداد.
سفر صدر به ایران نشانه هایی به دست می دهد که آیا صدر برای دریافت کمک جهت حل بن بست کنونی با دولت عراق و برطرف ساختن اختلافات درون جامعه شیعه به تهران متوسل شده است یا خیر.
این تظاهرات تنش های پنهان را آشکار کرده است. بعضی از حامیان صدر گذشته از سو مدیریت دولت از نفوذ ایران در عراق نیز خشمگین هستند.
تهران برای کمک به مبارزه با داعش، که اینک شهر موصل را در تصرف دارد، بودجه و تجهیزات نظامی شبه نظامیان شیعه را تأمین می کند. با وجود این، شبه نظامیان برخوردار از حمایت ایران به سهم خود قدرتمند شده اند و اینک از لحاظ قدرت با ارتش کشور برابری می کنند.
بسیاری از حامیان آقای صدر در تظاهرات آخر هفته شعارهای ضد ایران سر می دادند - شعارهایی که احتمال دارد موجب رنجش شیعیان عراق شود که وجود ایران را برای مبارزه با داعش مهم می دانند.
بنا بر اطلاعیه رسمی خبرگزاری ایران، صدر زمانی عازم تهران شده است که حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه، «از آمادگی تهران برای استفاده از همه ارتباطات خود، در جهت هموار ساختن مسیر برای مذاکرات عراق» سخن گفته است.
سایر کارکنان دفتر کار صدر در شهر مقدس نجف، با این توضیح که مجوز صدر برای صحبت در این باره را ندارند، سفر وی به تهران را نه تأیید و نه تکذیب کردند. ما نمی دانیم که آیا صدر برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران رفته یا به شهر قم - شهری که چند سالی در آنجا درس خوانده - رفته است.
با توجه به نفوذی که جمهوری اسلامی در عراق دارد، شاید صدر امیدوار است با ایرانیان درباره پیشنهاد مربوط به میانجیگری بین سیاستمداران شیعه عراقی، گفتگو کند.
چند ساعت بعد از اینکه تظاهرکنندگان از منطقه بین المللی خارج شدند، گروه های شبه نظامی شیعه مورد حمایت ایران استقرار خود را در مرکز شهر عراق آغاز کردند، که می توانست شبه نظامیان متفاوتی را در برابر انبوه حامیان صدر قرار دهد.
کرک سول، تحلیل گر در زمینه ریسک سیاسی مستقر در اردن که «تحولات سیاسی عراق» را پیگیری می کند، گفت: «هیچ کس به واقع جنگ میان شبه نظامیان شیعه را نمی خواهد. خود این نشانه ای است که آقای صدر نیاز دارد با این افراد گفتگو کند.»
پیشنهاد میانجیگری تهران بعد از بازدید ماه گذشته شماری از مقامات آمریکایی، از جمله جو بایدن، معاون رئیس جمهور و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از بغداد، مطرح می شود.
مقتدا صدر تهدید کرد تظاهرات علیه رهبری عراقی را تشدید می کند و صدها نفر از طرفداران او روز شنبه از دیوارهای منطقه بین المللی بالا رفته و پارلمان را به تصرف خود درآوردند.
کنث پولاک، کارشناس امور خاور میانه در موسسه بروکینگز مستقر در واشنگتن گفت، در حالی که عده ای در تشکیلات ایران صدر را شریک غیر قابل پیش بینی تصور می کنند، اما بعید به نظر می رسد که او با خواسته های پشتیبان مهمی [مانند ایران] مخالفت کند.
آقای پولاک گقت: «من هرگز ندیده ام که علیه ایرانیان موضع گرفته باشد. هر کاری که انجام داده به نوعی با منافع ایرانیان سازگار بوده است».
ثبات عراق هم به علل سیاسی و هم از جنبه های مذهبی برای ایران اهمیت دارد: نجف یکی از امکان مقدس در عراق است. این شهر مرکز زائران و علمای شیعه و بارگاه حضرت علی است و به همین علت شیعیان آنجا را مقدس می شمارند.
صدر نیز در نجف زندگی می کند و این شهر پایگاه اصلی حمایت سیاسی او است.
روز شنبه، در حین نا آرامی های فزاینده بغداد، یکی از مسئولان ایرانی [سازمان] زیارت، از لغو همه پروازها به بغداد خبر داد. به گزارش ایرنا، حدود سی صد نفر زائر ایرانی، به علت تظاهرات، نزدیک بغداد سرگردان شدند.
روابط ایران و عراق در زمان صدام به شدت تیره شد. صدام بعد از انقلاب اسلامی در ایران، به این کشور حمله کرد و هشت سال با ایران جنگید.
البته، با سلطه شیعیان در عراق، که بعد از سرنگونی صدام به رهبری آمریکا صورت گرفت، پیوندهای بین دو کشور مستحکم شد.

۳۰۰۳۰۰

کد خبر: 641408

وب گردی

وب گردی