تاثیرات حیوانات بر  ذخایر کربن جنگل های استوایی

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد حیوانات بزرگ تاثیر قابل توجهی بر ذخایر کربن جنگل‌های استوایی دارند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، شکار غیرقانونی موجب شده بسیاری از گونه‌های حیوانی با خطر انقراض روبه‌رو شوند و جمعیت آنها کاهش یابد که این وضعیت می‌تواند بر ذخایر کربن جنگل‌های استوایی تاثیر بگذارد.

درختان جنگل‌های استوایی برای پخش کردن دانه میوه خود به حیوانات نیاز دارند. جانورانی همچون فیل‌ها و میمون‌ها که از میوه‌ها تغذیه می‌کنند، دانه‌های آنها را در محیط پخش می‌کنند. گاهی اوقات این دانه‌ها به راحتی به بدن حیوانات می‌چسبند و در مناطق مختلف جنگل پراکنده می‌شوند. در حقیقت سرنوشت بسیاری از گونه‌های درختی به وجود این حیوانات در جنگل‌ها وابسته است.

به گفته کارشناسان استرالیایی کاهش تعداد حیوانات بزرگ می‌تواند از بین رفتن گونه‌های درختی را که برای پخش و متراکم کردن دانه‌های خود به این جانوران نیاز دارند، به دنبال داشته باشد.

همچنین از آنجاییکه درختان از طریق فرایند فتوسنتز، دی‌اکسید کربن موجود در هوا را جذب می‌کنند، یک تغییر در گونه‌های درختی به طورمثال جایگزین شدن درختان بزرگ‌تر با درخت‌های کوچکتر می‌تواند بر میزان و چگونگی ذخیره کربن در جنگل‌ها تاثیر بگذارد.

بر اساس این گزارش، «ویلیام لائورانس» از دانشگاه جیمز کوک استرالیا گفت: شکار بی‌رویه حیوانات و از دست رفتن گونه‌های جانوری به شیوه‌های مختلفی بر جنگل‌ها تاثیر می‌گذارد. در حقیقت در این شرایط نه تنها حیوانات را از دست می‌دهیم بلکه خدمات یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی نیز تحلیل می‌رود.

20103

کد خبر: 641809

وب گردی

وب گردی